Фоторазказ: Eкологичният доставчик

Георги Пауновски

Фоторазказ: Eкологичният доставчик

Най-продаваният електрически лекотоварен автомобил в Европа - "Рено Канго", намерило над 25 000 купувачи за шест години, от скоро се предлага с удължен пробег и възможност за по-бърз заряд.

  • Най-продаваният електрически лекотоварен автомобил в Европа - "Рено Канго", намерило над 25 000 купувачи за шест години, от скоро се предлага с удължен пробег и възможност за по-бърз заряд. Пробегът на лекотоварния автомобил е увеличен със 100 километра, от 170 на 270 километра, при идеални условия.

    Това е еквивалентно на 200 км пробег в реални условия, но през лятото.
    Най-продаваният електрически лекотоварен автомобил в Европа - "Рено Канго", намерило над 25 000 купувачи за шест години, от скоро се предлага с удължен пробег и възможност за по-бърз заряд. Пробегът на лекотоварния автомобил е увеличен със 100 километра, от 170 на 270 километра, при идеални условия.<br /><br />Това е еквивалентно на 200 км пробег в реални условия, но през лятото.
  • Аз тествах новото "Канго" през зимата, който е най-неблагоприятният за електромобилите сезон. През него обаче предимствата си в пълна степен демонстрира добавената към климатичната система термопомпа.

    Тя подобрява пробега в студено време, ограничавайки използването на електрическите подгреватели, които изразходват електричество и намаляват пробега.
    Аз тествах новото "Канго" през зимата, който е най-неблагоприятният за електромобилите сезон. През него обаче предимствата си в пълна степен демонстрира добавената към климатичната система термопомпа.<br /><br />Тя подобрява пробега в студено време, ограничавайки използването на електрическите подгреватели, които изразходват електричество и намаляват пробега.
  • Възможността на електрическия автомобил веднага да предложи затопляне на салона е предимство, в сравнение с колите с двигател с вътрешно горене, които се нуждаят от загряване на мотора, преди да заработи парното ефективно.

    Предимство е и възможността за предварително затопляне или охлаждане на купето, при положение, че е електрическото "Канго" е включено да се зарежда.
    Възможността на електрическия автомобил веднага да предложи затопляне на салона е предимство, в сравнение с колите с двигател с вътрешно горене, които се нуждаят от загряване на мотора, преди да заработи парното ефективно.<br /><br />Предимство е и възможността за предварително затопляне или охлаждане на купето, при положение, че е електрическото "Канго" е включено да се зарежда.
  • Двигателят на "Рено Канго" също е променен, като той предлага мощност от 60 конски сили и постоянен въртящ момент от 225 Нм.

    Новостите се допълват и от двойно по-мощно зарядно, което позволява пълното зареждане на батерията на автомобила за по-малко от шест часа.
    Двигателят на "Рено Канго" също е променен, като той предлага мощност от 60 конски сили и постоянен въртящ момент от 225 Нм.<br /><br />Новостите се допълват и от двойно по-мощно зарядно, което позволява пълното зареждане на батерията на автомобила за по-малко от шест часа.
  • Освен с монтирането на термопомпа, удължаването на пробега е постигнато и с използването на нова батерия. Тя е съвместна разработка на "Рено" и LG Chem. Батерията е с капацитет 33 киловатчаса, който е увеличен без промени в нейния обем.

    Това става възможно не чрез добавяне на допълнителни модули, а чрез подобряване на химията на самите клетки, за да се увеличи енергийната плътност. Крайният резултат е по-голям пробег при запазване на обема и теглото.
    Освен с монтирането на термопомпа, удължаването на пробега е постигнато и с използването на нова батерия. Тя е съвместна разработка на "Рено" и LG Chem. Батерията е с капацитет 33 киловатчаса, който е увеличен без промени в нейния обем.<br /><br />Това става възможно не чрез добавяне на допълнителни модули, а чрез подобряване на химията на самите клетки, за да се увеличи енергийната плътност. Крайният резултат е по-голям пробег при запазване на обема и теглото.
  • Както и до сега "Рено Канго" се предлага в две дължини - 4.28 и 4.66 метра. Товарният обем е съответно до 3 и до 4.6 кубични метра, а полезният товар е до 650 кг.

