Фоторазказ: Мини кабрио и ефектът на пеперудата

БМВ груп България

Фоторазказ: Мини кабрио и ефектът на пеперудата

Какво е общото между тест драйв на нов модел автомобил и бедствията в Западна Европа? Най-вероятно нищо, но според една теория може би връзката е пряка...

  • Може би сте чували за "Ефекта на пеперудата" - една от популярните постановки в теорията на хаоса. Най-просто казано, според него образуването на ураган в дадена област на земята "зависи" от това дали пеперуда в другия край на планетата е размахала или не крилата си, няколко седмици преди това. Ако в теорията на хаоса има нещо вярно, то дължа извинение на всички пострадали от бедствията в Западна Европа преди няколко седмици. Сигурно аз съм ги предизвикал. Неволно. Всъщност "виновникът" е друг и неговото име е МИНИ кабрио във версията "Джон Купър Уъркс". Работата е там, че с колата минах по път, край който пеперудите бяха повече от мухите в селски двор. Не знам дали заради звука на колата, или просто от желание да я разгледат, те се вдигаха във въздуха масово още щом се покажех на хоризонта.
    Може би сте чували за "Ефекта на пеперудата" - една от популярните постановки в теорията на хаоса. Най-просто казано, според него образуването на ураган в дадена област на земята "зависи" от това дали пеперуда в другия край на планетата е размахала или не крилата си, няколко седмици преди това. Ако в теорията на хаоса има нещо вярно, то дължа извинение на всички пострадали от бедствията в Западна Европа преди няколко седмици. Сигурно аз съм ги предизвикал. Неволно. Всъщност "виновникът" е друг и неговото име е МИНИ кабрио във версията "Джон Купър Уъркс". Работата е там, че с колата минах по път, край който пеперудите бяха повече от мухите в селски двор. Не знам дали заради звука на колата, или просто от желание да я разгледат, те се вдигаха във въздуха масово още щом се покажех на хоризонта.
  • Не знам дали пътят между Божурище и Брезник е най-населеният с пеперуди в цялата страна, или уцелих такъв период, но толкова много летящи ефирни създания не бях виждал през живота си. Те се носеха на красиви облаци, които сменяха формата си постоянно, но и не малко се простиха с живота си, след своята среща с най-горещото предложение от английската марка, част от БМВ груп. Всъщност неволното ми превръщане в сериен убиец на пеперуди, ме накара да си припочня, че при кабриото, не бързото шофиране и бясното ускорение са най-важни, дори когато караният от теб открит автомобил е с мощност 231 конски сили.
    Не знам дали пътят между Божурище и Брезник е най-населеният с пеперуди в цялата страна, или уцелих такъв период, но толкова много летящи ефирни създания не бях виждал през живота си. Те се носеха на красиви облаци, които сменяха формата си постоянно, но и не малко се простиха с живота си, след своята среща с най-горещото предложение от английската марка, част от БМВ груп. Всъщност неволното ми превръщане в сериен убиец на пеперуди, ме накара да си припочня, че при кабриото, не бързото шофиране и бясното ускорение са най-важни, дори когато караният от теб открит автомобил е с мощност 231 конски сили.
  • Но нека започна отначало. Корените на МИНИ кабрио могат да бъдат проследени до 24-години назад, колкото да открием, че този автомобил се появява като на шега. Един от дилърите на марка във Великобритания (все още най-големият пазар на кабриолети в Европа, между другото) със собствени усилия маха тавана на десетина стандартни автомобила. Крайният резултат и толкова сполучлив, че собственикът на Мини (към този момент английската компания "Роувър") решава да се заеме със серийното производство.
    Но нека започна отначало. Корените на МИНИ кабрио могат да бъдат проследени до 24-години назад, колкото да открием, че този автомобил се появява като на шега. Един от дилърите на марка във Великобритания (все още най-големият пазар на кабриолети в Европа, между другото) със собствени усилия маха тавана на десетина стандартни автомобила. Крайният резултат и толкова сполучлив, че собственикът на Мини (към този момент английската компания "Роувър") решава да се заеме със серийното производство.
  • За две години са продадени 1081 открити автомобила Мини. За серозно серийно производство обаче може да говорим чак след 2004 година, когато МИНИ (името вече е с главни букви, за да се прави разлика), вече е част от БМВ груп. От тогава до сега от двете поколения на открития автомобил са продадени 329 хиляди бройки.
