Тест драйв: Какво предлага международният ван на годината

С излизането си на пазара новият "Фолксваген Крафтър" спечели приза "Международен ван на годината" 2017, присъждан от експертно жури от 24 държави. Без да съм експерт в подобни автомобили, обаче реших и аз да видя какво може да предложи моделът.
За начало трябва да отбележа, че "Крафтър" предлага огромно разнообразие, що се отнася до размери (три дължини и три височини), товарни обеми (от 9.9 до 18.4 кубика) и надстройки. Тестовият автомобил беше най-компактният, ако говорим за дължина (5.99 метра), но с висок таван, като общата височина е 2.59 м.

В изпълнението "Кастен" тестовият "Крафтър" разполагаше с три пътнически места в кабината и товарна зона с обем 11.3 кубически метра, до който има достъп през три врати - странична и една двойна отзад. Зоната за товара е отлично осветена, снабдена с много възможности за укрепване.
Работното място на водача е отлично организирано и ергономично подредено, като на лаик като мен огромно впечатление ми направи наличието на много ниши, поставки и скрити места за багаж. Те се намират по вратите, по цялото арматурно табло и дори в пода.

Средната седалка лесно може да се сгъне като на гърба и има поставки за чаши и бутилки и място за закрепване на папка или лаптоп. Под двете пътнически седалки пък има място за багаж, а в ниша в краката на пасажера отдясно са разположени крика, ключовете за болтовете на гумите и инструменти.
Избор между три дизелови мотора
Макар и в базово изпълнение тестовият "Крафтър" разполагаше с радио с възможност за свързване на телефон, USB вход за зареждане на мобилни устройства и гнездо за карта памет. Промените в салона са многобройни, като всяка от тях е плод на нуждите на ползващите старата генерация на вана.

"Крафтър" се екипира с дизелови двигатели от ново поколение, отговарящи на най-съвременните екостандарти. На базата на двулитров мотор мощностите са 102, 140 и 177 конски сили, като тестовият ван беше със средния по мощност агрегат. Той беше комбиниран с шестепенна механична трансмисия, но сред опциите присъства и автоматик с двоен съединител и осем скорости, какъвто никой друг конкурент не предлага.

Задвижването може да е предно, както в тестовия автомобил, задно или 4Х4. Позицията на седене ще се понрави на всички, които искат да имат добър поглед върху пътната ситуация.
Големите странични огледала, разделени на две части, дават отличен обзор настрани. За улесняване на паркирането "Крафтър" може да се екипира с парктроници и камера за заден ход, каквито в тестовия автомобил за съжаление липсваха. Въпреки това бързо свиках с паркирането, впечатли ме и маневреността на вана.

Срещу доплащане може да се поръча система за полуавтономно маневриране на заден ход с ремарке, като водачът избира с въртящ се селектор на къде да насочи композицията, а електрониката поема контрола на волана. Серийно стабилизиращата програма е снабдена и с функция за контрол и на ремаркето.
140 конски сили стигат
Въпреки теглото от над 2 тона дори на празния лекотоварен автомобил, 140-те конски сили са напълно достатъчни за всякакви ситуации. На магистрала "Крафтър" поддържа без проблем максимално разрешената скорост от 140 км/ч при изненадващо ниски нива на паразитни шумове, а при подаване на газ дори успява да ускори до максималните за модела 156 км/ч.

Благодарение на въртящия момент от 340 Нм работата със скоростният лост е намалена до минимум, като още при 60 км/ч автомобилът спокойно се придвижва на шеста предавка. На екранчето между километража и оборотомера се показват и съвети за възходяща или низходяща смяна на скоростите, така че да се шофира максимално икономично.
С разход на лек автомобил
За начало навъртях около 100 километра градско в съботния трафик, като за моя изненада разходът се оказа 6.5 л/100 км. Това е с почти два литра под данните на производителя (8.3 л/100 км). В задръстената в понеделник сутрин София, когато 10 километра изминах за час, консумацията пак остана под заводската - 7.9 л/100 км. Малко по-висока е тя при изцяло магистрално каране, като при поддържане на 120-130 км/ч бордовият компютър отчете 8.5 на сто.

В хода на теста на "Крафтър" приятно бях изненадан от присъствието на няколко асистиращи системи, които не очакваш в автомобил, които обикновенно се управлява от професионалисти. Сред тях е предупреждението за движение твърде близко до предното превозно средство. При движение с градска среда системата може да предприеме и аварийно спиране, ако водачът не реагира.
Сериозно улеснява работата на водача и асистентът за потегляне по наклон, който задържа ванът неподвижен няколко секунди, след пускането на педала на спирачката, които са достатъчни да се превключи на първа и да се потегля. Сред екстрите присъства и адаптивен круиз контрол, който съобразява скоростта на автомобила с тази на превозното средство от пред. Светодиодните фарове са друга екстра, доскоро запазена за леките автомобили.
