Макар и лансиран през 2010 година най-продаваният електромобил в света – "Нисан Лийф" до скоро не присъстваше на българския пазар. Колата вече може да се поръча у нас, при това направо от второто си поколение.
Макар и лансиран през 2010 година най-продаваният електромобил в света – "Нисан Лийф" до скоро не присъстваше на българския пазар. Въпреки това, той не беше непознат.
Моделът вече е на българския пазар, като идва направо във второто си поколение, в което има повече от 100 поискани от клиентите подобрения. В сравнение с предшественика, новият модел е с три сантиметра по-дълъг (4.48 метра), което позволява в салона да е по-просторноБагажният обем скача с 25 литра. Минималният капацитет на багажника е 405 литра, което е рекордна стойност сред електромобилите със сходни размери. Подредбата на работното място на водача е доста логична, като е намерен баланс между стил и ергономия, и между настройки през реагиращ на допир екран и с традиционни бутони. Сред екстрите присъстват подгряване както на предните, така и на задните седалки. Отзад мястото е достатъчно, като единствено пасажери с височина над 1.80 метра биха били притеснени от близостта си до тавана. Високите подглавници на предните седалки ограничават обзора напред, но и с това се свиква. Електрическият мотор на модела има с 40 конски сили повече от предшественика (вече 150 к.с.). В комбинация с максималния въртящ момент от 320 Нм, наличен още с настъпването на педала на газта, колата се ускорява от място до 100 км/ч за 7.9 секунди.
Това е най-добрият показател сред електромобилите в "Голф-класа", а колко пъргав е наистина "Лийф" на Подбалканския път от София до Карлово и обратно.Водачът може да избира между четири режима на шофиране, които се активират през стилен кръгъл селектор, играещ ролята на скоростен лост и бутони. В нормален режим, автомобилът е най-пъргав, а в еко, педалът на газта оказва отпор при натискане, така че ускорението да е плавно.
Има и вариант за по-голяма регенерация на енергия, при който колата намалява сериозно при отпускане на газта. Той може да се активира както при нормален, така и в еко режим, като при втората комбинация, разходът на ток спада с до 30%.С бутон се активира и функцията Е-педал, при която "Лийф" може да се кара само с натискането на газта и отпускането й, по подобие на блъскащите се колички в лунапарковете.
Маршрутът на теста позволи на електромобила в пълна степен да разкрие възможностите си, като динамиката наистина впечатлява, но това, което ме остави без думи беше пътното поведение.Монтирането на батериите под задните седалки и промяната на ходовата част позволяват на "Лийф" да е изключително стабилен, като се справя със завоите с доста по-висока от препоръчаната със знаци скорост. В допълнение, воланът вече не е толкова синтетичен, което прави удоволствието при динамична езда още по-голямо. Независимо от скоростта на движение в салона е невероятно тихо, като освен липсващото ръмжене на мотора, заслуга има и отличната изолация на салона. Въпреки, че Подбалканският път като цяло е в добро състояние, дори при по-разбитите участъци окачването осигурява доста висок комфорт на возене.
Заслуга за това има и ограничаването на подскачането чрез изпращането на спирачен импулс към някое от колелата.Серийно или срещу доплащане новият "Нисан Лийф" може да разполага с всички най-съвременни системи за безопасност и дори автономност от второ ниво. Докато шофира водачът разчита на предупреждение за опасно приближаване към предното превозно средство, сигнализация за кола в мъртвата зона на огледалата и асистент за поддържане на избраната лента на движение. Адаптивният круиз контрол се грижи да адаптира скоростта на автомобила към тази на предния, а има и възможност колата сама да взима завоите, ако маркировката е достатъчно четлива. "Лийф" обаче не търпи да няма ръце на волана, въпреки че чудесно се справя със самостоятелното придвижване.
При липса на реакция от водача колата първо дава визуални и звукови сигнали, след това предприема няколко последователни намалявания и в крайна сметка спира плавно с пуснати аварийни светлини."Нисан Лийф" e и майстор на паркирането, като може сам да открие и да се намести както в успоредни, така и в перпендикулярни паркоместа. Ролята на водача е единствено да активира процедурата и да посочи на екрана на мултимедията къде иска да влезе колата. Разбира се, новият електромобил на Нисан предлага пълна свързаност със смартфони, независимо от операционната им система. Приложението Нисан Connect пък позволява от дистанция да се пусне климатика, да се започне зареждане или да се провери състоянието на колата. Батерията на новия "Нисан Лийф" е с капацитет 40 киловата, като измерено в реални условия, дава пробег в смесен цикъл от 270 километра. В градска среда пък могат да се изминат 415 километра. Вече споменах колко забавен за каране е "Лийф", така че изобщо не си и помислихме да го караме екологично.
По-скоро шофирахме динамично, но въпреки това със заредена на 99% батерия колата измина почти 240 километра. Важно е да се отбележи, че бордовият компютър много прецизно изчисляваше запасът от ход.Що се отнася до зареждането на батерията от нормален контакт тя се нужда от близо 18 часа, за да възстанови пълният си капацитет. "Лийф" има и вход за бърз заряд, като от публични станции с капацитет 50 киловата акумулаторите се зареждат до 80% за по-малко от час. От т.нар. устройства "Уолбокс", които използват трифазен ток, могат да се купят допълнително и струват около 1300 лева, колата се зарежда за 7 часа. Цената на "Нисан Лийф" е конкурентна, ако говорим за електромобили, но все още твърде висока, ако се съпоставя с кола с традиционен двигател в сегмента. Най-евтината версия на модела струва поне 60 090 лева, но и предлага много екстри. Ако вземем "Нисан Пулсар", който е със сходни размери и функционалност, с идентично оборудване и бензинов мотор със 190 конски сили, той би струвал малко над 45 000 лева.
Разбира се, "Лийф" пести пари от експлоатационни разходи и безплатно паркиране в центъра на големите градове, но без държавна подкрепа трудно може да е конкурентен ценово.За щастие и в България има хора с възможности, което оценяват предимствата и ползите на електрическите коли, така че той е насочен към тях. От Рено Нисан България са наясно, че като бройки продажбите няма да са смайващи, но държат да предлагат модела от имиджови подбуди. Поглед назад към историята на "Нисан" сочи, че колата първият си електромобил през 1947 година. В края на 70-те, покрай петролната криза има нов опит за налагането на моделите на ток, но реално електрическата ера за марката започна с "Лийф" през 2010 година.
Оттогава до днес в цял свят са продадени над 300 000 коли от модела в цял свята, като повече от 80 000 са в Европа. Произведените автомобили Лийф са навъртели над 3.9 млрд. километра, като са спестили 1.2 млн. тона въглероден диоксид.Впечатляващо е, че 94% от купувачите на модела са доволни от него, което не може да се каже за нито един друг автомобил от актуалната гама на "Нисан". При това положение не е чудно, че вече има 13 000 поръчки за новия "Лийф" в Европа, като в момента на всеки 10 минути се сключва сделка за един подобен електромобил.
Успехът на "Лийф" доведе и до това, че вече всеки четвърти продаден "Нисан" се задвижва от ток.