    За две години са продадени 1081 открити автомобила Мини. За серозно серийно производство обаче може да говорим чак след 2004 година, когато МИНИ (името вече е с главни букви, за да се прави разлика), вече е част от БМВ груп. От тогава до сега от двете поколения на открития автомобил са продадени 329 хиляди бройки.
  • От БМВ груп се надяват новото кабиро да подобри рекордите на своите предшественици по отношение на продажбите. За целта, към уникалната визия, която привлича мнозина, е прибавена и повишена функционалност, така че повече хора да видят в откритото МИНИ кола, която може да се използва през четири сезона и не задължително само от двама пасажери. Стъпващ на базата на новото поколение на култовия модел, кабриолетът е с 10 сантиметра по-дълъг от предшественика си и има с три сантиметра по-голямо междуосие.
    От БМВ груп се надяват новото кабиро да подобри рекордите на своите предшественици по отношение на продажбите. За целта, към уникалната визия, която привлича мнозина, е прибавена и повишена функционалност, така че повече хора да видят в откритото МИНИ кола, която може да се използва през четири сезона и не задължително само от двама пасажери. Стъпващ на базата на новото поколение на култовия модел, кабриолетът е с 10 сантиметра по-дълъг от предшественика си и има с три сантиметра по-голямо междуосие.
  • Това позволява на задните седалки да могат да пътуват и хора, които нямат гъвкавостта на йога, разбира се, ако возещите се отпред се съобразят. Багажният обем е увеличен с една четвърт до приличните 215 литра, когато автомобилът е закрит. Вратата на багажника се отваря под ъгъл от 90 градуса, така че може да се използва за сядане или за поставяне на багажа, преди да бъде натоварен. При затворен гюрук се повдига и кората над багажника, което увеличава товарният отвор.
    Това позволява на задните седалки да могат да пътуват и хора, които нямат гъвкавостта на йога, разбира се, ако возещите се отпред се съобразят. Багажният обем е увеличен с една четвърт до приличните 215 литра, когато автомобилът е закрит. Вратата на багажника се отваря под ъгъл от 90 градуса, така че може да се използва за сядане или за поставяне на багажа, преди да бъде натоварен. При затворен гюрук се повдига и кората над багажника, което увеличава товарният отвор.
  • Както вече стана дума, тествах МИНИ кабрио вероятно в неговата най-желана версия (на снимката е вдясно, а в ляво колата е в изпълнението "Купър" S) поне от хората, за които пътуването не е просто придвижване от една до друга точка, а основният смисъл на упражнението. В това си изпълнение мъникът без таван има засилено спортно излъчване, окачване, взаимствано от моторните спортове, спирачки Brembo и наелектризиращ звук, от специално разработената изпускателна система.
    Както вече стана дума, тествах МИНИ кабрио вероятно в неговата най-желана версия (на снимката е вдясно, а в ляво колата е в изпълнението "Купър" S) поне от хората, за които пътуването не е просто придвижване от една до друга точка, а основният смисъл на упражнението. В това си изпълнение мъникът без таван има засилено спортно излъчване, окачване, взаимствано от моторните спортове, спирачки Brembo и наелектризиращ звук, от специално разработената изпускателна система.
  • Двулитровият бензинов мотор с двойно турбо и мощност 231 к.с. (с 20 к.с. повече от предшественика) и максимален въртящ момент 320 Нм не среща никакви проблеми с тегленето на тежащия 1395 килограма автомобил, като може да го ускори до 100 км/ч за 6.5 секунди.
    Двулитровият бензинов мотор с двойно турбо и мощност 231 к.с. (с 20 к.с. повече от предшественика) и максимален въртящ момент 320 Нм не среща никакви проблеми с тегленето на тежащия 1395 килограма автомобил, като може да го ускори до 100 км/ч за 6.5 секунди.
  • Потеглянето и ускорението наистина впечатляват, като заслуга за бързото превръщане на тягата в движение има и новата функция на стабилизиращата програма, която контролира сцеплението.
    Потеглянето и ускорението наистина впечатляват, като заслуга за бързото превръщане на тягата в движение има и новата функция на стабилизиращата програма, която контролира сцеплението.
  • Пътуването ми с МИНИ кабрио започна с преминаване почти през целия град, а докато висях на светофарите, разгледах и интериора. Понрави ми се, че в салона има много ниши, джобчета и най-разнообразни места за съхранение на дреболии. За пореден път оцених и подобрената ергономия в новото поколение на автомобила, като настройките на най-използваните функции са максимално улеснени. Е, за неподготвените подредбата пак ще е странна, но лично аз съм склонен да платя данък удобство, за сметка на култовата визия.
