Миналата година от "Мерцедес" решиха да станат първият премиум производител, предлагащ и пикап.
Преди двадесетина години от "Мерцедес" усетиха накъде ще задуха вятърът и станаха първият премиум производител, лансирал офроуд автомобил. М-класата и последвалите я кросоувъри, донесоха траен успех на марката, като конкурентите също намериха място за тях в своето портфолио.
Миналата година от "Мерцедес" решиха отново да са в предните редици, като станат първият премиум производител, предлагащ и пикап.Навлизането на "Мерцедес" в сегмента става в момент, в който пазарът на пикапи коренно се променя. Приемани доскоро "като работни коне", тези превозни средства стават все по-предпочитани заради своята мултифункционалност, която ги прави подходящи както за бизнес, така и за семейна употреба. В днешно време да създадеш изцяло нов продукт от нулата, особено ако той ще е нишов, е твърде скъпо удоволствие. Затова от "Мерцедес" прилагат подход, вече изпробван от тях при компактните ванове – взимане на вече готов модел, който да бъде променен и адаптиран, така че да отговаря на стандартите на марката.
В случая донорът е "Нисан Навара". За разлика от оригинала, който се предлага с три варианта на кабината, Х-класата, както е кръстен автомобилът, залага само на двойната.От самото начало амбицията е това да е истински "Мерцедес". За начало предницата е изцяло променена и има типичната за кросоувърите на марката "физиономия".
Отстрани и отзад вариантите за промяна не са много, но благодарение на набора от джанти и изобилието на хром в по-високите нива на оборудване типичното за марката луксозно излъчване е постигнато.Арматурното табло и цялостното оформление на кабината са направени наново, като всеки детайл отбелязва, че това е "Мерцедес". Воланът, предните седалките, контролерите, екранът на мултимедията – всичко е познато от други модели на концерна. Качеството на материалите също е една класа над използваните в "Навара". Ергономията на шофьорското място е без забележки, като всичко е там, където очаквах да бъде. Нямах никакви проблеми с настройките на всичко по пикапа. В дългия 5.34 метра пикап на задната седалка има място за трима пасажери, като пространството в областта на краката и над главите е предостатъчно.
Остава обаче неудобството от малко високо идващите колене в седнало положение, което при дълго пътуване води до умора.Никакви изненади няма и при задвижването, като на първо време X-класата разчита на двете версии на дизеловия мотор на "Навара". Той е 2.3-литров, със 163 и 190 конски сили.
Двигателите са съчетани с автоматичната безстепенна трансмисия на "Нисан", която доста сполучливо имитира осем предавки.Тестовият автомобил с означението 250d 4Matic използваше по-мощната версия на двигателя, който се справя прилично с тегленето на тежащия 2.3 тона пикап.
По скоростната кутия, изглежда, са правени някакви фини настройки, тъй като работи една идея по прецизно и по-динамично, отколкото в "Навара".Разбира се, с този мотор X-класата е далеч от динамиката на кросоувърите на "Мерцедес", като ускорението от място до 100 км/ч отнема 11.8 секунди.
Максималната скорост пък е "скромните" 176 км/ч.Търсещите нещо повече ще трябва да почакат още няколко месеца до пускането на пазара на версията на пикапа с трилитров V6 дизел със 258 конски сили.
Всъщност и в изпълнение като тестовия автомобил Х-класата е приятна за каране. Добрият обзор напред заради високата позиция на седене улеснява изпреварванията.На магистрала, дори при движение със 130 км/ч, пикапът има запас от мощност, за да се доускори още.
Приятно ме изненада и разходът около 9 на сто при 7.9 л/100 км по книжка. Заслужава и внимание тишината в салона при тази скорост.Както подобава на модел на "Мерцедес", новата Х-класа предлага всичко най-съвременно като системи за безопасност. Автомобилът е снабден със система за избягване на сблъсък с предното превозно средство или пешеходец със спирачна функция.
Не липсваше и предупреждение за автомобил в мъртвата зона на огледалата.Камера забелязва всички ограничаващи скоростта знаци и напомня на водача какъв е бил последният, покрай който колата е минала.
Пряко отношение към безопасността имат и изцяло светодиодните фарове, които осветяват по-далеч от ксеноновите с по-малко натоварваща очите светлина.Превключването между къси и дълги светлини може да става и самостоятелно, като за целта се разчита на камера, която отчита насрещния трафик и застиганите превозни средства.
Харесаха ми и настройките на волана, които са доста близо до тези в кросоувърите на "Мерцедес", отличаващи се с добра обратна връзка и прецизност в работата.Въртящият момент на двигателя на "Мерцедес" Х250 4Matic от 450 Нм, наличен между 1500 – 2500 оборота, е ключов за доброто представяне на Х-класата извън пътя.
Там на помощ идва двойното задвижване, активизиращо се със завъртане на специален превключвател, редукторът, осигуряващ т.нар. бавни предавки и възможностите за блокиране на диференциалите.Така екипиран, пикапът на "Мерцедес" изкачи доста стръмен и разкалян баир, при това обут със стандартни зимни гуми.
При придвижването на горе, при което в голяма част от времето виждах само небето, полезна е системата от камери, която позволява да се хвърли едно око на препятствията пред и около колата, като има и възможност на целия екран да се изведе картина от една от четирите гледни точки (отпред, отзад, отляво и отдясно).Спускането, което при разкалян склон може дори да е по-голямо изпитание от изкачването, се подпомага от електронна програма.
При активирането й водачът задава скоростта, с която иска пикапът да слиза и се фокусира само върху работата с волана, като електрониката командва спирачките и стабилизиращата програма, за да следва автомобилът зададената с волана траектория.Все пак трябва да се отбележи, че просветът от 21 сантиметра не е особено впечатляващ, но при прецизно избиране на маршрута Х-класата може да ви отведе на диви и труднодостъпни места. Най-сериозната пречка пред превръщането на пикапа в мултифункционален автомобил, който да замени кросоувърите, е фактът, че те друсат сериозно, особено когато са празни. Причината е, че използват листови ресори като камионите, вместо пружини.
"Навара", на чиято основа е X-класата, стана първият пикап, залагащ на конструкция на окачването като леките коли. От Mercedes са поработили още малко по ходовата част и резултатът е пикап, който почти по нищо не отстъпва като возия на кросоувър със същите размери.Любопитното в случая е, че това не пречи X-Class да има стандартната за сегмента товароносимост – до 1.1 тона. В допълнение легенът на пикапа е достатъчно голям в него да се събере стандартен европалет. Сериозно е помислено за възможностите за укрепване на товара и дори за монтирането на специална секция в третия стоп на покрива, която да осветява товарния отсек. В заключение мога да кажа, че X-Class има достатъчно качества и класа с гордост да носи емблемата на "Мерцедес". Добрата новина е, че това не е за сметка на цената. При идентично оборудване пикапът е с около 3000 лева по-скъп от "Навара", което е пренебрежимо малка разлика.
Най-евтината Х-класа е с цена 63 780 лева с ДДС, а най-скъпата струва почти 90 хиляди лева, което е далеч от цените на кросоувърите на "Мерцедес".