Това, което първо ме впечатли в Mercedes GLS, беше комфортът на возене. Дори през големи неравности колата минава с грациозно и приятно люлеене
Комфорт почти като на лимузината S-класа и приходимост, близка до тази на легендарната G-класа, това предлага най-големият кросоувър на "Мерцедес" От началото на 2016 година той носи името GLS, докато преди това беше известен като GL. С дължина от 5.13 метра и междуосие 3.08 метра автомобилът предлага превоз на до 7 души, или пък багаж с обем до 2300 литра.
В тестовия автомобил седалките от третия ред се вдигаха и сгъваха електрически с бутони от двете страни на задните врати или в лявата и дясната стена на багажника."Мерцедес" GLS се предлага с четири мотора, като мощностите им варират от 258 до 555 конски сили за версията AMG 63. Тестовият автомобил беше с единствения дизел и най-скромен двигател в гамата. Той е шестцилиндров V-образен с 258 конски сили и максимален въртящ момент 620 Нм. Серийно е комбиниран с девестепенен автоматик и задвижване на четирите колела. Така екипиран, тежащият близо два тона и половина автомобил се ускорява до 100 км/ч за 7.8 секунди. Максималната скорост е 222 км/ч. Погледнато в числово изражение, ускорението не впечатлява, но докато бях зад волана, сериозно се изненадах от това колко е пъргав грамадният всъдеход. Само добри думи заслужава девестепенният автоматик, който по традиция при "Мерцедес" се управлява от лост, разположен на мястото на този за чистачките при повечето автомобили. Той превключва незабележимо предавките в комфортен режим на шофиране, като поддържа едва 1800 оборота при движение със 140 км/ч.
В спортен режим смяната на скоростите става, когато стрелката на оборотомера наближи червената зона. При него воланът е по-директен, а возията по-стегнатаТова, което първо ме впечатли в Mercedes GLS, беше комфортът на возене. Дори през големи неравности колата минава с грациозно и приятно люлеене. При комфортния стил на шофиране наклонът в завой е доста сериозно, но пък при преминаването в спортен, той почти напълно се неутрализира. Освен вече споменатите два стила на шофиране - комфортен и спортен, в тестовия GLS имаше още три - индиивудуален, при който водачът сам избира коя система в какъв режим да работи, офроуд, при който въздушното окачване отдалечава най-ниската точка на всъдехода най-много от земята, както и за хлъзгава повърхност. Тествах всеки от тях, като за индивидуалния избрах комфортни настройки за волана и мотора и спортни за окачването. По пътя към крайната точка на моето пътуване попаднах на доста разбит участък от черен път със сериозни трапове, където клиренсът от 31 см ми позволи да премина, без колата да закачи някъде. Сериозно улеснява преходите извън пътя асистентът за спускане по наклон. След активирането му шофьорът само трябва да избере скоростта на спускане, след което да се фокусира единствено върху работата с волана. Електрониката сама дозира спирачното усилие и управлява стабилизиращата програма, така че автомобилът да следва зададената с кормилото траектория. Системата се справи отлично дори при спускане по заледен склон. Много убедително се представи и системата за шофиране по хлъзгава повърхност. При нея настройките позволяват максимално намаляване на превъртането на колелата, като Mercedes GLS изкачва дори заледени наклони.
Системата си спечели уважението ми, след като на заснежените жълти павета в София позволи на автомобила да ускори учудващо бързо.Mercedes GLS е изключително приятен за дълъг път, тъй като салонът е широк, пътниците разполагат с всички удобства, а в салона е приятно тихо. За пореден път бях впечатлен от качеството на материалите, които използват от компанията в своята гама, като в конкретния автомобил беше подсилено спортното излъчване с алуминиеви акценти в салона.
Когато е тъмно, салонът се осветява приятно от светодиодни ленти на ключови места, като изборът е между три цвята.Предвид размера, мощността и теглото на Mercedes GLS не е изненада, че автомобилът показа разход от малко под 10 на сто от София до Говедарци. Бордовият компютър за всички пътувания от регистрацията на колата, показа още по-впечатляващ разход.
Любопитно ми е обаче как е постигнат посоченият в официалните технически данни от 7.6 л/100 км.Сред системите за сигурност в колата присъстваха сигнализация за автомобил в мъртвата зона на огледала и предупреждение за опасност от сблъсък в предното превозно средство, която ми позволи да избегна едно нежелано влизане в багажника на внезапно намалила кола, в момент, в който се бях нещо поразсеял. Пряко отношение към безопасността имат и светодиодните фарове, които осигуряват по-добро осветяване на по-голяма разстояние и с по-малко натоварваща очите светлина. Ценово "Мерцедес" GLS e доста по-скъп от основните си конкуренти - "Ауди" Q7, БМВ X5. Най-евтината версия струва 146 921 лева с ДДС, докато за модела от Щутгарт цените тръгват от 122 164 лева, а за този от Мюнхен от 120 100.
Meрцедесът е обаче с цели 25 см. по-голям от Х5 и със 7 от Q7. С екстрите тестовият автомобил беше с цена 178 946 лева, при това без да разполага с всичко по каталог.