Три години след лансирането му през мащабен фейслифт мина второто поколение на "Форд Куга". Това става, въпреки че интересът към модела в Европа расте постоянно, като през миналата година са купени рекордните 102 хиляди бройки (ръст от 19%).
Всички прогнози за спад в търсенето на кросоувъри в Европа се оказаха погрешни. Точно обратното, сегментът от незначителен за Стария континент преди седем-осем години достигна до над 1.6 млн. продажби през 2015. На практика всеки пети купен нов автомобил в Европа е кросоувър, а очакванията на анализаторите от IHS са за скок на продажбите с 27% до 2020 г. При това положение в борбата за клиенти производителите вкарват новостите в моделите в този сегмент рекордно бързо и познатият четиригодишен цикъл между лансирането и обновяването вече не е актуален. Три години след лансирането му през мащабен фейслифт мина и второто поколение на "Форд Куга". Това става, въпреки че интересът към модела в Европа расте постоянно, като през миналата година са купени рекордните 102 хиляди бройки (ръст от 19%). Представянето на новия "Форд Куга" пред специализираните медии става с едномесечен тест, при който различни групи журналисти карат тестовите автомобили в общо 16 етапа. Началото на KugAdventure беше поставено в Солун, а финалът ще е в Берген, Норвегия. В обновената "Куга" първо се забелязват промените отвън, с които е подсилено спортното излъчване. Обогатена е гамата от цветове и джанти, на разположение са и две изцяло нови версии – спортната ST Line и суперлуксозната Vignale. Най-лесно моделите се различават по радиаторната решетка, като ST Line (вдясно) залага на черна с хоризонтални ламели, докато при Vignale (вляво) е тип пчелна пита, с лъскав кант. Колите от най-високото ниво на оборудване Titanium (в средата) пък са с лъскава решетка. В салона разликите също са сериозни, като при ST Line седалките са спортни, с по-добра странична опора. "Форд Куга Виняле" отвътре се отличава по уникалния цвят на тапицерията Milano Grigio, кожата Windsor и по артистичното оформление. Най-впечатляващите новости в цялата гама на "Куга" са свързани с интегрирането на нови системи за безопасност и комфорт. Мулимедийната система SYNC3 вече предлага пълна интеграция на телефон, включително и дублиране на съдържанието на дисплея му върху екрана в колата и набор от над 90 различни апликации, които могат да се окажат полезни по време на път. Налице е и възможност за управление с глас, като е достатъчно след натискането на определен бутон водачът да каже "Гладен съм", за да излезе списък с най-близките ресторанти, или "Трябва да заредя", за да се покажат най-удобните бензиностанции.
Мястото на задните седалки също е сред най-добрите в сегмента на средноразмерните кросоувъри.При товарене полезна нова екстра е задействащата се с движение на крак под задната броня врата на багажника, която е с електрическо отваряне. С дължината си от 4.52 метра "Куга" е най-големият SUV в сегмента и логично предлага един от най-сериозните багажници – минимум 456 литра и максимум 1623 литра. Асистенът за паркиране, който досега поемаше въртенето на волана при паралелно паркиране, вече намества колата и перпендикулярно, като може да се справи и с маневрите за излизане от паркомясто. Между другото шофирането в студените дни пък е по-приятно от дебютиращия в "Куга" подгряващ се волан. При движение на заден ход се задейства предупреждение, ако към колата се приближава човек или превозно средство, като сензорите засичат всичко на разстояние 40 метра от "Куга". Поглед към системите за сигурност разкрива присъствието на познатата Ford’s Active City Stop, която предприема аварийно спиране, при опасност от удар с ниска скорост, която обаче вече работи до 50 км/ч при 30 км/ч досега. Фенове със сигурност ще намери и технологията Ford MyKey, която позволява при запалването на "Куга" с един от ключовете да се задействат определени ограничения – на максималната скорост, силата на звука от аудиосистемата, възможността за деактивиране на системите за сигурност и т.