С лансирането си през 2012 година електромобилът "Рено Зое" се превърна хит благодарение на разумната цена и практичността, която предлага. Сега автомобилът се оборудва с нова батерия, която увеличи пробега до 400 километра.
С лансирането си през 2012 година "Рено Зое" се превърна хит на пазара на електрически автомобили в Европа благодарение на разумната цена и практичността, която предлага.
До момента колата, която има външните размери на "Рено Клио", е намерила над 50 хиляди купувачи, а в България се предлага от 2015 година, като е намерила 17 купувачи.В началото на тази година "Зое" мина през фейслифт, което е и повод отново да му обърна внимание, след като вече веднъж го бях тествал.
Отвън промените са трудно забележими, като в тон с традицията на всеки фейслифт се вкарват нови цветове и джанти.В салона също има нови цветове, а независимо от нивото на оборудване, всяко "Рено Зое" е снабдено със 7 инчов сензорен екран на мултимедията. Голямата промяна при "Зое" е свързана с батерията. Тя е разработена от корейците от LG и при запазен размер, вече съхранява почти два пъти повече електричество (41 срещу 22 киловатчаса). С новата батерия и благодарение на използването на термопомпа за охлаждането и отоплението, "Рено Зое" вече може да измине до 400 километра, при до 240 км за старата версия. Подобрена е и системата за зареждане, като тя избира най-подходящия режим за пълнене на батерията, според подаваното напрежение. Идеята е да се използва максимума, който зарядната станция подава.
Така вече от станция за бърз заряд за час може да се получи електричество за изминаването на 120 километра.Електромоторът е същият като досега и е разработка на "Рено". Той има мощност от 92 конски сили и максимален въртящ момент 225 Нм.
Въпреки че ускорението на "Зое" до 100 км/ч не впечатлява (все пак отнема 13.2 секунди), колата е приятно пъргава при потегляне и позволява динамично шофиране в градска среда.По време на теста на новия модел, от София до базата на НСА на язовир "Искър", стигнах до заключение, че колата е подходяща и за преходи извън града, където дава сигурност при изпреварване. Това, което ме изненада неприятно, беше доста големият наклон в завой. Въпреки поставянето на батериите в пода на колата, не се забелязва особено подобрение на стабилността, заради пониженият център на тежестта.
Не ми се понрави и доста твърдата возия на "Рено Зое".Що се отнася до салона, той изглежда доста шик със сините акценти и мотивите от електрически схеми на облегалките на седалките и по арматурното табло.
Предните седалки са удобни, но отзад ми се стори тесничко.
Иначе багажният обем е приемлив за сегмента - минимим 338 и максимум 1225 литра."Рено Зое" се предлага на българския пазар и с двата си варианта на батерията. С тази, позволяваща изминавае на до 240 киломтра, цената на базовия модел е 52 990 лева с ДДС. Оборудването на колата с акумулаторите, осигуряващи със 160 километра по-голям пробег, я оскъпява с 6000 лева.
За сравнение, "Рено Клио", дори с най-високото ниво на оборудване, би струвало не повече от 37 000 лева.Разликата от 16 000 лева би могла да се компенсира частично от цената на пробега. При "Зое" изминаването на 100 километра струва между 2.50 и 1.60 лева, в зависимост от това дали се зарежда по дневна или нощна тарифа.
Все още в София има и станции, на които може да се зарежда безплатно.В същото време с дизелово "Клио", дори ако се постигне разходът на производителя за градски цикъл (4 на сто), същата дистанция ще се измине с гориво за поне 8 лева. Собствениците на електромобили в София пестят и от свободното паркиране в синята и зелената зона, като при престой на колата от 10 часа на ден, могат да се икономисат над 400 лева месечно. Електромобилите имат и друго предимство - много по-евтината поддръжка, като липсват смяната на масла и филтри, за които се плащат поне 200 лева годишно. Що се отнася до гаранцията, за "Рено Зое" тя е 5 години, или 100 000 километра. Ако трябва да обобщя, "Зое" е доста добра алтернатива на колите от компактния сегмент, основно за фирмите, които искат да имат "зелен" имидж и да намалят разходите си за ползване на автомобил в градски условия.За да се насочат към колата и частни лица обаче е нужда държавна политика на стимулиране на покупката.