"Ауди" Q8 комбинира елегантността на купе с вместимостта на SUV.
На пръв поглед от "Ауди" закъсняха с лансирането на високопроходимо купе. Конкурентите от БМВ и Мерцедес запълниха тази ниша, но концернът от Инголщат влиза в битка с впечатляващ модел. "Ауди" Q8 комбинира елегантността на купе с вместимостта на SUV. Автомобилът е дълъг почти пет метра, широк 2 метра и високо 1.71 м. Междуосието е почти три метра. Q8 изглежда мускулесто и спортно, като излъчва динамика дори, когато е паркирано. Прозорците на вратите са без рамки, като на спортните купета. Салонът е в тон с тенденцията за дигитализация, като настройките се правят през два дисплея с размери 10.1 и 8.8 инча. Традиционните бутони са почти напълно елиминирани. Приборното табло е заменено от 12.3-инчов екран, който може да предлага различна визия с акцент върху една или друга информация от бордовия компютър.
Достъп до интернет чрез монтирана в колата СИМ-карта дава достъп до новини, данни за времето, цените на горивото и дори интернет-базирани радиостанции.Качеството на материалите е безупречно, а вниманието към детайла – забележително. Отзад има три отделни седалки, като по желание те могат да бъдат и на релси, което позволява по-голяма гъвкавост на вътрешното пространство. Капакът на багажника се задвижва електрически, а багажният обем варира между 605 и 1705 литра. За момента Q8 се предлага само като микрохибрид, като комбинира трилитров дизелов двигател и стартер-алтернатор. Освен да запалва традиционният мотор и да зарежда акумулатора, той играе ролята на електромотор, който помага при потегляне и желание за максимално бързо ускорение. Друга функция на стартер-алтернатора е поддържане на скоростта, при движение по равно и при лек наклон.Това, може да става и за продължителен период от време, а целта е икономия на гориво.
Също с тази цел, при движение по инерция, моторът се отделя от автоматичната скоростна кутия. Освен това, старт – стоп системата изключва дизела още при достигане на 22 км/ч. Крайният резултат е намаляване на разхода с около 700 милилитра на 100 километра, което не е никак малко.Мощността на стартер-алтернатора е 16 конски сили, като той черпи ток от 48-волтова електрическа система. Общата системна мощност на "Ауди" Q8 е 286 к.с., а максималният въртящ момент e 600 Нм. Задвижването е куатро, като в стандартни условия разпределението на въртящия момент е 40 към 60 в полза на задния мост. При нужда по-голяма част от тягата се изпраща към колелата с по-добро сцепление. Така екипирано "Ауди" Q8 се ускорява от място до 100 км/ч за 6 секунди. Максималната скорост е 250 км/ч, а разходът на гориво под 6 на сто. В рамките на теста той беше около 7 на сто. Както може да се очаква, автомобилът предлага няколко режима на шофиране – комфортен, спортен, екологичен за офроуд, за сняг и други. В зависимост от избора на водача работата си променят волана, трансмисия, окачването, асистиращите системи и т.н. В резултат Q8 може да предложи както комфорт близък до лимузината А6, така и стегната возия на модела TT, да речем. С спортен режим реакцията на педала на газта е мигновена, като автоматичната трансмисия моментално сваля три или четири предавки при нужда.
Следва впечатляващо ускорение, при което нито за секунда не се усеща прекъсване на тягата.Най-впечатляваща, поне за мен, беше стабилността в завой, която е най-големият проблем на кросоувърите, имащи по принцип висок център на тежестта. "Ауди" Q8 може да е с четири завиващи колела, като задните се отклоняват с до 5 градуса в посока противоположна на предните при ниска скорост и в унисон с предните при висока. Така, от една страна, се подобрява маневреността, а от друга – стабилността. Управлението на Q8 доставя удоволствие заради чувствителния волан с отлична обратна връзка, който може да е твърд в спортен режим и осезаемо по-лек в комфортен. Дори при висока скорост в салона на Q8 е приятно тихо. Високата позиция на седене дава отличен обзор към пътя, който е полезен и при преходи извън пътя. Оф-роуд възможностите на колата не са никак лоши, благодарение на просвета от 22 см.
Най-ниската точка до земята на версиите с опционалното въздушно окачване дори може да е на 26 см от земята.Помощ извън пътя оказва наборът от камери, който може да покаже опасно препятствие край колата и асистентът за спускане по наклон. Освен това водачът може да следи и важни показатели като страничен наклон и разпределение на тягата. Най-новият кросоувър на "Ауди" разполага с всички най-съвременни системи за сигурност. За кратки периоди от време колата може да ускорява, намалява, завива и спира сама.
Във всеки момент водачът пък получава предупреждения за различни рискове – превозно средство в мъртвата зона на огледалата, твърде бързо приближаване към предната кола, напускане на избраната лента на движение, заради разсейване и т..н.При маневриране на помощ идва наборът от камери, даващ поглед към цялата зона около автомобила. Към системите за сигурност бих причислил и отличните светодиодни фарове, които осигуряват отлична видимост при всякакви условия. Те минават автоматично между дълги и къси светлини, като излъчват и светлина, която натоварва по-малко очите. "Ауди" Q8 се причислява към премиум моделите на концерна, които са скъпи, но претендират, че заслужават парите си. Стартовата цена на модела е над 150 хиляди лева, а с всички екстри може да стигне и четвърт милион.
В замяна обаче купувачите получават впечатляващ автомобил, на който трудно може да се намери някакъв недостатък.