н. Пътуването нощем става по-безопасно с новите ксенонови фарове с различни режими на работа в зависимост от терена (прав път, шосе със завои, магистрала) и времето (дъжд, сняг, мъгла и т.н.). При моторите нов е 1.5-литровият дизел със 120 конски сили, който заменя двулитровия агрегат със същата мощност, като предлага с 5% подобрена горивна ефективност (до 4.4 л/100 км). Другите възможности са дизели със 150 и 180 коня и бензинови екобууст двигатели със 120, 150 и 182 коня. Скоростните кутии са механични и автоматични с двоен съединител, а задвижването може да е само предно или 4Х4. Двама души от България имахме възможността да тестваме автомобила от Вилнюс до Рига, като разстоянието от около 300 километра изминахме с автомобил с дизелов мотор със 150 конски сили, задвижване 4Х4, механична скоростна кутия и ниво на оборудване Titanium. Досега това беше най-луксозното изпълнение на "Куга", като разполагахме с всичко нужно за едно приятно и сигурно пътуване. Моята част от маршрута беше по магистрала и предвид строгите пътни полицаи в Литва разчитах на прецизния адаптивен круиз контрол да съобразява скоростта с тази на останалите участници в трафика. При изпреварвания и престроявания от полза ми беше и сигнализацията за превозно средство в мъртвата зона на огледалата. Тествах и активния асистент за поддържане на избраната лента на движение, който задържа колата в нейната лента, като може да предотврати катастрофи при заспиване или разсейване. Озвучаването от Sony и прецизната навигация също помогнаха за приятното ни пътуване. Що се отнася да мотора, той е приятно динамичен (ускорението до 100 км/ч отнема 9.9 секунди), а механичната скоростна кутия работи прецизно. Малко бяхме изненадани от разхода 6.8 л/100 км при шофиране в продължение на 150 километра със 110 км/ч (толкова е ограничението на магистралите в Латвия) и още толкова с 90 км/ч по първокласните пътища в Литва. По книжка разходът е 5.2 л/100 км. В "Куга" ми хареса приятно тежкият волан с прецизна работа и комфортното окачване. В салона е приятно тихо, а обзорът на всички посоки е отличен. В първия ден на нашия тест така и не подложихме на тест интелитегната система за задвижване на четирите колела на "Куга", като през цялото време колата си се движеше като автомобил с предно предаване. Пътищата в Прибалтика са плавни завои, което не ни позволи да тестваме възможността на системата да подпомага следването на зададената с волана траектория, като прехвърля тяга между дясното и лявото задно колело. Ясно е, че основно колите с 4Х4 се взимат, за да гарантират безпроблемното придвижване при зимни условия, а за обиколката край Рига, във втората част на теста, имахме идеалните условия да тестваме проходимостта на "Куга". През нощта бяха навалели към 50 сантиметра сняг, а за наша изненада улиците изобщо не бяха чистени. Въпреки че по радиото обявиха мобилизация на 94 снегорина, чистещи целия град, за три часа ние не срещнахме нито един. Закъсалите коли, камиони и автобуси бяха доста, но със зимни гуми "Куга" не срещна никакви проблеми. Паркирането на непочистени паркоместа и излизането от тях също не беше проблем. Автомобилът потегляше без никакво прибуксуване, като обяснението е, че сензорите на системата 4Х4 постоянно следят сцеплението на гумите, като прехвърлят въртящ момент към този с по-добър контакт с пътя. Автоматичните настройки става за 20 милисекунди, което е 20 пъти по-бързо от мигането на човешкото око. Очакванията на "Форд" са тази година да продадат в Европа 200 000 кросоувъра. Освен на "Куга" от компанията залагат на компактния "Екоспорт" и луксозния "Едж". В следващите няколко години от "Форд" планират лансирането на пет нови или обновени кросоувъра.