"Тойота" и "Фолксваген" инвестират в проекти на "Юбер"

"Тойота" и "Фолксваген" инвестират в проекти на "Юбер"

Снимка на автомобил в Санта Моника, водачът на който работи за "Юбер" и "Лифт".
Reuters
Снимка на автомобил в Санта Моника, водачът на който работи за "Юбер" и "Лифт".
Производителите на автомобили "Тойота" и "Фолксваген" ще последват примера на "Дженерал мотърс" и ще инвестират в компании за споделени пътувания. Сделките бяха обявени в началото на седмицата, като германският и японският концерн са избрали да вложат пари в проекти на "Юбер" (Uber).
"Тойота" обяви, че ще стане акционер в платформата за споделено пътуване, докато "Фолксваген" ще инвестира в приложението за поръчка на таксита на "Юбер" "Гет" (Gett), което оперира в Израел. Основаната през 2009 година, "Юбер" вече има капитал от над 10 милиарда долара, но наскоро обяви, че търси стратегически партньори, за да разшири бизнеса си. В лицето на двете компании за автомобили, изглежда, ги е намерила, посочва "Блумбърг".
"Тойота" и "Юбер" ще предлагат нови съвместни проекти, уточнява агенцията. Сред тях са специални лизингови схеми за водачи, които работят за приложението.
Първите подобни продукти ще започнат да се предлагат през втората половина на годината, коментира говорителят на "Тойота" Кейсуке Киримото. Предвижда се водачите да взимат коли на лизинг през "Тойота файненшъл сървисиз", а изплащането им да става с приходите, които получават от "Юбер".
Пазар с потенциал
Първоначално партньорството ще започне в страни, където споделените пътувания са най-масово използвани и търсенето на подобни услуги расте непрекъснато. Двете компании предвиждат и разработката на апликации за мултимедийните системи в автомобилите, който да улеснят живота на работещите за "Юбер" водачи.
Според Киримото в подобно партньорство има потенциал, а за начало инвестицията в "Юбер" ще е малка и като пилотен проект. Точният размер на вложението засега не се съобщава.
"Инвестицията е малка, като "Тойота" няма интерес да става голям акционер или да поеме контрола над "Юбер". Размерът й позволява производителят на автомобили лесно да излезе от партньорството, без да претърпи сериозни финансови загуби", коментира пред "Блумбърг" запознат със сделката човек, който не желае името му да се споменава.
"Споделените пътувания имат огромен потенциал. С партньорството ние искаме да открием нови начини да осигурим сигурна и изгодна мобилност за нашите клиенти", казва пък Шигеки Томояма от ръководството на "Тойота мотор корпорейшън".
"Фолксваген" инвестира 300 милиона в услуга за таксита на "Юбер"
"Фолксваген" обяви във вторник, че ще вложи 300 милиона в "Гет". Японският и германският автомобилен концерн последваха "Дженерал мотърс", който през януари инвестира 500 милиона долара в "Лифт" (Lyft), втората най-голяма платформа за споделено пътуване в САЩ. Президентът на GM Дан Аман влезе в борда на директорите на компанията, а американският производител на автомобили вече започна да предлага свои модели на изгоден лизинг, на работещи за "Лифт" водачи в Чикаго.
Подобна инвестиция между другото направи и "Епъл", като участва с 1 млрд. долара в разширяването на бизнеса на китайската платформа за запазване на коли под наем "Диди Чуксинг" (Didi Chuxing).
Според анализатори влизането на "Дженерал мотърс", "Фолксваген" и "Тойота" в "Юбер", "Лифт" и "Гет" е стратегически ход за автомобилните компании. Чрез него те ще имат поглед отвътре към услугите за споделено пътуване и съответно ще могат по-прецизно да се позиционират сред потенциалните шофьори и клиенти на този тип услуги. Вече се появиха и информации, че "Форд" също търси партньорства от подобен характер.
Опознай врага си отвътре
"Пазарът на споделени пътувания е огромен и със страхотен потенциал. Той ще промени начина, по който използваме автомобилите и производителите на коли не искат да останат встрани от тази тенденция", коментира базираният в Хонконг анализатор на "Блумбърг интелиджънс" Стийв Мен.
Според Алан Баум, анализатор от Детройт, в платформите за споделено пътуване автомобилните концерни виждат заплаха, но и възможност. "Всички те искат да продават автомобили, а има хора, които не посещават шоурумите с години и това е проблем. Така че чрез компаниите за споделено пътуване производителите търсят начин да стигнат до тях", допълва той.