Поглед към електрическото бъдеще на "Порше"

Точно 120 годни, след като Фердинанд Порше изобретява първият електромобил, основаната от него компания се връща към тока, като източник на енергия за своите автомобили. До две години се очаква първото "Порше" изцяло на ток, което ще е базирано на представения през есента на 2015 година модел "Мишън и" (Mission e).
По принуда и по желание
Логичният въпрос е защо се налага това. Причините най-общо са две. От една страна, до 2022 година "Порше" трябва да намали средното ниво на емисиите въглероден диоксид, отделяни от цялата гама с 27%, което няма как да стане само с лансирането на хибриди.
От друга, има и търсене на зелени спортни коли, сред феновете на марката, обясни пред журналисти от Централна и Източна Европа Матиас Кирхгеснер, който отговаря за продажбите и маркетинга на бъдещите електрически поршета. Колко сериозни са амбициите на компанията, относно електрификацията, показва инвестицията в новите мощности, нужни за производството на електрическите автомобили.

След разширението на завода в Цуфенхаузен, където преди 70 години започва историята на марката, от него ще могат да излизат до 20 000 коли на ток годишно. Проектът за разширение на сегашните мощности сам по себе си е изключително интересен, заради фактът, че намиращият се някога в предградията на Щутгарт завод вече е затворен от всякъде от сгради и инфраструктурни съоръжения и единственият вариант е да се измисли начин новите постройки да са на сегашния терен.
Подземни цехове и дълъг 890 метра конвейер
За целта стари постройки се бутат, част от производствата се местят при това без да спира производството на спортните модели на марката от сериите 911 и Cayman, чието търсене не спира за расте. Допълнителна трудност представлява и фактът, че общината в Щутгарт е ограничила разрешената височина на новите сгради, така че, за да се постигне нужния обем, една от новите сгради е вкопана 23 метра под земята.

Друго нужно решение е производството на компонентите в част от сегашните цехове, както и разхвърлянето на новите на цялата територия на завода. Това налага и изграждането на конвейр с дължина 890 метра, по който да се транспортират частите до зоната за финално сглобяване. Стойността на целия проект е над 700 млн. евро, като само разчистването на старите сгради струва на компанията над 50 млн. евро.
Работниците плащат модернизацията от джоба си
Любопитна подробност е, че част от финансирането идва от самите работници, които са се съгласили в периода 2015-2025 година да им се удържа определена сума. Това определено е подход без аналог в автомобилната индустрия, в която протестите за по-високи доходи са ежедневие. След завършването на разширението очакванията са да се отворят поне 1000 нови работни места.

Както може да се очаква новите мощности за сглобяване на електромобилите "Порше" ще са сред най-съвременните в индустрията. Така например, доставките на нужните компоненти до съответните работни места ще става от роботизирани превозни средства, които ще кръстосват цеховете.
"Порше" инвестира 6 млрд. евро в електрификацията на гамата си
Като цяло плановете на "Порше" са да инвестира 6 млрд. евро до 2022 година в електрификацията на гамата си. Това е два пъти повече от по-раншните планове, като половината от сумата ще е за нови разработки. Тук става дума не само за електромобили, но и за зареждащи се от контакта хибриди.

Част от инвестиции са предвидени също са разширяване на дела на он-лайн продажбите, включително и чрез добавена реалност. Сериозен проект е и "Порше АйДи", който има за цел всяка кола да "помни" хората, които я управляват и да променя конфигурацията си според техните предпочитания.
В не чак толкова далечна перспектива се мисли също колите на марката да могат сами да си правят диагностика, да откриват потенциалните технически проблеми, като сами запазват час в сервиз на база ангажиментите на собствениците е механиците. Сред отговорностите на автомобилите ще попада и даването на информация за свободните паркоместа и зарядн станции на предпочитаните от водача места.
Електрическият "Мишън и" запълва дупка в гамата
Що се отнася до бъдещите електрически модели, те ще имат и друга мисия, освен да свалят нивото на вредните емисии на гамата на "Порше" и задоволяване на търсенето на еко модели. Мисията на "Мишън и" например ще е и да запълни бели петна в портфолиото на производителя.

Това е причината моделът да е икомпактен седан, със силует на купе, който ще се вмести между 911 и "Панамера". От една страна той ще предлага позиция на седене на водача, като в спортния модел, а от друга е е пълноценен автомобил с 4+1 места, подходящ за ежедневна употреба. За това ще допринасят и двата багажника в предната и задната част на колата.
Що се отнася до техническите детайли, към момента плановете са "Мишън и" да се задвижва от два синхронни електродвигателя (по един на предния и задния мост) с мощност около 600 конски сили.
Подробности за технологията
Те ще осигуряват спринт от място до 100 км/ч за 3.6 секунди. Интересното тук е, че от "Порше" няма да разчитат на масово вгражданите сега асинхронни електромотори, а на синхронни такива.

Матиас Кирхгеснер обясни, че причините за това са няколко – те са по-компактни, по-леки и не се наблюдава понижаване на отдаваната от тях мощност след няколко последователни пълни натоварвания. "Това е ключово, защото искаме да създадем едно истинско "Порше", а при нашите сегашни модели постоянното високо представяне е на лице", поясни той. В отговор на въпрос Кирхгеснер обясни, че електрическите мотори ще се произвеждат от компанията, в комплекса в Цуфенхаузен.
Що се отнадя до батериите, те ще са на външен доставчик, което име за момента не се коментира, ще имат капацитет около 90 амперчаса и ще гарантират изманаването на до 500 километра. Новост е решението акумулаторите да могат да се зареждат от станции подаващи 800 волта напрежение, което ще позволи пълният им заряд да става за 15-20 минути.

За целта ще са нужни и специални станции, но "Мишън и" ще може да ползва и всички съществуващи, както и да черпи електричество от домашните мрежи. "Попитан дали това ще е най-скъпият модел в гамата на "Порше", отговарящият за продажбите на електрическите коли на марката, каза че още е рано да влезе в конкретика, но при определяне на цената ще се вземе и мнението на потенциалните купувачи.
Електрическата гама ще се разраства
Плановете на "Порше" са да разшири гамата си от електрически модели с различни версии на базата на "Мишън и". Тази пролет компанията представи прототипа "Мишън и Крос Туризмо", от който ще се появи задвижван от ток кросоувър.

Моделът използва същите двигатели с обща мощност 600 конски сили и батерии, като има и идентични динамични качества и запас от ход.
Инвестициите в бензиновите двигатели ще продължат
От "Порше" не пропуснаха да успокоят почитателите на традиционните за марката впечатляващи бензинови двигатели, че тяхното развитие ще продължи. От компанията смятат в следващите три години да вложат средства и усилия в три посоки. Първата ще е в оптимизация на двигателите с вътрешно горене, а втората в разширяване на гамата от зареждащи се от контакта хибриди. Третата посока ще е в развитието на електрически модели.
Поредна рекордна година за "Порше"
От компанията се надяват тази трикомпонентна стратегия да им донесе успех и в дългосрпочен план, макар че и резултатите към момента са обещаващи. За фискалната 2017 година компанията е продала 246 375 автомобила, което е ръст от 4%. Приходите са достигнали 23.5 млрд. евро. Оперативна печалба е нараснала със 7% до 4.1 милиарда евро. В края на миналата година за "Порше" са работили 29 777 души.

Прогнозите са, че през 2018 година доставките, приходите и печалбата ще продължат да растат плавно. Експлозивно повишаване на продажбите обаче се чака с излизането на пазара на първото електрическо "Порше" - "Мишън и".