Удоволствие от шофирането с минимум вредни емисии

Удоволствие от шофирането с минимум вредни емисии

Удоволствие от шофирането с минимум вредни емисии
БМВ
БМВ обяви през миналата седмица, че електрификацията е основен стълб в корпоративната стратегия , като всички моделни серии ще имат версии напълно на ток или с плъг-ин хибридно задвижване. Към 2025 г. от концерна очакват пазарният дял на електрифицираните им автомобили да между 15 и 25 %.
Дори към днешна дата БМВ предлага доста модели с електромотор, в допълнение на традиционния двигател с вътрешно горене. На събитие в околностите на Виена компанията показа най-новите попълнения в гамата - Серия 5 плъг-ин хибрид и Серия 7 плъг-ин хибрид.
Вече имах опита от карането на зареждащи се от контакта баварки, основан на тестване на БМВ Х5 xDrive40e, Серия 2 Актив турър 225 хе и черешката на електрическата торта на БМВ - i8. Новите модели имат доста общи черти с вече описаните коли - олекотена конструкция и оптимизираната аеродинамика, като използват двигателите с вътрешно горене с двойно турбо, електрически мотор и батерия с голям капацитет, която осигурява сериозен преход в изцяло електрически режим и съответно нисък разход на гориво.
При Plug-in хибридните автомобили оптималното за всяка ситуация на пътя взаимодействие между двигателя с вътрешно горене и електромотора се осигурява от интелигентното управление на енергията. Стратегията на управлението е насочена към чисто електрическо потегляне на автомобила.
Удоволствие от шофирането с минимум вредни емисии
БМВ
При ниска и средно висока скорост колите се движат предимно електрически и по този начин ползват преимуществата на електрическата задвижваща система с нулеви локални емисии. При по-мощно ускорение и по-висока скорост се стартира двигателят с вътрешно горене.
Чрез сумирането на въртящите моменти на двете задвижващи системи функцията Boost в хибридните модели на БМВ осигурява максимална динамика. Заслужава отбелязване и това, че разходът на гориво се намалява дори и при бързо шофиране по междуградски пътища и магистрали.
Флагман-хибрид
Първите си впечатления от актуалните хибридни лумузини на БМВ натрупах зад волана на флагмана Серия 7. При него системата за задвижване обединява четирицилиндров бензинов двигател с 258 конски сили и 400 Нм. въртящ момент и електромотор (113 к.с., 250 Нм.). Общата системна мощност е 326 к.с., като ускорението до 100 км/ч отнема 5.3 секунди за седмицата със стандартна дължина и 5.5 секунди, за удължената.
Удоволствие от шофирането с минимум вредни емисии
БМВ
Тези показатели са близки до възможностите на модификацията 740d, но голямата разлика е по отношение на разхода на гориво - 5.3 л/100 км за дизела и 2.1 л/100 км за плъг-ин хибрида.
Ниската консумация е възможна заради близо 50-те километра преход само на ток.
Логичен въпрос е какво се получава, когато батерията се изтощи? Като седнах зад волана на БМВ Серия 740е попаднах именно в такава ситуация - почти празна батерия, но пък пълен резервоар.
Всъщност, оказва се, батерията на плъг-ин хибридите никога не е напълно празна, тъй като се зарежда освен от контакта и от работата на бензиновия двигател, при движение по инерция и спиране. При това положение, в рамките на теста, колата и се ускоряваше изумително, с помощта на електромотора и се движеше само на ток при поддържане на скоростта на равен терен и при спускане. В крайна сметка, при доста динамично шофиране, разходът се движеше около 7 на сто.
Максимална икономика, или максимална динамика
Както всички останали плъг-ин хибридни модели на БМВ, така и 740е може да се шофира в някалко различни режима. В спортния, основният стремеж на бензиновия мотор и електрическия двигател е да осигурят максимално удоволствие от шофирането. л/100 км.
При активиране на режима MAX eDRIVE 740e може да се движат чисто електрически с до 120 км/ч. При работа в този режим двигателят с вътрешно горене се стартира само при рязък натиск на педала на газта.
Удоволствие от шофирането с минимум вредни емисии
БМВ
Хибридите на БМВ работят и в режим SAVE BATTERY, при който нивото на заряд на акумулатора може да се поддържа за по-късно електрическо шофиране. При поставяне на селектора на трансмисията в сектор S двигателят с вътрешно горене стартира независимо от активния режим на движение, за да се осигури максималната мощност и на двете задвижвания.
Тестовата Серия 5, в изпълнението 530е, също се оказа с почти изтощена батерия. Тук общата системна мощност е 252 конски сили, или точно колкото на версията 530i. Поглед към динамичните качества показва пълно равенство (ускорение от място до 100 км/ч за 6.2 секунди), но по отношение на консумацията предимството на хибрида е смазващо - 1.9 л/100 км, срещу 5.3 л/100 км в смесен цикъл.
И тук обаче, празната батерия не пречеше на динамиката, единствено разходът на гориво не можах да засека. В рамките на теста, той беше около 5 на сто.
След като на няколко пъти споменах изтощената батерия, тук е моментът да спомена и как може да се зареди това. Вариантите са няколко, като най-лесният е просто включване на автомобила в стандартен контакт, като са нужни около пет-шест часа за пълния заряд. На публични станции за бърз заряд, каквито и в България, вече не липсват, напълването на батериите става за минути.
Удоволствие от шофирането с минимум вредни емисии
БМВ
Голямото предимство на плъг-ин хибридите е възможността в градски условия те да се придвижват само на ток. При това нужният ток излиза между 2 и 3 лева за сто километра, в зависимост дали се ползва дневна или нощна тарифа на зареждане.
За съжаление, ниските разход на гориво и нива на вредни емисии, в България не носят почти никакви ползи, докато в редица европейския страни могат да спестят стотици евро на годишна база. При това положение плъг-ин хибридите на БМВ могат да са избор основно за хора, загрижение за екологията, които обаче не искат да страдат от ограниченията, налагани от чистите електромобили.
През тази година БМВ Груп има амбицията да продаде 100 000 електрифицирани превозни средства, за да може към края на 2017 г. да разполага с 200 000 коли на ток по пътищата.
БМВ i8 за момента е най-вълнуващият плъг-ин хибрид на БМВ.
БМВ
БМВ i8 за момента е най-вълнуващият плъг-ин хибрид на БМВ.