Третото поколение на "Киа Сийд" залага на добродетелите на своите предшественици, като добавя и нови.
Създадена, произведена и продавана в Европа, появилата се през 2007 година "Киа Сийд" има сериозна роля за почти двойния ръст в продажбите на марката на Стария континент в последните девет години.
Третото поколение, което вече може да се поръчва и в България, залага на добродетелите на своите предшественици, като добавя и нови.На първо място, дизайнът е атрактивен, а третата генерация на "Сийд" изглежда динамично, спортно и шик.
От "Киа" уточняват, че в автомобила можем да видим черти, които постепенно ще навлязат и в другите модели на марката.Прави впечатление новата форма на дневните светлини, които вече са като четири светещи квадрата, подредени около лещата на фаровете. Задните светлини също са с различна графика, а за първи път в "Киа" при "Сийд" светват още със запалването на двигателя. При запазена дължина (4.31 метра) и междуосие (2.65 м), увеличена с 2 см ширина и намалена с 2 см височина спрямо предшественика новата "Киа Сийд" е лидер в т.нар. Голф-клас по отношение на разстоянието между коленете на возещите се отзад и облегалката на предната седалка.
Без конкуренция пък е разстоянието в областта на раменете на пасажерите на втория ред.Като цяло отзад спокойно могат да пътуват и трима души, а двама се чувстват направо царски. Увеличеният багажен обем вече е почти 400 литра, като само един конкурент може да предложи повече. Не е без значение и фактът, че товарният праг е най-ниско при моделите в сегмента. Във времена, в които почти всички производители търсят замяната на традиционните бутони с управление през екрани, в "Сийд" всички настройки се правят по "старомодния начин", в което лично аз не виждам нищо лошо. Още повече че бутоните са големи, логично подредени и лесни за намиране.
В зависимост от версията реагиращият на допир дисплей е 7- или 8-инчов, като през него се задават целите в навигацията, управлява се мултимедията и се правят фините настройки.Системата дава възможност за пълна интеграция на смартфон, като се предлагат уеб базирани услуги, свързани с трафика, сервизна информация, прогноза за времето и други.
Приборното табло е с класически, красиви и отлично видими циферблати, между които е разположено екранче, на което всеки може да изведе информацията, която го интересува. Предстои на по-късен етап да се появи и дигитално приборно табло.Качеството на материалите е страхотно, като новост са акцентите в пиано лак и изработени от алуминий. Воланът е удобен, изключително приятен на допир, с минимален брой бутони, а в най-високите нива на оборудване може и да е с отопление. Предните седалки са удобни, със страхотна странична опора, като могат да бъдат със затопляне или охлаждане. В списъка от екстри присъства и отопляемо челно стъкло. "Киа Сийд" първоначално ще се предлага с три бензинови двигателя. Базовият е 1.4-литров със 100 конски сили, следва еднолитров трицилиндров бензинов със 120 коня и 1.4 с директно впръскване и турбо със 140 к.с., който е нов и заменя стария 1600-кубиков, като предлага малко повече мощност и динамика при намален разход на гориво. Дизелите са със 115 и 136 коня, като почти всички мотори освен с механична трансмисия могат да се комбинират със седемстепенен автоматик с двоен съединител. За начало избрах да карам версия на "Сийд" с еднолитровия трицилиндров мотор. Двигателят по никакъв начин не издава нечетния си брой цилиндри и малък работен обем, като не се усещат неприятни вибрации. При подаване на газ няма и затруднение да се тегли тежащото над 1300 кг купе. Голямата изненада за мен дойде от представянето на "Сийд" с този мотор на писта. Благодарение на еластичността на двигателя почти цялата обиколка я изминах на втора и трета предавка. Моторът поема отлично, дори има приятен за ухото звук. При спокойно каране водачът може да се наслади на приключване на работата със скоростния лост още при около 60 км/ч, тъй като максималният въртящ момент е на разположение при 1500 об./мин. Що се отнася до разхода на гориво, при сравнително спокойно шофиране по магистрала и първокласни пътища бордовият компютър отчете около 7.5 л/100 км. По книжка разходът е пет и половина литра на 100 километра. В интерес на истината в реални условия и като заводски показания малките мотори на конкурентите със сходна мощност могат да предложат и малко по-добър резултат. Вторият тестови автомобил беше с новия 1.4-литров мотор. С него колата е значително по-динамична (ускорение до 100 км/ч за 8.9 секунди). И при него добри думи заслужават гъвкавостта, спокойната работа и звукът.
Разходът на гориво в рамките на теста беше 7.1 на сто при 5.7 на сто заводски данни.Независимо от двигателя "Киа Сийд" е с едно и също окачване, ходова част и настройки на волана. Прави впечатление, че колата е запазила комфортната си возия, която се харесваше при предшественика. В същото време има подобрение по отношение на стабилността и предвидимостта. Със сигурност колата ще се хареса и на любителите на динамичното шофиране, още повече че на пистата стабилизиращата програма се показа като доста либерална и дори позволява известно плъзгане. От синтетичния и неприятно лек волан, събрал немалко критики в предшественика, в новия "Сийд" няма и следа. Управлението е по-директно и предвидимо, като реакцията на движението с волана е видимо по-бърза. Сериозна работа в модела е свършена и по отношение на асистиращите системи. Комбинирането на адаптивния круиз контрол, който поддържа дистанцията до предното превозно средство, и асистента за задържане на избраната лента на движение, коригиращ курса, превръщат "Сийд" в автомобил с второ ниво на автономност. Колата може сама да съобразява скоростта си с тази на останалите превозни средства и да завива сама, стига да има маркировка. Заради законовите ограничения това е възможно в рамките на половин минута, след което следва настойчиво напомняне към водача да хване волана, преди системата да се дезактивира. Сред другите полезни асистиращи системи са предупреждението за опасност от сблъсък в предното превозно средство, опасна близост до пешеходец или велосипедист със спирачна функция, сигнализация за автомобил в мъртвата зона на огледалата и други.
На разположение е и система за полуавтономно паркиране, като водачът контролира само скоростта, а въртенето на волана за успоредно или перпендикулярно паркиране се поема от електрониката.