"Ленд Роувър Рейндж Роувър Велар" беше избран за луксозния автомобил на България в тазгодишното издание на конкурса. Автомобилът се появи през пролетта на миналата година, като уплътни гамата на британския производител на всъдеходи.
"Ленд Роувър Рейндж Роувър Велар" беше избран за луксозния автомобил на България в тазгодишното издание на конкурса. Автомобилът се появи през пролетта на миналата година, като уплътни гамата на британския производител на всъдеходи.
"Велар" се намести между "Ивоук" и "Рейндж Роувър Спорт", а след като го тествах, с ръка на сърцето мога да заявя, че това е най-спортният кросоувър в гамата на "Ленд Роувър"."Велар" e дълъг 4.80 метра, като междуосието от 2.87 метра позволява в салона царски да пътуват четирима души, а при нужда при сравнително високо ниво на комфорт да се съберат и петима. С отварянето на петата врата пред погледа се открива огромен багажник с минимален обем 673 литра, който почти утроява капацитета си при сгъване на облегалките на седалките на втория ред.
Вратата на багажника може да е с електрическо задвижване и отваряне без докосване след прокарване на крак под задната броня. Приятна изненада е ниският за кросоувър товарен праг.Салонът е сякаш дошъл от бъдещето. Физически бутони почти липсват, като всички настройки се правят през два реагиращи на допир 10-инчови екрана. Да си призная, в началото ми беше трудно да се справя дори с най-елементарните задачи.
В хода на общуването с "Велар" открих, че всичко има своята логика, и след няколко часа на борда дигиталното решение дори ме спечели.По отношение на удобствата пасажерите могат да разчитат на седалки с охлаждане, подгряване и масаж, първокласна аудиосистема и т.н. Качеството на материалите е на изключително високо ниво, като кожата, алуминият и дървените акценти са в изобилие. Отвън "Велар" привлича погледа със силует на купе и мускулести форми. Обтекаемостта на колата в движение не се нарушава от нищо, като дори дръжките на вратите се прибират в тях. Крайният резултат е автомобил с рекордния за марката коефициент на въздушно съпротивление от 0.32. Освен на класическо окачване - с пружини, купувачите на всъдехода могат да заложат и на въздушно с променливи характеристики. То адаптира работата на ходовата част към избрания стил на шофиране - динамичен, комфортен, офроуд и т.н., както и към състоянието на пътната настилка. Промяната в режимите е осезаема, като усещането е като при смяна на колата. И докато комфортът при возене не изненадва, тъй като е типична за моделите на "Ленд Роувър" черта, то настройките в спортен режим респектират.
Автомобилът започва да вози осезаемо по-твърдо, но пък наклонът в завой е пренебрежимо малък. Удоволствие доставя и директният и тежък волан.Въздушното окачване дава сериозни предимства и извън пътя, като с него разстоянието от земята до най-ниската точка на колата е 25.1 см (при 21.3 см с пружинното). Екипиран с такава ходова част, "Велар" преодолява водни препятствия с дълбочина 65 см. Всъдеходът се предлага с три дизелови и три бензинови двигателя с мощности между 180 и 380 конски сили. Тестовият автомобил беше екипиран с най-мощния дизел – V6 с 300 коня, комбиниран с осемстепенен автоматик. В тази си конфигурация тежащият почти два тона "Велар"се ускорява от място до 100 км/ч за 6.5 секунди и динамиката наистина впечатлява. Що се отнася до разхода, при 6.4 л/100 км по книжка в рамките на теста той беше около 9 на сто. Само добри думи заслужава автоматичната трансмисия, която сменя предавките едва забележимо при кротко каране, като в същото време дава и нужната динамика в спортен режим. При шофиране на магистрала "Велар" впечатлява с отличното обезшумяване. Един от големите плюсове на "Велар" е, че може да предложи зашеметяващи качества извън пътя. Заслугата е на интелигентното задвижване 4Х4 с прецизно разпределение на въртящия момент между предната и задната ос, активният заден блокиращ диференциал и системата Terrain Response. През бутони на сензорния екран водачът може да зададе предварително на каква настилка ще шофира трева/чакъл/сняг, кал/коловози, пясък, като всеки от тях променя настройките на работата на системата за задвижване на всички колела, двигателя, окачването, педала на газта, системите за контрол на стабилността и т.н. Без да имам особено голям опит в офроуд преходите, се осмелих да тествам възможностите на всъдехода с изкачване на кален хълм. Оказа се, че това не е проблем, защото системата All Terrain Progress Control се заема с контрола на газта и спирачката, за да поддържа избраната скорост на катерене или спускане, като тя може да варира между 4 и 30 км/ч.
За водача остава единствено да насочва автомобила с волана. В крайна сметка автомобилът може да изкачи наклон до 27 градуса и да се спусне по такъв до 29 градуса.При излизане извън пътя полезен е и наборът от четири камери, които могат да покажат цялата зона около колата, като симулират и изглед като от птичи поглед. Има и възможност да се избере приоритетна зона, която заема целия екран. Естествено добрият обзор е ключов и при маневриране в градска среда. За нея е полезна и функцията асистент при паркиране. Тя намира подходящи места за успоредно паркиране, а при започване на маневрата електрониката поема контрола над волана, докато за водача остава да борави с педалите на газта и спирачката и да избере нужната предавка. Разбира се, новият кросоувър на "Ленд Роувър" e снабден с всички най-съвременни асистиращи системи. Сред тях са автономната аварийна спирачка при риск от удар в предното превозно средство или инцидент с пешеходец, предупреждение за приближаващ отзад трафик при маневриране и следене на тонуса на водача. Не липсват също предупреждението за напускане на лентата с активен асистент за оставане в нея и сигнализация за превозни средства в мъртвата зона на огледалата. Адаптивният автопилот поддържа предварително зададена постоянна скорост или дистанция до автомобила отпред.
Той се грижи автомобилът да спре напълно, ако колата отпред спре. При последващо натискане на педала на газта "Велар" потегля, като продължава да съобразява скоростта си с тази на предното превозно средство.Както може да се очаква, "Велар" не е евтин автомобил. Цените тръгват от около 120 хиляди лева с ДДС. Автомобил като тестовия, с на практика всички екстри и в специалното изпълнение First Edition, струва 233 500 лева с ДДС. Тестовият автомобил беше в цвят Flux Silver и качен на 22-цолови джанти.