Близо половината инструктори искат частници да поемат изпитите за книжка

Министърът на транспорта да предприеме законови инициативи за изваждане на провеждането на изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и проверочните изпити вместо от държавните органи от частния сектор - това поискаха в декларация 461 инструктури. Според Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, това е приблизително половината от всички постоянно професионално анагажирани преподаватели и ръководители на учебни центрове.
Декларацията, която предстои да бъде изпратена до премиера Бойко Борисов, транспортния министър Ивайло Московски и председателя на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в Народното събрание Настимир Ананиев, се подкрепя и от Съюза на българските автомобилисти. Според авторите на документа с промяната ще се избегне досегашният модел на сливане на функциите на държавата по изпълнение и контрол върху провежданите изпити и практиката на т.нар. купуване на книжки.
"Провеждането на изпитите на кандидати за придобиване на правоспособност за управление на моторно превозно средство и проверочните изпити трябва да излязат от държавата, за да не се нарушава балансът между изпълнителната и контролната дейност, както е в момента", се посочва още в декларацията.
Автоинструкторите са на мнение, че предлаганите промени, включващи основно нови моменти в организацията на самите изпити, са козметични. Те подчертават, че при приемане на промени в тази област трябва да се иска мнението на бранша.
Дискусията за промяна на начина, по който се провежда подготовката и се правят изпитите за придобиване на свидетелство за управление, стана актуална за пореден път покрай ареста на шефа на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Цветелин Цветанов в край на март. Тогава беше съобщено, че част от намерените 800 хиляди лева в арестуваните по време на операцията 18 лица са именно от уреждане на получаване на книжка или категория срещу подкуп.
Почти месец по-късно министър Московски обяви по БНТ, че е готов за радикални промени. Според него или държавата трябва да контролира и управлява целия процес на обучение и изпитване за книжки, или да няма никакви ангажименти към него. В момента кандидатите за шофьори се подготвят в частни школи, а след това изпитът е пред органите на автомобилната администрация и МВР.
Транспортният министър предложи и други мерки - разделянето на Закона за движение по пътищата на три отделни закона, нова организация на провеждането на изпитите в пълна изолация, като всеки кандидат е в отделна кабина, и електронни изпити за кандидатите за професионални шофьори.