Автотенденции 2016: Възраждането на електромобилите и навлизането на автономните коли

Автотенденции 2016: Възраждането на електромобилите и навлизането на автономните коли

Автотенденции 2016: Възраждането на електромобилите и навлизането на автономните коли
Рено
Краят на всяка година е време за оценка на новостите в една, или друга област. Ако говорим за автомобилите, то се очертават поне четири тенденции. Първата е свързана с връщането на фокуса на производителите към електромобилите.
Втората е с масовото навлизане на плъг-ин хибридни модели, които при ежедневна употреба в градска среда, позволяват придвижване само на ток, а извън града нямат ограниченият пробег на електромобилите.
Новоест е и навлизането на все повече технологии от автономните автомобили на бъдещето в серийните модели. Четвъртата тенденция е предлагането на все повече типични за луксозните коли технологии в по-обикновените.
Електромобилите удвоиха пробега
След първоначалната еуфория, свързана с електромобилите, белязала края на първото десетилетие на новия век, те като че ли бяха обречени на известно забвение. Основно, заради недостатъка им, че изминават малко разстояние с един заряд, а може би и заради поевтиняването на горивата.
Оказа се обаче, че проучванията, които да ги направят по-конкуренти, не са спирали и тази есен се появиха модели, предлагащи немислимите до скоро 400 и повече километра с един заряд. Обещанията са новият "Опел Ампера-е" да навърти дори 500 при максимално икономично шофиране и минимум 300 км, на какъвто и тормоз да подложите колата.
Освен в новите модели по-съвършенни батериите се появиха и при вече утвърдени коли на ток. "Рено Зое" например вече може да се поръча с пакет акумулатори, осигуряващи 400 километра с един заряд.
Зарядните станции не са екзотика дори и в България.
Зарядните станции не са екзотика дори и в България.
Еволюция, по отношение на пробега, претърпя и БМВ i3, което изминава до 300 километра. Напредък се забелязва и по отношение на времето за заряд, като вече има разработени станции, които са способни да напълнят батериите за около 30-40 минути.
"Крайният резултат е, че електромобилите вече са алтернатива и конкуренти на традиционните", коментира наскоро пред "Дневник" директорът на звеното за електромобили на "Нисан" Гарет Дънсмор. Като предимства на колите на ток той посочва тяхната надеждност и ниски разходи за експлоатация.
Дънсмор обаче не скрива, че точката на пречупване обаче ще дойде, когато се изгради инфраструктурата за зареждане, при това не само в централните градски части, но и в кварталите. Добрата новина е, че по този въпрос вече се работи, като дори в България тази година бяха открити няколко зарядна станции. Българската фирма "еМобилити интернешънъл" договори и партньорство с един от лидерите в оперирането на мрежи от зарядни станции за електрически превозни средства - "Фортум" (Fortum).
Финландската компания ще предостави система за управление на мрежата от зарядни станции "Елдрайв" в България и съседните страни. Онлайн базираната платформа ще предлага на клиентите всички услуги, свързани с локализирането, достъпа, използването на зарядната мрежа, управлението на плащанията и др.
Електрификацията е трайна
Автосалонът в Париж, който очерта тенденциите пред автомобилната индустрия, показа, че този път електромобилите няма да бъдат изоставени. Голямата новина на годината е, че най-големият производител на автомобили в света "Фолксваген груп" хвърли ръкавицата към лидерите по отношение на електрическата мобилност в момента Алианса Рено Нисан, PSA Пежо Ситроен, БМВ груп, Дженерал мотърс и Мицубиши.
"Фолксваген Ай Ди Концепт" показа амбициите на марката при електромобилите.
Фолксваген
"Фолксваген Ай Ди Концепт" показа амбициите на марката при електромобилите.
Плановете на германците са да предлагат всеки един свой модел не само на бензин, дизел или газ, но и на ток. От "Фолксваген" се заканват до 2025 година да продават по 1 милион електрически автомобили на година. Обещават и пробег с едно зареждане между 400 и 600 километра.
Плъг-ин хибридите атакуват
Годината ще се запомни и с това, че се появиха много нови модели, които ще направят прехода между колите с традиционен двигател и електромобилите по-плавен. Става дума за плъг-ин хибридите. Както е известно, те разполагат с батерии и електромотор, които осигурява напълно електрически преход за около 50 километра.
