Гражданите срещу наглите на пътя
Неспазването на правилата на пътя в България е национален спорт. Като във всяка състезателна дисциплина, така и тук, има шампиони. За разлика от спорта обаче, малко хора им се радват. Всъщност, повечето желаят те да си получат заслуженото, но не във вид на медали, а на наказания.
Естествено, това не е възможно, ако разчитаме само на пътната полиция, макар че и в нейната работа има доста резерви. Шансът да се получи възмездие е много по-голям, ако се включи обществото, гражданите.
Дисциплинирането на участниците в пътното движение е основната идея на платформата "Гражданите", която става все по-популярна и сред търсещите справедливост, и сред системните нарушители. Зад проекта стоят петима младежи – Стоян Митов, Иван Литов, Тодор Лилков, Христо Борисов и Виктор Стайков.
Нагъл шофьор дава идея за проекта
По ирония на съдбата, за да ги има "Гражданите" заслуга има един нагъл водач. Преди малко повече от две години Стоян и Христо, които са завършили Американският университет в Благоевград, пристигат в София. Заедно с техни приятели, решават, че вместо да обикалят безцелно по заведенията и да пръскат пари, ще заделят средства, за да си направят нещо свое. Идеите варират от заведение, до фирма за разработка на софтуер.
Тук се намесва съдбата, във вид на нагъл водач, който нарушавайки всички правила, минава пред чакащия чинно да завие на светофар Христо. Младежът пътува за среща с компанията си и афектиран предлага да се направи нещо, така че подобни нарушители да си получават заслуженото.

Първоначалната идея е сайтът да се казва селяните.com, но след дискусии в групата, младежите стигат до извода, че хейтът не е градивна движеща сила. След дълги разисквания се избистря идеята, че целта на платформата няма да е да заклеймява, а и да дава възможност на провилините се да се извинят.
Извини се, бе
"В крайна сметка, всеки прави грешки. На всеки може да му се случи да паркира не по най-добрия начин" пояснява Стоян. Затова и в платформата има опция "извини се".
За улеснение съществува възможност да се вкара номер или номера на коли, така че всеки да бъде навреме уведомен, ако "бъде хванат вкрачка" и да се разкае. При документирани над 51 хиляди нарушения към средата на декември, извиненията са 840, но обяснението е, че "Гражданите" все още не е достатъчно популярно, обяснява Иван.
До момента приложението има близо 50 хиляди сваляния. "Друго ще е, като се достигне една критична маса и да кажем 400 хиляди души го ползват", допълва още Иван.
Пътят на глобата
Разбира се, за да има възпитателен ефект се мисли и за вариант за санкциониране на нарушителите. Оказва се, обаче, че предвидената от изработения през 1969 година Закон за административните нарушения и наказания процедура е доста тромава, свързана със загуба на време и бумащина. Като работещи основно на полето на софтуера, младежите измислят редица рационализации и в момента всеки, който има приложението "Гражданите" на смартфона си, може да подаде сигнал от устройството до санкциониращия орган за няколко минути.
Това става възможно благодарение на съдействието на шефовете на пътните служби в София, Пловдив и Бургас,, директорите на националната полиция Стоян Терзиев, столичната дирекция Младен Младенов, началникът на "Пътна полиция" комисар Бойко Рановски и главният секретар на МВР Георги Костов. Така към момента глоби могат да се налагат на шофьори от цялата страна.
Любопитното е, че всъщност до всички тези хора младежите зад проекта стигат по трудния път, със записване на час в приемното им време и без никакви връзки. Стоян не скрива изненада си, че идеите им за улесняване на процедурата за глобяване по сигнал, се приемат с ентусиазъм от хората, които имат за цел да налагат спазването на правилата.
В крайна сметка съвместната работа дава резултат и ако по старият административен път, от сигнала до започване издирване на нарушителя е бил нужен месец, сега това става за няколко дни, до седмица. Подобрения обаче са нужни, тъй като в момента всички попълнени през "Гражданите" сигнали се носят на хартиен носител до КАТ от някой от хората, стоящи зад проекта.