    Автомобилът подлежи и на лесна трансформация - хладилни автомобили, линейки, пикапи и т.н.
    Както и до сега "Рено Канго" се предлага в две дължини - 4.28 и 4.66 метра. Товарният обем е съответно до 3 и до 4.6 кубични метра, а полезният товар е до 650 кг.<br /><br />Автомобилът подлежи и на лесна трансформация - хладилни автомобили, линейки, пикапи и т.н.
  • Тестовото "Канго" беше в пътническото изпълнение с пет места и в удължена версия. В допълнение към дясната остъклена врата отзад, то беше снабдено с такава и от ляво.
    Тестовото "Канго" беше в пътническото изпълнение с пет места и в удължена версия. В допълнение към дясната остъклена врата отзад, то беше снабдено с такава и от ляво.
  • Сред екстрите присъстваха още каучуково покритие на товарното отделение, навигационна система с радио и карта за Европа, подлакътник с интегрирано отделение за вещи, фарове за мъгла, заден паркинг сензор със звукова сигнализация, круиз контрол и цвят металик.
    Сред екстрите присъстваха още каучуково покритие на товарното отделение, навигационна система с радио и карта за Европа, подлакътник с интегрирано отделение за вещи, фарове за мъгла, заден паркинг сензор със звукова сигнализация, круиз контрол и цвят металик.
  • Веднага след потеглянето, впечатлява тишината, в която става придвижването. За да се гарантира безопасността на пешеходците, при скорост до 30 км/ч може да се активира изкуствено жужуне, което да предупреждава за идването на автомобила.
    Веднага след потеглянето, впечатлява тишината, в която става придвижването. За да се гарантира безопасността на пешеходците, при скорост до 30 км/ч може да се активира изкуствено жужуне, което да предупреждава за идването на автомобила.
  • Другото, което впечатлява е плавното движение, гарантирана от липсата на скоростна кутия с предавки. Изключително забавна е възможността да се кара автомобила напрактика с използването само на педала на газта.

    При натискането му, електрическото "Канго" се ускорява, а при отпускането то забавя, така както прави нормално кола при плавно натискане на спирачката. Тази особеност е продиктувана от факта, че по този начин батериите получават по-голям заряд, а допълнителна полза е, че накладките и дисковете на традиционната спирачна система, се износват значително по-бавно.
    Другото, което впечатлява е плавното движение, гарантирана от липсата на скоростна кутия с предавки. Изключително забавна е възможността да се кара автомобила напрактика с използването само на педала на газта.<br /><br />При натискането му, електрическото "Канго" се ускорява, а при отпускането то забавя, така както прави нормално кола при плавно натискане на спирачката. Тази особеност е продиктувана от факта, че по този начин батериите получават по-голям заряд, а допълнителна полза е, че накладките и дисковете на традиционната спирачна система, се износват значително по-бавно.
  • Още при взимането на автомобила с напълно заредени батерии, обещаният от бордовия компютър пробег беше 130 километра. Електрическото "Канго" измина почти толкова, при това без активиране на екорежимът, който увеличава запасът от ход с 10%.

    Определено изминатата дистанция е далеч от обещаваната от производителя, но както вече стана дума, зимата не е любимият сезон на електромобилите.
    Още при взимането на автомобила с напълно заредени батерии, обещаният от бордовия компютър пробег беше 130 километра. Електрическото "Канго" измина почти толкова, при това без активиране на екорежимът, който увеличава запасът от ход с 10%.<br /><br />Определено изминатата дистанция е далеч от обещаваната от производителя, но както вече стана дума, зимата не е любимият сезон на електромобилите.
  • Що се отнася до разхода на гориво, той беше около 24 киловатчаса за 100 километра при само градско движение. При сегашната цена на тока в София, това ще рече, че електричеството за "Рено Канго" Z.E. би струвало 5 лева, ако колата се зарежда през деня и малко под три лева, ако се ползва нощната тарифа.