В същото време разполагат с бензинов, или дизелов двигател, който гарантира нужната автономност при дълги преходи. Предимствата на плъг-ин хибридите са по-ниският разход на гориво, спрямо нормален автомобил със същата мощност и пъргавината, особено при старт, идваща от предлагания от електромотора пиков въртящ момент по всяко време.
Най-новият, представен през тази година плъг-ин хибрид, е БМВ530e iPerformance.
Най-новият, представен през тази година плъг-ин хибрид, е БМВ530e iPerformance.
Нови предложения в сегмента видяхме при "Тойота", БМВ, Ауди, "Мерцедес", "Мицубиши" и други. От тях на българския пазар от години присъстват "Мицубиши Аутлендър" PHEV и "Волво" ХС90 Twin engine. Истинска плъг-ин хибридна вълна пък дойде от БМВ, който лансираха у нас такива модификации на Серия 2 Актив турър, Серия 3 и Х5.
Скоро ли ще сме само пътници в колите?
Двата големи автосалона през годината - в Женева през пролетта и в Париж през есентта, показаха и какъв ще е автомобилът на бъдещето. Той ще се задвижва от един или няколко електромотора и ще може да пътува безопасно и без човешка намеса.
През годината БМВ обявиха създаването на кампус край Мюнхен, в който ще се разработват и тестват автономни автомобили
БМВ
През годината БМВ обявиха създаването на кампус край Мюнхен, в който ще се разработват и тестват автономни автомобили
Ако си мислите, че това е въпрос на едно далечно бъдеще, не сте съвсем прави. Според генералния мениджър, продуктово планиране в "Нисан Европа" Стюарт Калeгари, технологиите, които могат да го направят възможно съществуват, като с масовизирането на производството и цената на нужните компоненти ще намалее драстично.
"Основният проблем е по-скоро нормативната рамка и как хората ще приемат тези автомобили", казва Калегари. Той допълва още, че до 2020 година алиансът "Рено Нисан" ще е интегрирал технологии от автономното шофиране в 10 модела.
И все пак, в кои случаи техниката може да замени шофьора към днешна дата? Най-обещаващата и като че ли полезна функция, е автономното придвижване в задръстване. Тя вече присъства в модели на "Мерцедес", "Ауди", "Волво", БМВ и други.
Заради чисто нормативни пречки (в закона все още няма вариант електрониката да е виновна за пътен инцидент, а проблемът ще стане огромен, особено ако при него има пострадали хора) т.нар. асистент за придвижване в задръстване работи до определена скорост - обичайно 50-70 км/ч).
До тази скорост обаче колата може сама да тръгва, спира, да поддържа темпото на колоната и да следва кривата на пътя напълно самостоятелно. "Волво" направиха и следващата крачка, като съвместно с Юбер започнаха тестове на първи напълно автономни таксита.
Все повече автомобили могат да спрат сами, ако шофьорът не реагира и при опасност от удар в друго превозно средство, или пешеходец. Напредък се забелязва и при системите за паркиране. Докато доскоро за водача оставаше да подава газ и спирачка, а електрониката управляваше само волана, то вече колите могат да открият и заемат успоредни и перпендикулярна паркоместа напълно самостоятелно.
При някои марки маневрите стават факт и без водача да е в колата. Заради вече споменатите нормативни пречки, все пак водачът се ангажира с процеса, като през приложение на телефона си, разрешава на колата да се движи.
За съжаление годината ще влезе в историята и с първи документиран случай, при който автономен автомобил, уби собственика си. Инцидентът стана с модел на "Тесла" в САЩ.
Екстри за всички
От година на година най-съвременните системи за сигурност стигат все по-надолу в автомобилните класове. След като през миналата година стигнаха до Голф-сегмента, през тази вече попаднаха и в компактните коли от В-класа. В тях вече могат да се открият светодиодни фарове, работещи с радар системи за автономно спиране и безопасно поддържане на дистанцията и т.н.
Малките автомобили имат и възможността сами да коригират траекторията на движение, така че да не се стигне до напускане на заеманата лента за движение.
Сред другите полезни екстри са пълният обзор около колата с набор от камери, сигнализацията за автомобил в мъртвата зона на огледалата и система за разпознаване на пътните знаци. Като типични представители на новата вълна "мъници" мога да посоча "Киа Рио" и "Нисан Микра", които ще видим в шоурумите напролет.