Новите ограничения на "Орлов мост" и алтернативните маршрути (карти)

Въпреки сравнително рехавият трафик в София в средата на август, започналият ремонт на ключовото кръстовище на "Орлов мост" преди седмица предизвика сериозни проблеми и задръствания, особено в пиковите часове. Логичният въпрос е "Има ли обиколни маршрути и по-бързи ли са те?".
Еднозначен отговор няма, тъй като през "Орлов мост" минават разнообразни маршрути, водещи към различни части на София и съответно затрудненията не са еднакви. Преди да минем към алтернативите обаче нека припомним ограниченията.
Къде се работи от днес?
След като беше подменена настилката на двете крайни ленти в посока Народното събрание, в участъка между спирката и светофарите, от днес се работи в обратната посока. Съответно и проблемите с придвижването се очаква да бъдат за пътуващите в посока "Младост" и "Дружба", тъй като те ще ползват една, вместо четири ленти.
Новост е затварянето на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" между Националния стадион и "Орлов мост", и невъзможността на "Орлов мост" да се направи ляв или десен завой, за да се продължи по бул. "Цар Освободител (към Университета), или по бул. "Цариградско шосе" (в посока хотел "Плиска").
Добра идея е, като алтернатива на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" в посока Военна академия е да се ползва бул. "Васил Левски"и улица Шипка (виж картата, в зелено е обиколният маршрут за посока Военната академия, в синьо за обратната, а в червено затвореният участък от булеварда) .Обиколният маршрут за идващите откъм стадиона и искащи да завият надясно по бул. "Цариградко шосе" е завиване наляво по улица "Гурко" на кръстовището при Националния стадион, след това десен завой по бул. "Васил Левски" при Спортната палата и десен завой по бул. "Цар Освободител" на "Университета".
Временно се разрешава левият завой по "Гурко" на Спортната палата
С новата организация на движението на "Орлов мост", остава и невъзможността за идващите откъм Военната академия да продължат направо в посока НДК. Те могат да ползват една нова опция, а именно завиване надясно по бул. "Цар Освободител", ляв завой по бул. "Васил Левски", на спортната палата ляв завой по улица "Гурко", който до края на ремонта ще е разрешен и включване в бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" на кръстовището при Националния стадион.
.
Неприятна е и невъзможността за идващите откъм Народното събрание да направят десен завой на "Орлов мост", в посока НДК. Пред тях има четири възможности, в зависимост от крайната цел на пътуването. Първата е завиване надясно още на кръстовището при военния клуб по улица "Раковски", хващане на бул. "Патриарх Евтимий" и излизане на кръстовището при НДК по бул. "Фритьоф Нансен".
Втората е завиването надясно при Университета, поемане по бул. "Васил Левски", ляв завой по "Гурко" и десен по "Евлоги и Христо Георгиеви". Вариант е и завиване надясно по "Васил Левски" при СУ, хващане на
бул. "Патриарх Евтимий", и включване в бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" по ул. "Шести септември" или по бул. "Фритьоф Нансен". Четвъртата опция е продължаване направо на "Орлов мост", отклоняване към кръговото на Телевизионната кула, спускане по бул. "Драган Цанков" и ляв завой по бул. "Евлоги и Христо Георгиеви".
Ляв завой на Орлов мост - невъзможен
Проблем е и забраната на левия завой на "Орлов мост" в посока НДК. Опциите и тук са няколко. Първият е отклоняване в посока кръстовището на Телевизионната кула, като се минава през тунела под "Цариградско шосе" и спускане по "Драган Цанков" до "Евлоги и Христо Георгиеви". Този маршрут обаче крие риск от пападане в задръстване..
Вариант две е ляв завой на кръстовището при Софийския университет, хващане на бул. "Васил Левски", ляв завой по "Гурко" и десен по "Евлоги и Христо Георгиеви" на Националния стадион. От бул. "Васил Левски" може и да се продължи също по "Патриарх Евтимий" и "Фритьоф Нансен" (виж картата). Има и опция на "Орлов мост да се продължи направо, като левият завой е по "Раковски", след което каране по "Патриарх Евтимий" и "Фритьоф Нансен". На лице са и други варианти, включващи улица "Шести септември" (виж картата).
Най-голямото натоварване ще е на кръстовището при Университета
Всички, които ще предпочетат да се възползват от разрешения ляв завой от "Васил Левски" по "Гурко", е добре да имат предвит, че по този маршту ще се движат и рейсовете с номера 72, 76, 204, 304 и 604. Левият завой на Университета пък е пословично тегав, дори без допълнителния трафик.
Възможно, макар и малко вероятно е да се образуват задръствания в посока Университета, които се виждат още с пускането към "Орлов мост". Планиращите да завият надясно към Военната академия, може да ползват вариантът за заобикалянето им през локалното на "Цариградско шосе", което се хваща малко преди БТА и по улица "Иван Асен II", или перпендикулярните на нея преки ("Мизия" или "Виктор Юго"), се излиза на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви".
Този маршрут, но с продължение по улица "Оборище" и включване на бул. "Цар Освободител", при Университета, при парламента или по ул. "Г.С. Раковски", е вариант и за продължаващите в посока президентството (виж следващата карта).
Генерална алтернатива
Като цяло пътуващите по "Цариградско шосе" в посока Изток-Запад и обратно (тоест от "Младост" и "Дружба" към "Люлин" и "Обеля") е добре да помислят и за ползването на метрото, което покрива доста голяма част от маршрута и не зависи от задръстванията. Вариант е и минаването по булевардите "Михай Еминеску" (покрай посолството на Румъния), "Ситняково", "Данаил Николаев" (до Сточна гара) и Сливница (виж последната карта).
Този маршрут, но в обратната последователност, е и единствената разумна алтернатива за идващите откъм "Люлин" и "Обеля" и пътуващи за "Младост", и "Дружба", като включването на бул. "Цариградско шосе" става в района на Орлов мост, или Борисовата градина, откъдето трафикът нагоре е доста спокоен, след ситото на "Орлов мост".
Идващите откъм "Люлин" и "Обеля" е добре да имат предвид, че има стеснение на "Сливница", малко преди кръстовището с "Христо Ботев" и се образуват задръствания. Вариант за избягването им е десен завой по ул. "Опълченска", ляв завой по "Симеон" и ляв по "Христо Ботев" или "Братя Миладинови (виж картата, обходът е в синьо). Освен това, често задръстването на бул. "Ситняково" и бул. "Михай Еминеску" е от гара Подуене до Румънското посолство, като това разстояние, от по-малко от километър, се минава за 20-30 минути.
За момента плановете са ремонтът на "Орлов мост" да приключи утре (22 август). Не е изключено обаче да продължи и повече. Най-вероятно движението ще се движи във всички посоки около 27 август, докогато са променени маршрутите на градския транспорт, минаващи през "Орлов мост".