    С традиционната "Канго" с дизелов мотор, изминаването на 100 километра би излязло поне 15 лева, тъй като разходът трудно може да бъде свален под 7 на сто градско.
    Що се отнася до разхода на гориво, той беше около 24 киловатчаса за 100 километра при само градско движение. При сегашната цена на тока в София, това ще рече, че електричеството за "Рено Канго" Z.E. би струвало 5 лева, ако колата се зарежда през деня и малко под три лева, ако се ползва нощната тарифа.<br /><br />С традиционната "Канго" с дизелов мотор, изминаването на 100 километра би излязло поне 15 лева, тъй като разходът трудно може да бъде свален под 7 на сто градско.
  • Пътуването с електрическата баничарка може и да е безплатно, ако се ползва някоя от станциите за заряд изградени на паркингите на няколко магазина и други ключови места в София.

    Те са около десетина, а наред с платените броят им е почти 30. В цяла България местата за заряд на автомобили са 81, а в Европа над 80 000. Въпреки това, автомобили като "Канго" Z.E. си остават основно за градска употреба.
    Пътуването с електрическата баничарка може и да е безплатно, ако се ползва някоя от станциите за заряд изградени на паркингите на няколко магазина и други ключови места в София.<br /><br />Те са около десетина, а наред с платените броят им е почти 30. В цяла България местата за заряд на автомобили са 81, а в Европа над 80 000. Въпреки това, автомобили като "Канго" Z.E. си остават основно за градска употреба.
  • Логичният въпрос е дали покупката на електрическата версия на популярната баничарка е икономически изгодно. Отговорът е "По-скоро, не", поне докато държавата не се ангажира с някаква финансова помощ.
    Логичният въпрос е дали покупката на електрическата версия на популярната баничарка е икономически изгодно. Отговорът е "По-скоро, не", поне докато държавата не се ангажира с някаква финансова помощ.
  • Работата е там, че "Канго" Z.E. е около два пъти по-скъпо от версията на автомобила с традиционен двигател и сходно оборудване. Цените започват от 60 990 лева с ДДС, при 29 850 за версията с дизелов мотор със 75 к.с.
    Работата е там, че "Канго" Z.E. е около два пъти по-скъпо от версията на автомобила с традиционен двигател и сходно оборудване. Цените започват от 60 990 лева с ДДС, при 29 850 за версията с дизелов мотор със 75 к.с.
  • Най-голямата полза от карането на електромобил в София е безплатното паркиране в синята и зелената зона, но това при автомобил за доставки, какъвто е "Канго" Z.E. не носи особени ползи.

    Спестяването на плащането на местен данък, друг бонус за колите на ток, който в случая е около 50 лева на година, също не кой знае какъв стимул.
    Най-голямата полза от карането на електромобил в София е безплатното паркиране в синята и зелената зона, но това при автомобил за доставки, какъвто е "Канго" Z.E. не носи особени ползи.<br /><br />Спестяването на плащането на местен данък, друг бонус за колите на ток, който в случая е около 50 лева на година, също не кой знае какъв стимул.
  • Между другото, проучване на специализирания сайт fleet-surveys.bg показва, че за да стане един електрифициран фирмен автопарк от лекотоварни автомобили по-изгоден за фирмата, в сравнение с дизеловия им еквивалент, електромобилите в него трябва да се експлоатират поне за период от 7-8 години.
    Между другото, проучване на специализирания сайт <a href="http://fleet-surveys.bg" target="_blank">fleet-surveys.bg</a> показва, че за да стане един електрифициран фирмен автопарк от лекотоварни автомобили по-изгоден за фирмата, в сравнение с дизеловия им еквивалент, електромобилите в него трябва да се експлоатират поне за период от 7-8 години.