    Пътуването ми с МИНИ кабрио започна с преминаване почти през целия град, а докато висях на светофарите, разгледах и интериора. Понрави ми се, че в салона има много ниши, джобчета и най-разнообразни места за съхранение на дреболии. За пореден път оцених и подобрената ергономия в новото поколение на автомобила, като настройките на най-използваните функции са максимално улеснени. Е, за неподготвените подредбата пак ще е странна, но лично аз съм склонен да платя данък удобство, за сметка на култовата визия.
  • Ясно е, че МИНИ, няма да е МИНИ, без превключватели, вдъхновени от самолетите, "пицата" в средата на арматурното табло, която вече е огромен дисплей с отлична резолюция за мултимедията и навигацията, и разположените на колоната на волана оборотомер и километраж.
    Ясно е, че МИНИ, няма да е МИНИ, без превключватели, вдъхновени от самолетите, "пицата" в средата на арматурното табло, която вече е огромен дисплей с отлична резолюция за мултимедията и навигацията, и разположените на колоната на волана оборотомер и километраж.
  • В прашната градска среда оцених и една нова функция на текстилния таван. Тя позволява той да се открехва само над главите на пътуващите отпред. По софийските улици заблязах и друго – покривът изолира отлично както от шума, така и от външната температура. Важен фактор за комфорта на пътниците е и, че климатикът автоматично променя настройките си на работа, в зависимост от това дали колата е открита или закрита.
    В прашната градска среда оцених и една нова функция на текстилния таван. Тя позволява той да се открехва само над главите на пътуващите отпред. По софийските улици заблязах и друго – покривът изолира отлично както от шума, така и от външната температура. Важен фактор за комфорта на пътниците е и, че климатикът автоматично променя настройките си на работа, в зависимост от това дали колата е открита или закрита.
  • Вече извън града минах в режим кабриолет. Трансформацията отнема 18 секунди и се извършва напълно автоматично при скорост до 30 км/ч. Вече пътувайки по живописното и безлюдно пътче между Божурище и Брезник, заложих на режима "спорт" на системата Mini Driving Modes.
    Вече извън града минах в режим кабриолет. Трансформацията отнема 18 секунди и се извършва напълно автоматично при скорост до 30 км/ч. Вече пътувайки по живописното и безлюдно пътче между Божурище и Брезник, заложих на режима "спорт" на системата Mini Driving Modes.
  • В спортен режим и на път със завои всяко МИНИ, което съм карал, гарантира удоволствие от шофирането без аналог. Толкова директен и прецизен волан май никоя друга кола не може да предложи, а стабилността е потресаваща. В Джон Купър Уъркс" версията това е още по-осезаемо.
    В спортен режим и на път със завои всяко МИНИ, което съм карал, гарантира удоволствие от шофирането без аналог. Толкова директен и прецизен волан май никоя друга кола не може да предложи, а стабилността е потресаваща. В Джон Купър Уъркс" версията това е още по-осезаемо.
  • Другите възможности са нормални и еконастройки, като в зависимост от избора на водача се променя работата на автоматичната трансмисия, волана, опционалното окачване с променливи характеристики, реакцията на педала на газта, звука на изпускателната система и т.н.
    Другите възможности са нормални и еконастройки, като в зависимост от избора на водача се променя работата на автоматичната трансмисия, волана, опционалното окачване с променливи характеристики, реакцията на педала на газта, звука на изпускателната система и т.н.
  • Когато караш кабриолет обаче усещането за скорост се засилва, заради ясното чуване на буботенето на мотора, свиреното на гумите и вятъра в косите. Факт е обаче, че дори да караш със събран покрив и с над 100 км/ч в новото МИНИ кабрио е напълно възможно да запазиш прическата си. Тайната е в новия олекотен ветробран, който се монтира над задните места и предотвратява завихрянето на въздушния поток.
    Когато караш кабриолет обаче усещането за скорост се засилва, заради ясното чуване на буботенето на мотора, свиреното на гумите и вятъра в косите. Факт е обаче, че дори да караш със събран покрив и с над 100 км/ч в новото МИНИ кабрио е напълно възможно да запазиш прическата си. Тайната е в новия олекотен ветробран, който се монтира над задните места и предотвратява завихрянето на въздушния поток.
  • Както вече стана дума, покриването на цялото предно стъкло с убити пеперуди ме накара да се замисля за традиционните плюсове, които един кабриолет дава. Като отнех газта и минах в нормален режим на шофиране, установих, че и в най-спортното си изпълнение кабриото на МИНИ доставя удоволствие при лежерно "возене", при което се наслаждаваш на песента на птичките, мириса на трева, цветя и село.
