Правителството ще отпусне над 158 млн. лв. за разширение на пътя Калотина - София

Правителството взе решение да отпусне от държавния бюджет до 158.292 млн. лв. за модернизация на пътя от Калотина до Софийския околовръстен път. Предвижда се проектът да бъде изпълнен със средства по Механизма за свързване на Европа и от държавния бюджет.
Планираната обща стойност е 177 милиона лева, като евросредствата са 47.374 млн. лв. За момента министрите решиха само да поемат ангажимент за осигуряване на останалите средства, като не се посочва кога ще бъдат отпуснати те.
Парите са за разширение на пътя от Граничния контролно-пропускателен пункт "Калотина" до пътен възел "Драгоман". Отсечката е с обща дължина 14.5 км, като се предвижда строителство на автомагистрала с габарит 25.5 м, както и множество съоръжения - мостове, надлези, подлези, пътни възли и тунели за преминаване на едри бозайници.
Обществената поръчка за избор на изпълнител беше обявена от Агенция "Пътна инфраструктура" миналия месец, като оферти се подават до 13 ноември. Срокът за изпълнение е 852 календарни дни след възлагане на договора.
Тепърва се прави проект за втората част на магистралата
От АПИ обявиха и обществена поръчка за изготвянето на технически проект и строителство за отсечката между Драгоман и Сливница. И в този участък ще бъде направено разширение до габарит 27 м, като пътят ще стане четирилентов. Срокът за изпълнение на поръчката е 910 календарни дни. Кандидатите могат да подават офертите си до 16 ноември т. г.
В момента от околовръстния път до Сливница има по две ленти за всяка посока, а след това остава по една. През август беше съобщено, че китайски инвеститори имат интерес да финансират изграждането на пътя.
Пътят между ГКПП "Калотина" и околовръстното на София е част от основната трансевропейска транспортна мрежа и осигурява връзка към трансевропейски коридор "Ориент/Източносредиземноморски". Трасето е част от направлението Лондон – Будапеща – Белград – Ниш – София – Пловдив – Истанбул – Калкута, което е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния изток.
Модернизацията на пътния участък ще подобри трансграничната връзка между България и Сърбия, ще помогне за постигане в голяма степен на завършеност на магистралната мрежа по направлението запад – изток на българска територия, ще се намали времето за пътуване и ще се осигурят комфортни и безопасни условия за движение, се посочва в мотивите за решението.
До края на 2017 година се очаква Сърбия да е готова с магистралата от Ниш до Калотина, както и с магистралния участък към границата с Хърватия. Това, както и последващото пускане на разширения път в българския участък, ще доведе до сериозно намаляване на времето за пътуване.
Построяване на аутобана Калотина – София наред със завършването на магистралния пръстен на страната чрез ускорено доизграждане на "Хемус" и "Струма" (от Благоевград до Сандански) е сред акцентите в секция "Транспорт" на четиригодишната управленска програма на правителството на ГЕРБ и "Обединени патриоти".