Най-продаваният електрически лекотоварен автомобил в Европа - "Рено Канго", намерило над 25 000 купувачи за шест години, от скоро се предлага с удължен пробег и възможност за по-бърз заряд.
Най-продаваният електрически лекотоварен автомобил в Европа - "Рено Канго", намерило над 25 000 купувачи за шест години, от скоро се предлага с удължен пробег и възможност за по-бърз заряд. Пробегът на лекотоварния автомобил е увеличен със 100 километра, от 170 на 270 километра, при идеални условия.
Това е еквивалентно на 200 км пробег в реални условия, но през лятото.Аз тествах новото "Канго" през зимата, който е най-неблагоприятният за електромобилите сезон. През него обаче предимствата си в пълна степен демонстрира добавената към климатичната система термопомпа.
Тя подобрява пробега в студено време, ограничавайки използването на електрическите подгреватели, които изразходват електричество и намаляват пробега.Възможността на електрическия автомобил веднага да предложи затопляне на салона е предимство, в сравнение с колите с двигател с вътрешно горене, които се нуждаят от загряване на мотора, преди да заработи парното ефективно.
Предимство е и възможността за предварително затопляне или охлаждане на купето, при положение, че е електрическото "Канго" е включено да се зарежда.Двигателят на "Рено Канго" също е променен, като той предлага мощност от 60 конски сили и постоянен въртящ момент от 225 Нм.
Новостите се допълват и от двойно по-мощно зарядно, което позволява пълното зареждане на батерията на автомобила за по-малко от шест часа.Освен с монтирането на термопомпа, удължаването на пробега е постигнато и с използването на нова батерия. Тя е съвместна разработка на "Рено" и LG Chem. Батерията е с капацитет 33 киловатчаса, който е увеличен без промени в нейния обем.
Това става възможно не чрез добавяне на допълнителни модули, а чрез подобряване на химията на самите клетки, за да се увеличи енергийната плътност. Крайният резултат е по-голям пробег при запазване на обема и теглото.Както и до сега "Рено Канго" се предлага в две дължини - 4.28 и 4.66 метра. Товарният обем е съответно до 3 и до 4.6 кубични метра, а полезният товар е до 650 кг.
Автомобилът подлежи и на лесна трансформация - хладилни автомобили, линейки, пикапи и т.н.Тестовото "Канго" беше в пътническото изпълнение с пет места и в удължена версия. В допълнение към дясната остъклена врата отзад, то беше снабдено с такава и от ляво. Сред екстрите присъстваха още каучуково покритие на товарното отделение, навигационна система с радио и карта за Европа, подлакътник с интегрирано отделение за вещи, фарове за мъгла, заден паркинг сензор със звукова сигнализация, круиз контрол и цвят металик. Веднага след потеглянето, впечатлява тишината, в която става придвижването. За да се гарантира безопасността на пешеходците, при скорост до 30 км/ч може да се активира изкуствено жужуне, което да предупреждава за идването на автомобила. Другото, което впечатлява е плавното движение, гарантирана от липсата на скоростна кутия с предавки. Изключително забавна е възможността да се кара автомобила напрактика с използването само на педала на газта.
При натискането му, електрическото "Канго" се ускорява, а при отпускането то забавя, така както прави нормално кола при плавно натискане на спирачката. Тази особеност е продиктувана от факта, че по този начин батериите получават по-голям заряд, а допълнителна полза е, че накладките и дисковете на традиционната спирачна система, се износват значително по-бавно.Още при взимането на автомобила с напълно заредени батерии, обещаният от бордовия компютър пробег беше 130 километра. Електрическото "Канго" измина почти толкова, при това без активиране на екорежимът, който увеличава запасът от ход с 10%.
Определено изминатата дистанция е далеч от обещаваната от производителя, но както вече стана дума, зимата не е любимият сезон на електромобилите.Що се отнася до разхода на гориво, той беше около 24 киловатчаса за 100 километра при само градско движение. При сегашната цена на тока в София, това ще рече, че електричеството за "Рено Канго" Z.E. би струвало 5 лева, ако колата се зарежда през деня и малко под три лева, ако се ползва нощната тарифа.
С традиционната "Канго" с дизелов мотор, изминаването на 100 километра би излязло поне 15 лева, тъй като разходът трудно може да бъде свален под 7 на сто градско.Пътуването с електрическата баничарка може и да е безплатно, ако се ползва някоя от станциите за заряд изградени на паркингите на няколко магазина и други ключови места в София.
Те са около десетина, а наред с платените броят им е почти 30. В цяла България местата за заряд на автомобили са 81, а в Европа над 80 000. Въпреки това, автомобили като "Канго" Z.E. си остават основно за градска употреба.Логичният въпрос е дали покупката на електрическата версия на популярната баничарка е икономически изгодно. Отговорът е "По-скоро, не", поне докато държавата не се ангажира с някаква финансова помощ. Работата е там, че "Канго" Z.E. е около два пъти по-скъпо от версията на автомобила с традиционен двигател и сходно оборудване. Цените започват от 60 990 лева с ДДС, при 29 850 за версията с дизелов мотор със 75 к.с. Най-голямата полза от карането на електромобил в София е безплатното паркиране в синята и зелената зона, но това при автомобил за доставки, какъвто е "Канго" Z.E. не носи особени ползи.
Спестяването на плащането на местен данък, друг бонус за колите на ток, който в случая е около 50 лева на година, също не кой знае какъв стимул.Между другото, проучване на специализирания сайт fleet-surveys.bg показва, че за да стане един електрифициран фирмен автопарк от лекотоварни автомобили по-изгоден за фирмата, в сравнение с дизеловия им еквивалент, електромобилите в него трябва да се експлоатират поне за период от 7-8 години.