Производителите на автомобили са заплашени от екоглоба до 2 млрд. евро

Няколко големи автомобилни компании са заплашени от обща глоба, достигаща 1.5 - 2 млрд. евро, заради невъзможност да постигнат поставените от ЕС норми за вредни емисии на продадените от тях модели, сочи нов анализ на мултинационалната компания PA Consulting Group. Данните за момента сочат, че застрашени от санкции през 20121 година са "Ягуар Ленд Роувър", БМВ, "Фолксваген" и "Хюндай Киа".
Рискова е ситуацията също за "Дженерайл мотърс", "Даймлер" и "Форд". Сред отличниците пък се очаква да бъдат "Пежо Ситроен", "Фиат Крайслер", "Рено Нисан", "Тойота" и "Волво".
Стандартите на ЕС предвиждат през 2021 година средните нива на вредни емисии на моделната гама на даден производител да не надхвърля 95 грама въглероден диоксид на километър. За всеки грам отгоре глобата е 95 евро.
При това еконормите ще бъдат мерени с нов тестови цикъл, кръстен Световна хармонизирана тестова процедура за леки автомобили (Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure или WLTP). В сравнение със сегашните измервания, познати като NDEC, той продължава по-дълго, симулира се по-сериозен пробег, при по-висока средна и максимална скорости.

Любопитното в случая е, че ще се взимат предвид емисиите на продадените модели, а не на предлаганите. Поради тази причина е важно самите производители да насочат купувачите към по-компактни и екологични коли - хибриди или електрически.
Към момента анализаторите отчитат, че "Мерцедес" се справят добре с "дирижирането" на потребителското търсене. На другия полюс пък са БМВ, при които предпочитанията падат върху SUV модели и коли с мощни двигатели.
Обобщавайки ситуацията, Томас Готъл от PA Consulting Group посочва, че производителите на автомобили и сега страдат от европейските еконорми, но тежките време за тях тепърва предстоят. Според него решението е подобряване на ефективността на двигателите с вътрешно горене и ревизиране на гамата от модели.