    Както вече стана дума, покриването на цялото предно стъкло с убити пеперуди ме накара да се замисля за традиционните плюсове, които един кабриолет дава. Като отнех газта и минах в нормален режим на шофиране, установих, че и в най-спортното си изпълнение кабриото на МИНИ доставя удоволствие при лежерно "возене", при което се наслаждаваш на песента на птичките, мириса на трева, цветя и село.
  • Добрата новина за всички почитатели на британския шосеен карт е, че в нормален режим той може да вози доста комфортно. Другата изненада беше разхода - 9.9 л/100 км при подчертано антиикономично шофиране. Обещанието на производителя е дори за три литра по-ниска консумация.
    Добрата новина за всички почитатели на британския шосеен карт е, че в нормален режим той може да вози доста комфортно. Другата изненада беше разхода - 9.9 л/100 км при подчертано антиикономично шофиране. Обещанието на производителя е дори за три литра по-ниска консумация.
  • Към края на пътуването отчетох още нещо важно - новите предни седалки са далеч по-добри както по отношение на страничната опора в завой при спортно шофиране, така и когато говорим за удобство.
    Към края на пътуването отчетох още нещо важно - новите предни седалки са далеч по-добри както по отношение на страничната опора в завой при спортно шофиране, така и когато говорим за удобство.
  • Напълно очаквано новото МИНИ кабрио предлага много повече системи за сигурност. Сред тях са предупреждение за опасност от удар с възможност за разпознаване на пешеходци и автоматична спирачна функция, активен автопилот и други. Пряко отношение към безопасното пътуване имат също светодиодните фарове и дисплеят, изобразяващ различна полезна информация на нивото на очите.
    Напълно очаквано новото МИНИ кабрио предлага много повече системи за сигурност. Сред тях са предупреждение за опасност от удар с възможност за разпознаване на пешеходци и автоматична спирачна функция, активен автопилот и други. Пряко отношение към безопасното пътуване имат също светодиодните фарове и дисплеят, изобразяващ различна полезна информация на нивото на очите.
  • Чрез пакетът MINI Connected водачът и спътниците му имат достъп до специално разработени за автомобила приложения и познати онлайн базирани услуги като Spotify, AUPEO!, Napster и други. Във всеки момент може да се получи информация за времето, а има и възможност предварително да се получи предупреждение за предстоящи валежи.
    Чрез пакетът MINI Connected водачът и спътниците му имат достъп до специално разработени за автомобила приложения и познати онлайн базирани услуги като Spotify, AUPEO!, Napster и други. Във всеки момент може да се получи информация за времето, а има и възможност предварително да се получи предупреждение за предстоящи валежи.
  • В МИНИ персонализацията винаги е била акцент, но програмата Yours дава възможност всеки да оформи свой уникален кабриолет. Като начало изборът е между 15 външни цвята, 15 варианта на джанти, с размери от 15 до 18 цола, и шест варианта на задвижването.
    В МИНИ персонализацията винаги е била акцент, но програмата Yours дава възможност всеки да оформи свой уникален кабриолет. Като начало изборът е между 15 външни цвята, 15 варианта на джанти, с размери от 15 до 18 цола, и шест варианта на задвижването.
  • Уникално предложение за програмата Yours е покривът с избродирана графика на британския флаг. На разположение са също цветни капачки на огледалата, набор от стикери и т.н.
    Уникално предложение за програмата Yours е покривът с избродирана графика на британския флаг. На разположение са също цветни капачки на огледалата, набор от стикери и т.н.
  • За мнозина моделите на МИНИ са неоправдано скъпи. Производителят пък контрира, че все пак това е премиум автомобил, с култов статут, с който се продава и стил на живот. Споровете по темата са безкрайни, но аз ще споделя само факти. Цената на най-базовата версия на МИНИ кабрио е 46 900 лева с ДДС. Стартовата версия на Cooper S струва 58 300 лева, а желаещите изпълнението Джон Купър Уъркс, ще трябва да се разделят с поне 70 000 лева.
    За мнозина моделите на МИНИ са неоправдано скъпи. Производителят пък контрира, че все пак това е премиум автомобил, с култов статут, с който се продава и стил на живот. Споровете по темата са безкрайни, но аз ще споделя само факти. Цената на най-базовата версия на МИНИ кабрио е 46 900 лева с ДДС. Стартовата версия на Cooper S струва 58 300 лева, а желаещите изпълнението Джон Купър Уъркс, ще трябва да се разделят с поне 70 000 лева.