"Киа Просийд" е уникален автомобил, без преки конкуренти. Наред със "Стингър", моделът има и мисията да промени отношението и имиджът на "Киа".
Комбитата са практични, но рядко са вълнуващи и добре изглеждащи. От "Киа" смятат да променят с това с новия си модел "Просийд".
При предишното поколение на "Сийд", "Просийд" беше негова спортна версия, със силует на купе с три врати.Сега "Просийд" е по-скоро спортно изпълнение на комбито. В същото време е и автомобил, насочен към младите, не само на възраст, но и по душа, както и към всички, които търсят добре изглеждащ автомобил. Предницата на колата е идентична със хечбека и комбито, но голямото различие е цялостната форма и оформлението на задницата. С рязко спускащата се назад линия на тавана, колата изглежда като голямо купе. Няколко стилистични елемента подсилват спорното излъчване – оформена като перка на акула лайсна пред С-колоната, спойлерът на покрива, триъгълната стоп светлина, като задната светлина във формулите и не на последно място големите декоративни отвори край ауспусите. Стоповете наподобяват доста тези на "Порше Панамера" и са свързани от светлинна лента, дизайнерски подход, който става все по-популярен. Джантите са минимум 17 цолови, като автомобилът се предлага само в GT Line и GT версия. При дължина 4.61 м. или колкото на комбито, "Просийд" предлага идентично вътрешно пространство и една идея по-скромен багажен обем.
Все пак товарното отделение събира между 594 и 1570 литра, което е показател, превъзхождащ дори коли от по-горния клас. Помислено е за укрепването на товара.Облегалките на задните седалки се сгъват лесно с бутони в багажника. Те са удобни, като мястото над главите е достатъчно за пасажери със среден ръст. Пространството пред коленете е достатъчно. Купувачите на "Киа Просийд" могат да избират между десет цвята, като моите фаворити са белия, синия, червения и оранжевия. Оформлението на салона е идентично, като това на "Сийд" хечбек и комби, като серийно тапицерията е кожена, а седалките са със странична опора.
Качеството на материалите е страхотно, като не липсват алуминиеви елементи и такива в пиано лак. Озвучаването може да е от JBL.Ергономията е без забележки като и тук основните настройки и изборът на менюта на мултимедията може да става със стандартни бутони. Не липсва и реагиращ на допир дисплей с размер осем инча. Воланът е сплескан в долната си част с оптимален брой бутони на него.
Приборното табло е с аналогови прибори и дисплей между тях, на който се извеждат данни от бордовия компютър и друга полезна информация."Киа Просийд" излиза на пазара с три бензинови двигателя и един дизел. Мощностите им варират между 120 и 204 конски сили. Базовият двигател е еднолитров със 120 к.с, това е и единственият който не успях да карам.
За сметка на това тествах бензиновата модификация 1.4, 140 конски сили, съчетан с седемстепенен автоматик с двоен съединител. Със същата кутия беше комбиниран и 1.6-литровият дизел със 136 коня. И за двата мотора базовата скоростна кутия е шестстепенна, механична.С двата мотора със сходна мощност автомобилът се усеща почти идентично, като динамиката е прилична и достатъчна за семеен автомобил. С бензиновия агрегат спринтът до 100 км/ч отнема 9.4 секунди, а с дизела 10.1 секунди. По отношение на разхода, предимството на дизела е сериозно 4.2, срещу 5.7 л/100 км. В рамките на теста стойностите бяха съответно 5.7 и 7.7 на сто. По пътищата на Каталуня успях да тествам почти всички системи за безопасност. Сред тях са сигнализация за автомобил в мъртвата зона на огледалата, предупреждение за напускане на избраната лента на движение, аларма за твърде бързо приближаване към предното превозно средство и т.н.
Не липсва адаптивен круиз контрол с функция за потегляне, спиране и следване на лентата. Фаровете са изцяло светодиодни.Водачът може да избира между нормален и спортен режим на шофиране. При тях се променят работата на волана и автоматичната трансмисия, както и реакцията на педала на газта. В спортен режим и звукът от мотора става различен. Возията на автомобила е приятна, доста комфортна. Воланът е достатъчно информативен и директен, особено в спортен режим. Предвид агресивното излъчване на "Просийд" на колата най-пасва 1.6-литровият бензинов двигател с 204 к.с. Оборудвана с него, колата спринтира до 100 км/ч за 7.5 секунди, а в спортен режим звучи страхотно както отвън, така и отвътре. Че спортното излъчване на ProCeed не е поза, се убедихме на пистата "Кастелоли" в Каталуня, с коли от версията GT, която сe предлага само с най-мощния мотор. На трасето спортното комби изненадва със стабилност, прецизен волан, пъргавина, звук и цялостното удоволствие, което доставя. Недозавиване почти не се забелязва, както и склонност към свръхзавиване. За стабилността заслуга има и сваленият център на тежестта, както и намаленият с 1 см. просвет.
При подценяване на трасето, адекватно се намества стабилизиращата програма.На пистата "Кастелоли" карах и "Киа Сийд" GT, като спортното комби стоеше дори по-добре от хечбека, основно заради допълнителното тегло отзад, което прави автомобилът по-балансиран и стабилен.
Отлична странична опора дават новите спортни седалки на версията GT, които са много удобни и предлагат подгряване.С над 1.3 милиона продажби за 12 години Ceed е най-успешният модел на марката в Европа. Третата версия на модела, след хечбека и комбито, ще е най-скъпа, но има всички качества, за да намери клиенти. В България цените още не ясни, но ще бъдат около германските, може би една идея по-ниски. В Германия базовият модел, който е пълен с екстри, струва около 25 хиляди евро.