Най-безопасният "Волво" автомобил, създаван някога, и един от най-сигурните в световен мащаб, това е кратката визитка на второто поколение на XC60. Първата генерация на средноразмерния кросоувър се превърна в бестселър, с над 1 милион продажби за девет години.
Най-безопасният "Волво" автомобил, създаван някога, и един от най-сигурните в световен мащаб, това е кратката визитка на второто поколение на XC60.
Първата генерация на средноразмерния кросоувър (вляво) се превърна в бестселър, с над 1 милион продажби за девет години.Ако започнем от външния вид, то новият кросоувър изглежда по-стилно и динамично. Точно както и предшественика си той има визия, която има шанс да остане модерна в продължение на десетилетия. Във високите нива на оборудване, каквите бяха почти всички тестови коли, впечатлява изобилието от хром и стилните алуминиеви джанти. В салона луксът покорява ненатрапчиво, като специално внимание заслужават дървените орнаменти, изработени от цели късове дърво.
Алуминиевите акценти и качествената кожа допълва усещането за класа.Цялостното оформление на интериора е подчинена на изчистеността, типична за шведския дизайн, като акцентът е върху екранът на мултимедията, през който се правят почти всики настройки. Управлението на всичко през екрана иска свикване, но логиката е близка до тази при работа с таблет и се свиква бързо.
Към почитателите на качественото озвучаване е насочена аудиосистемата от Bowers & Wilkins, който осигурява кристален звук.На задните седалки има достатъчно място както пред коленето на пасажерите, така и над главите им. Като недостатък бих посочил твърде големите подглавници на предните кресла, което ограничава погледа напред, но пък е плюс в полза на безопасността. Минималният багажен обем е 505 литра, но лесно може да се утрои, като се сгънат облегалките на задните седалки. В рамките на теста ненатрапчиво работата си демонстрираха и електронните асистиращи системи, които намаляват риска от катастрофи. В тестовата кола сред тях беше помощникът за поддържане на избраната лента на движение.
Използвайки камера, той предупреждава водачът, ако бъде пресечена пътната маркировка без мигач, ако водачът не вземе мерки, автомобилът се връща сам в своята си лента.Да си призная, нарочно на няколко пъти пусках волана, колкото да се уверя, че наистина ХС60 завива сам и не се отклонява опасно встрани. В рамките на теста превантивно се намеси и системата за избягване на катастрофи в градски условия, която ме предупреди за наличието на пешеходци, опасно близко до пътното платно.
За щастие, никой от тях не тества реакциите на електрониката, която може да задейства спирачките, ако пред колата се окаже човек, а шофьорът не реагира. Системата за безопасно шофиране в града спира ХС60 и при риск от удар в предното превозно средство.На няколко пъти получих предупреждение и от системата, която се грижи за поддържане на безопасна дистанция до предното превозно средство. Аз се съобразявах с нейните препоръки и всеки път намалявах скоростта, но ако се бях направил на разсеян и в тази реакция, автомобилът щеше да ми помогне да не попадна в катастрофа. Изключително полезна е и системата за предупреждение за автомобили в мъртвата точка на видимост. Тя не само задейства звуков и светлинен сигнал, но и прибира автомобила обратно в собствената му лента, при риск от удар в превозно средство от съседните ленти. За щастие не се наложи да тествам системата за подпомагане на избягването на препятствие на пътя. Нейната работа е свързана с това да направи по-директен волана, така че дори при недостатъчно голямо завъртане, колата да направи сериозно отклонение. За целта електрониката прилага прецизни спирачни импулси и прехвърляне на въртящ момент към колелата отляво и отдясно. Удобство, което за съжаление в нашата тестова кола липсваше, е адаптивният автопилот. Той е снабден с функция за самостоятелно ускорение, спиране и следване на извивките на пътя, при скорост до 130 км/ч. "Волво" XC60 се предлага с широка гама бензинови и дизелови двигатели, както и със зареждащ се от контакта хибрид. Бензиновият и електрическият мотор в него генерират 407 к.с. Бензиновите двигатели са представени от два турбомотора с 254 и 320 конски сили, а дизелите от такива със 190 и 235 к.с.
Тестовият ХС60 изполваше най-мощният дизел, който е с означението D5.Моторът е снабден с електрическа помпа, която при рязко подаване на газ нагнетява въздуха, преди да го вкара в турбокомпресора. В резултат липсва позната турбодупка, или забавянето на реакцията на мотора на командата от педала. С този мотор автомобилът ускорява от място до 100 км/ч за 7.2 секунди. Динамиката на двигателя обаче малко се спъва от известна мудност от страната на осемстепенния автоматик. Той не разполага със спортен режим на работа, като съвсем леко забързва реакцията си при шофиране с динамични настройки.
Като пропуск мога да отчета и липсата на планки за ръчна смяна на предавките от волана, но това се обяснява със семейният характер на колата. С ръчното управление на трансмисията, чрез скоростния лост, ХС60 става осезаемо по-пъргав.Моторът демонстрира почти безшумна работа и гъвкавост. Спокойно поема още при 2000 об/минута, а при 130 км/ч мърка при под 2500 оборота. Това дава възможност средният разход на гориво да е приятните 5.3 л/100 км.
В рамките на теста, при натоварен с четирима души автомобил, непрекъснато работещ климатик и по-скоро динамично каране, консумацията беше около 7.9 л/100 км. При истинско изтезания на ХС60, по обратния път към София, разходът скочи до 11 на сто, но това вероятно е максимума.Без да има претенции да е автомобил за екстремен оф-роуд, ХС 60 може да се справи с достра сериозни преходи извън пътя. Заслугата е на въздушното окачване и щедрият пътен просвет от 22 сантиметра.
Извън пътя XC60 със сигурност поддържа най-високо ниво на комфорт в сегмента. Същото може да се каже и за участъци с разбит, или неравен асфалт, каквито по пътя между София и Албена има доста.Разбира се, като страничен ефект от комфортната возия, кросоувърът се накланя сериозно при влизане в завой с по-висока от препоръчаната със знаци скорост. Кренът на пръв поглед е притеснителен, но не пречи на прецизното водене на ХС60.
На снимката ХС60 е във версията си R-Design.С дължината си от 4.69 метра средноразмерният кросоувър на "Волво" се конкурира с утвърдени играчи в сегмента като "Ауди" Q5, БМВ X3, "Мерцедес" GLC и търсещите място под слънцето "Инфинити" QX50, "Лексус" NX и "Алфа Ромео Стелвио". Цените за ХС60 тръгват от 96 560 лева с ДДС, което е сравнително високо спрямо конкурентите, но и оборудването е значително по-богато. С всички екстри дизелов модел може да се купи за около 110 хиляди лева. Най-евтината хибридна версия струва 126 870 лева. Гаранцията е пет години, без ограничени за пробега.