Най-луксозният и комфортен "Форд"
Търсенето на SUV модели не спира да расте, като в Европа той вече е най-големият с дял от близо една четвърт. Доскоро "Форд" присъстваше с два модела – компактния "Екоспорт" и средноразмерния "Куга", а миналия месец на българския пазар дебютира и най-големият и луксозен модел - "Едж". Амбициите на "Форд" са тази широка гама да им позволи да продадат 200 хиляди SUV модела в Европа догодина
Изграден на платформата на "Мондео" и S-MAX, автомобилът има дължина почти пет метра. Отвън колата има типичното мускулесто излъчване на SUV с нужната доза изисканост, осигурявана от светодиодните дневни светлини и стопове. Срещу доплащане LED могат да са също късите и дългите светлини.
Просторен и луксозен като хол
С отварянето на вратата "Едж" посреща с висококачествени материали, сред които правят впечатление металните елементи, централната конзола в черен гланц и качествените кожени тапицерии с атрактивни контрастни шевове. Приборното табло е заменено от екран, на който може да се проектира най-разнообразна информация, а не само скоростта и оборотите. Мултимедията в салона разчита на 8-инчов сензорен дисплей, като софтуерът е на "Майкрософт", а озвучаването от "Сони".

Предните седалки предлагат отопление и вентилация, а вечер салонът може да се освети по избор в един от предлаганите седем цвята. Допълнителна светлина в мрачни дни осигурява панорамният стъклен покрив с отваряща се предна част. Полезни за зимата са отопляемите челно стъкло и волан.
На задните седалки мястото е предостатъчно, а при нужда спокойно пътуват и трима души. Багажният обем е щедър, като при сгънати облегалки на задните седалки достига 1847 литра.
С капан за шумове
Вече на пътя прави впечатление отличното обезшумяване на салона. Освен на сериозната изолация то се дължи и на активното туширане на дразнещите шумове от мотора, колелата и въздушния поток край автомобила. Технологията за активен контрол на шума работи по сходен на антифоните начин.

Три микрофона, разположени в купето, следят за "лошия шум" в салона и насочват звукови вълни с обратна честота през аудиосистемата, за да го неутрализира. Разговорите и музиката не се заглушават, като в "Едж" дори при движение със 140 км/ч возещите се отпред и отзад комуникират, без да повишават глас.
Очакването на кросоувъра предлага подчертано комфортна возия, каквото в нито един друг модел на "Форд" не съм срещал. Малките неравности по настилката се заглаждат, а по-големите се преминават с минимум сътресения. Разбира се, това е за сметка на наклона в завой, който обаче не е чак толкова неприятен и плашещ, ако водачът е сам и решил да се позабавлява зад волана.
Инжектира и адреналин
Любителите на динамичното шофиране ще оценят и прецизната работа на адаптивна система за кормилно управление, която променя характеристиките си спрямо скоростта на движение. В спортен режим поне за мен твърдостта и обратната връзка от волана на "Едж" е най-добрата, срещана в модел на марката, ако не броя спортния "Мустанг".

В Европа най-големият SUV на "Форд" се предлага с два дизелови двигателя. Работният им обем е идентичен – два литра, като в зависимост от това дали турбокомресорът е единичен или двоен мощността е 180 или 210 конски сили.
Тестовият автомобил беше с по-мощния мотор, който серийно се комбинира с автоматична трансмисия с двоен съединител и възможност за смяна на предавките с планки на волана. Задвижването серийно е 4Х4, като в нормални условия задвижващ е само единият мост, а при нужда за 20 милисекунди тягата се разпределя поравно между предните и задните колела.

Системата събира информация от 25 сензора и изчислява какво е сцеплението на всяко колело, като освен за проходимостта двойното предаване подпомага и за по-послушното водене на автомобила, особено на път със завои и при шофиране на хлъзгава настилка.
Два мощни дизела със скромен апетит
Така екипиран, тестовият "Форд Едж" се ускорява до 100 км/ч за 9.4 секунди и достига максимална скорост 211 км/ч. Моторът постоянно има запас от мощност и предлага пъргаво доускорение дори по голям наклон. В рамките на теста до Халкидики имахме възможността да видим както максималния разход на гориво – на магистралата до Благоевград, така и минималния при спазване на всички ограничения по гръцките пътища.

При среден разход на гориво от 5.8 л/100 км по книжка успях да постигна 6.2 на сто при петима пасажери и багаж във втората част на пътуването. Магистралната консумация пък беше 9 л/100 км. При шофиране без мисъл за икономия на гориво и придържане към скоростните ограничения "Едж" вероятно би се задоволявал с около 7-8 литра на 100 километра.
Както подобава на модерен автомобил, най-новият кросоувър на "Форд" има амбицията да получи максималните пет звезди на краш тестовете на независимата организация EuroNCAP. За да стане възможно това, освен на оптимизираната структура на каросерията "Едж" разчита и на богат набор асистиращи системи. Те могат да бъдат до 18 на брой, като разчитат на камери, радари и ултразвукови сензори.
С всички най-модерни системи за безопасност
Сред по-важните системи са асистент за превенция на сблъсъци и засичане на пешеходци, който прилага спирачките при възможен удар с друг автомобил или човек, адаптивни светодиодни фарове,
активен круиз контрол, който има и функция за адаптиране на скоростта към забелязаните ограничителни знаци, индикация за превозно средство в мъртвия ъгъл на огледалата и помощник за поддържане на избраната лента на движение, включително и чрез намеси във волана.

Не липсва и система за предупреждаване за умора у водача, която незнайно защо обаче ми предлагаше да спирам за кафе през половин час. При придвижване в градска среда от сериозна полза е широкоъгълната камера, монтирана на предната решетка, даваща картина на зоната вляво и вдясно от автомобила и позволяваща буквално да се надникне зад ъгъла, когато се излиза от малка уличка. Сензори улесняват успоредното и перпендикулярното паркиране, а "Едж" може да паркира и сам, като водачът управлява само газта и спирачката.
Като най-комфортния и луксозен модел на "Форд" на "Едж" му отива и да е най-скъпият. Базовият модел струва 85 900 лева с ДДС, като е оборудван с по-маломощния двигател и ръчна скоростна кутия. Дори и тази версия обаче разполага с всичко необходимо за едно сигурно и комфортно пътуване без отиващите към глезотията екстри. "Едж" се предлага в изпълнения Titanium и Sport, а екипиран с всичко, което се предлага с модела, може дори да подмине психологическата граница от 100 хиляди лева. Гаранцията на автомобила е пет години, без ограничение в пробега.
