Със залеза на диското в края на 80-те се появява един автомобил, който с любов е наричан "Диско" – "Ленд Роувър Дискавъри". Той обаче показва доста по-голяма устойчивост от музикалния жанр.
В края на 70-те години на миналия век се ражда диското - музикален жанр, по който светът полудява в следващото десетилетие. Със залеза на диското в края на 80-те се появява един автомобил, който с любов е наричан Диско – "Ленд Роувър Дискавъри".
Той обаче показва доста по-голяма устойчивост от музикалния жанр и 28 години по-късно, след намерени над 1.2 млн клиенти, става все по-популярен.Наскоро дебютира петото поколение на всъдехода и по всичко личи, че то ще продължи успешната история на "Диско". Автомобилът демонстрира коренно различна визия – много по-модерна и динамична, която му отива, предвид факта, че е свалил половин тон от теглото си. Това е постигнато с масовото използване в конструкцията на кросоувъра на алуминий, олекотени, но по-здрави стомани и модерни композитни материали. Петата генерация на "Ленд Роувър Дискавъри" има амбицията да е най-комфортната и просторната до сега, без обаче да губи от качествата си на всъдеход. Вътрешното пространство е отлично усвоено, убедих се по време на теста на автомобила до Гоце Делчев и обратно. Уважение заслужава това, че е обърнато внимание върху комфорта на всички пасажери на борда, дори на возещите се "в багажника", на опционалния трети ред седалки.
Именно там пътувах от Гоце Делчев до София и спокойно мога да каже, че най-задните седалки са подходящи и за възрастни с нормални размери.От "Ленд Роувър" твърдят, че при подходяща конфигурация на трите реда седалки, като и тези от втория ред (на снимката) са на релси, там може да се събере човек с височина до 188 м, което отговаря на 95% от населението на Земята.
При това той разполага с всичко необходимо, за да пътува комфортно – отвори за вентилация, поставки за чаши, ниша с капак, в която има дори USB изход за зареждане на смартустройства.Иначе хитри места за съхранение на дреболии са налични из цялата кола (общо 21 на брой), като по интересните са нишата зад блока за управление на вентилацията и скритият долап в подлакътника, в който спокойно се събира стек бира. Общо конфигурациите на седалките са 21, като ако те са поръчани с електрическо задвижване, всяка от тях може да се командва от поне четири места – централният дисплей на мултимедията, от самата седалка, от бутони в багажника и през приложение за смартфон. USB изходите са общо девет. Работното място на водача предлага отлична ергономия, като управлението на вентилацията става с класически бутони, докато останалите се правят през екрана на мултимедията. Ориентирането в менютата и под менютата става лесно, като на началния екран може да се конфигурира по желание, като се изведат четирите най-често използвани функция – радио, телефон, навигация и бордови компютър, да речем. На волана е намерено място само за най-нужните бутони. По отношение на качеството на материалите, мога да кажа, че в тестовите коли всичко беше първокласно – кожа, алуминий, дървени фурнири. Предните седалки са изключително удобни и могат да бъдат с десетки електрически настройки, подгряване и охлаждане. Воланът също може да се затопля. Багажният обем варира между 2400 литра, при само двама пасажери, до 255 литра, ако са заети всички седем седалки. На разположение е и сгъваема пейка, която понася до 300 кг тегло, а може да се ползва и за преграда, за да не изпада багаж. "Ленд Роувър Дискавъри" предлага избор между два бензинови и три дизелови двигателя, с мощности между 180 и 340 конски сили. Тестваният от мен автомобил беше със средния по мощност дизел, който е изцяло нов за модела и от четири цилиндъра и два литра работен обем, вади 240 конски сили и 500 Нм въртящ момент. Той беше комбиниран с автоматична скоростна кутия с осем предавки, която е серийна за всички мотори. Двигателят е може би най-подходящият за този автомобил, като комбинира динамика (0-100 км/ч за 8.3 секунди) и нисък разход на гориво (6.5 л/100 км в смесен цикъл). Моторът работи спокойно и тихо, като във всеки момент може да предложи достатъчно тяга.
Особено пъргаво двигателят реагира, ако скоростната кутия е в спортен режим. При шофиране със 140 на магистрала, в рамките на теста гореше около 9 на сто, а при спокойно каране по пътя между Добринище и Гоце Делчев стигна до 6.9 л/100 км."Ленд Роувър Дискавъри" използва изцяло ново окачване, като базовото е само с механични компоненти, а опционалното е с въздушни възглавници. Тестовите коли бяха с второто, което предлага сваляне на височината на колата с 4 см за по-удобно качване, приближаване към пътя при висока скорост и повишаване на три нива на просвета (или с общо 20 см) за преходи извън пътя. С въздушното окачване "Дискавъри" вози като презокеански лайнер с нежни поклащания, като пасажерите не усещат неприятни сътресение дори при преминаване през сериозно неравности. Комфортът впечатлява дори при движение по черен път, осеян с дупки. Разбира се, ако ви влече по-спортното шофиране и попаднете на път със завои, морската болест на всички на борда е в кърпа вързана. Иначе воланът е приятно тежък и директен, като колата реагира на командите от него отзивчиво и пъргаво. Серийно или срещу доплащане "Ленд Роувър Дискавъри" предлага всичко измислено към момента за гарантиране на безопасността на пътниците и за намаляване на умората по време на път. Асистиращите системи могат да предотвратяват катастрофи при най-разнообразни сценарии, като прощават на водача разсейване и дори заспиване зад волана. Сред най-големите козове на "Дискавъри" е неговата проходимост. Оборудван с всички необходимо като оборудване за преходи извън пътя, което по никакъв начин не нарушава луксозната визия на автомобила, той може да премине през дълбоко 90 см водно препятствие. Ъгълът на атака е 34 градуса, на оттегляне 30 градуса, а допустимият страничен наклон е 27.5 градуса. Въздушното окачване позволява повишаване на клиренса на три нива, за да достигне той до над 29 сантиметра. В новото поколение на всъдехода и неопитните в преходите извън пътя могат да се преминат уверено през тежки терени, като се доверят на системата Terrain Response 2. В зависимост от избрания режим за движение - по кал, сняг, камън, пясък и т.н. електрониката променя настройките на ходовата част, мотора, скоростната кутия, системата за задвижване на четирите колела, асистиращите системи, така че да се гарантира максимална проходимост. Има и вариант водачът просто да зададе скоростта, с която иска да се придвижва, за да поеме колата целия контрол върху управлението на газта и спирачката, а за шофьора остава само да задава посоката чрез волана. Набор от камери може да помогне в ориентирането в околоната среда около колата, което подпомага не само маневрирането в града, но и придвижването извън пътя. "Ленд Роувър Дискавъри" може да тегли ремарке с тегло до 3.5 тона. Колата е и снабдена с помощник за прикачване и управление на ремарке. Той позволява безопасно закачане на каравана, да речем и лесно маневриране с нея при движение на заден ход, като желаната посока се задава с контролера на системата Terrain Response 2, а воланът се управлява от електрониката. Нова система отчита теглото на прикачения товар, за да направи нужните настройки, така че асистиращите системи да могат оптимално да контролират стабилността на цялата композиция. Цените на "Ленд Роувър Дискавъри" в България започват от 97 хиляди лева с ДДС. За да имате кола с всички екстри обаче, ще трябва да приготвите около 150 хиляди лева.