До 25% от нарушенията стигат до КАТ, а анонимността е гарантирана
Към момента около 20-25% от пуснатите през приложението снимки за нарушения на пътя, се насочват към пътната полиция, като изборът дали това да се направи или не, е на свидетелите на безобразията. Според Стоян процентът може да скочи сериозно, ако се добави възможността те да се подават и от компютър, а не само от смарт устройства, като по това вече се работи.
В отговор на мой въпрос, Стоян уточнява и нещо много важно – при подаване на сигнал до КАТ, самоличността на заявителя се знае само от компетентните служби. Тя не се съобщава на нарушителя, като изпратилият снимката може да се наложи да излезе на светло, само ако се стигне до съд, а такива случаи са малко.
От хобито към бизнеса
От самото начало "Гражданите" е замислен като проект, който да се самофинансира. Неговите се създатели се надяват в един бъдещ момент и да се издържат от него. За момента са далеч от тази възможност, като Стоян, Иван, Тодор, Христо и Виктор се занимават с всичко свързано с платформата в свободното си време.
"Вечер, вместо да излизаме, гледаме сигналите. Събираме се и в събота, но не ни тежи, удовлетворени сме от това, което правим", посочва Тодор.
Подобренията в платформата не спират, като стремежът е тя да се развие и да започне да генерира повече приходи. Хората зад проекта намират съмишленици дори в чужбина, като ги консултира предприемачът Дъглас Аткин, част от неджмънта на проекти като Airbnb. Сериозна помощ получават и от невропсихологът Женя Лазарова.
Монетаризирането на хобито е възможно, защото в наше време информацията е сила, а с над 50-те хиляди документирани нарушения, "Гражданите" разполагат с една от най-големите базии данни за погазвания на правилата на пътя в България.
Като вариант за издръжка, вече е въведена такса за фирми, които инвестират в подобряване културата на пътя и да се информират за поведението на техните шофьори и да реагират бързо при нарушения от тяхна страна. От опцията до момента са се възползвали компании със сериозен автопарк като "Спиди", "Виваком", "Уникомс", "Велеви Фарма" и други.
На лице са и първи контакти със застрахователите, така че да имат едно наум, когато при тях дойде клиент с провинения.
Целта е промяна на средата
Младежите зад проекта обаче подчертават, че основната им цел не е да има глоби и глобени, а чрез тях да се стигне до цялостна промяна. Предвид факта, че до момента приложението работи само със снимки, обхватът на нарушенията е доста ограничен – основно неправилно паркиране. Мисли се и за вариант да се добавя и видео, за да се вкарат документираните нарушения и с все по-популярните видеорегистратори.
Освен с КАТ, "Гражданите" работят и с общините, като в момента се търси най-добрият вариант за придвижване на сигналите в Столична община и нейните 24 района. Тук акцентът е основно върху изоставените автомобили, които заемат паркоместа и загрозяват градската среда.
Безхаберни ли са институциите?
Взаиомоотношенията с ръководството на София, както и вече миналите контакти с представителите на службите на МВР, дава основание на младежите да заключат, че твърденията, че институциите не правят нищо и не искат промяна, до голяма степен не са верни. Остават ограниченията обаче на законовите уредби и на липсата на кадри, които да измислят рационализации. От "Гражданите" обаче са доволни, че до момента на всякъде приемат протегнатата от тях ръка.
Другото, което зарежда младежите, е че хората от платформата вече стават нещо като общност. Традиция става събирането на най-активните, като във фокус групи се дебатират идеи.
Без да имат претенциите, че е заради тях, хората зад "Гражданите" отчитат и първи сигнали за положителна промяна. Според Стоян, в сравнение с преди няколко години, има повече случаи на толерантност на пътя.
Иван също смята, че ситуацията се подобрява и шофьорите са станали по-внимателни. Той отдава това и на кампаниите, и посочва като типичен пример масовото спиране на пешеходни пътеки, нещо което преди години го нямаше.
Всички зад платформата обаче са категорични, че има още много работа, за да се промени черната статистика – близо 700 загинали годишно при пътни инциденти и повече от 20 хиляди инвалидизирани. "Освен всичко друго, това е и огромна загуба за икономиката, поне 1.5 млрд. лева годишно", посочва Иван.
Още оценки, коментари, истории и фоторазкази - четете в "Годината" тук.