След близо двадесет години на пазара, три поколения и повече от 2.2 милиона продажби БМВ Х5 влезе в своята четвърта генерация.
След близо двадесет години на пазара, три поколения и повече от 2.2 милиона продажби БМВ Х5 влезе в своята четвърта генерация по-голямо, за първи път с офроуд пакет и асистиращи системи, доближаващи го до автономните автомобили.
Въпреки като цяло сходното излъчване с предшественика във външния вид могат да се открият доста новости, които предстои за вбъдеще да се срещат във всички нови модели на баварците.По-сериозни са различията в задната част, където L-образните стопове са заменени от хоризонтално разположени, който навлизат в задните калници. Лично за мен, така Х5 губи уникалното си излъчване, но предстои да видим как ще приемат клиентите тази дизайнерска новост. Отпред правят впечатление огромната радиаторна решетка и увеличеният размер на въздухозаборниците. Като цяло автомобилът има по-агресивно излъчване, което ми допадна. Новост е вкарването на т.нар "линия на характера" отстрани, която преминава по цялата дължина на Х5. Популярният кросоувър е 3.6 см по-дълъг (вече 4.92 метра), с 6.6 см по-широк (до 2 01 м), а височината е нарасналала с почти два сантиметра до 1.75 метра. Междуосието е удължено с 4.2 см до 2.98 метра. Резултатът е по-просторен салон и по-голям багажник, който събира между 650 и 1870 литра багаж. Оформлението на салона също предлага нови решения, който БМВ постепенно ще вкарва в цялата си гама. Приборното табло е дигитално и позволява визуализиране на различна информация. Дисплеят в средата на арматурното табло е с размер 12.3-инча. Все още традиционните бутони присъстват, но управлението на основни функции може да става също през централния екран и с глас. Няма да скрия, че като цяло откриването на това, които ми трябва в менютата и подменютата ме затрудни, но вероятно е въпрос на свикване. С жестове вече могат да се командват седем функции, при четири до сега. Дисплеят, който извежда информация на нивото на погледа на шофьора, е с увеличена площ на проекцията, като предлага по-впечатляваща графика и допълнително съдържание.
Качеството на използваните материали е още по-добро, като в тестовия автомобил погледът ми веднага хвана кристалът в горната част на скоростния лост.Третият ред седалки е опционален, като достъпа до допълнителните две места е улеснен от електрическото наклоняване напред на седалките от втория ред. Тестовият автомобил беше снабден с предни седалки с различни програми за масаж, подгряване на подглавниците, поставки за напитки с охлаждане и подгряване на средната конзола, пакет за ароматизиране на интериора и озвучителна система Bowers & Wilkins, За момента кросоувърът е пазара в Европа с три двигателя, а тестовата версия беше Х5M50D. Вече имах възможността да споделя отличните си впечатления от шест цилиндровия редови, три литров мотора, предлагащ 400 к.с. и 760 Нм. При настъпване педала на газта Х5 в тази си версия предлага впечатляващо ускорение, което залепя гърбовете на пасажерите към облегалките. Въпреки теглото си от близо два тона и половина, кросоувърът достига 100 км/ч 5.2 секунди след старта. Ускорението е съпроводено от впечатляващ звук, който сякаш не идва от дизел. Тестовият автомобил беше с адаптивно окачване и предлагаше различни режими на шофиране, което превръща Х5 в универсален автомобил, който може да вози комфортно като лимузина или стегнато като спортен модел. Във всяка от тези роли, колата е по-убедителна от своя предшественик. Кросоувърът на БМВ винаги е впечатлявал с динамичните си способности, но подобренията и тук, ме впечатлиха най-много. Воланът е още по-директен, а наклонът в завой е намален.
Удоволствието от шофирането е близо до това, което дава модел със задно предаване, а заслугата е на преработена система за задвижване 4х4, която подаване повече мощност към тях. Задният диференциал пък се грижи усещането да е като в значително по-компактен автомобил, като работата му влияние на стабилността на пътя при ускорение на излизане от завой.Тестовият X5 беше с въздушно окачване на предната и задната ос, което дава възможност просвета да варира в рамките на до 8 см. Така екипиран автомобилът се справя прилично извън пътя, но хората, който планират преходи по по-предизвикателни маршрути могат да поръчат колата с офроуд пакет. Той включва преработена система 4Х4 с различни режими на шофиране - за сняг, пясък, камъни, кал и т.н. и защита на основните възли и агрегати на колата от евентуални удари. Офроуд версиите предлагат и полезна информация, която може да се изведе на екрана на мултимедията, като наклон на автомобила, позиция на предните колела, разпределение на въртящия момент между мостовете и т.н. При преходите извън пътя незаменим помощник е и пакетът от четири камери, които дава пълен обзор на терена около автомобила.
При опасно препятствие се увеличава образа на камерата в съответната зона, така че водачът да прецени дали има риск да повреди Х5.Дори базовото Х5 обаче без проблем минава по горски пътища, в които малцина от собствениците му биха го вкарали, убедих се по време на теста. Максималният просвет на автомобила е малко над 21 см.Ъгълът на заход е 25.2 градуса, а на оттегляне 22.3 градуса. Автомобилът може да мине през водно препятствие с дълбочина 50 см. За първи път при БМВ обаче е налице асистент за излизане от паркомясто на заден ход. При движение с ниска скорост автомобилът "запомня" маневрите през последните 50 метра и може да ги възпроизведе в обратен ред. Така за водача остава само да работи с газта и спирачката, докато воланът се командва от електрониката. Цените на новото БМВ Х5 в България тръгват от 134 900 лева с ДДС. С всички екстри и вече споменатият мотор автомобилът спокойно може да струва и около четвърт милион лева.