"Махиндра" KUV100 е кросоувър, насочен основно към хората, шофиращи доста в града и предимно на кратки разстояния.
В автомобилната промишленост индийският концерн "Махиндра" (Mahindra&Mahindra) има над 70 годишен опит. В Европа компанията продава на ограничен брой европейските пазари от 14.
От тази есен "Махиндра" официално е и в България. Това е втори опит за пробив у нас, след като преди десетина година колите на марката се продаваха от "Дару кар", но през италиански дистрибутор. Сега компанията директно подкрепя вносителя си "Астреко мотърс", част от който е и дилърът на "Хонда" "Бултрако".За начало в България се залага на два кросоувъра. Първите преки впечатления от "Махиндра" получих от ултра компактния модел KUV100.
Още след първите километри зад волана на автомобила бях приятно изненадан, а представянето на малката индийка надхвърли очакванията ми. Е, на раздяла вече имах известни забележки, но всичко по реда си.KUV100 е кросоувър, насочен основно към хората, шофиращи доста в града и предимно на кратки разстояния. Той има дължина 3.7 метра, като в салона четирима души могат да пътуват доста комфортно. В аварийни случаи има място и за пети. Отвън "Махиндра" KUV100 изглежда различно, свежо, закачливо и привлича любопитни погледи. Интериорът е доста добре подреден, с класически бутони за управление на всичко най-важно.
Монтираният на таблото лост на скоростната кутия позволява между предните седалки да няма преграда, което е плюс, ако се наложи да се излезе през вратата на пасажера например. Друга възможност е мястото да се използва за поставяне на раница или чанта.На обичайното място на ръчната спирачка, която е изнесена под средната част на арматурното табло (на снимката под скоростния лост, до изхода за запалка), е поставен органайзер с място за чаши и различни дреболии. Жабката е прилична като обем, с функция охлаждане, но и липсва осветление.
Иначе илюминацията на бутоните и таблото е в приятно светло зелено, като всички копчета имат подсветка. При отваряне на предните врати се активират прожекторчета, които осветяват зоната около колата, което също беше приятна изненада.Това, което липсва в KUV100, е цветен екран за мултимедията, което не е непременно лошо. Ретро аудиосистемата все пак позволява свързване на телефон чрез Bluetooth и слушане на музика през флашка, от свързаното безжично или чрез AUV входа устройство.
Базовото озвучаване е учудващо добро, със страхотни баси. На екрана на аудиото могат да се изведат данни за оставащият пробег и часа. Това, което ми липсваше, бяха някои други данни, които съм свикнал да имам – външна температура, разход на гориво и бордови компютър.Приборното табло е семпло, с класически скали, лесно четимо. Материалите в салона изглеждат учудващо добре – да говорим за твърда пластмаса, но това се установява само при допир. Багажният обем е приличните за размерите на колата 243 литра. Сгъването на облегалката на задната седалка го удвоява, като се образува и равен под. Определено ще е от полза, ако за вбъдеще неделимата облегалка на задната седалка бъде заменена от такава от две части.
Това ще позволи в KUV100 да пътуват трима или дори четирима пасажери с прилично количество багаж. Неудобство поне за мен създаде и фактът, че капакът на багажника се отваря само от ключа или от лостче в салона, но не и от бутона на самия него."Махиндра" KUV100 се задвижва от трицилиндров атмосферен бензинов двигател собствена разработка. Той се отличава с многоточково впръскване и променливи фази на газоразпределение.
Работният обем е 1.2-литра, а мощността 82 конски сили. Скоростната кутия е механична с пет предавки, а предаването е предно.Така екипиран автомобилът ме изненада с пъргавината си. Освен това моторът макар и без турбо е учудващо гъвкав, като поема на пета предавка още при 50 км/ч. Оказа се, че боравенето с монтирания на таблото скоростен лост е лесно и приятно. Предавките влизат чисто и са с добре измислени предавателни числа. Двигателят е добре обезшумен, като същото важи и за аеродинамичните шумове. Като цяло дори при 130 км/ч пасажерите на предните и задните седалки могат да си говорят без да се надвикват, което проблем дори за модели от престижни марки в компактния сегмент. Автомобилът поддържа без проблем и 140 км/ч, но при 4000 об/мин, като пак шумът е под очаквания. Воланът не е нито много тежък, нито много лек, може да е една идея по информативен, но известната синтетичност не е болка за умиране. Окачването е по-скоро твърдо, отколкото комфортно, като причината за това вероятно е издръжливостта при шофиране по лоши пътища и там където няма изобщо шосе.
Макар и само с предно предаване, и да има просвет от скромните 17 см, "Махиндра" KUV100 се справя извън пътя, стига да не искате да катерите стръмен наклон, да карате в дълбоки кал или сняг.С прилични зимни гуми автомобилът се справи с достойнство със заснежен път, проправи и пъртина на участък с лек наклон. Спокойствие при шофирането извън утъпканите пътища дава фактът, че основните възли и агрегати са защитени от кора. Приятно ме изненада наличието на асистент за спускане по наклон, който с помощта на управление на спирачките и стабилизиращата програма, се грижи KUV100 да следва зададената с волана траектория при слизане по заснежен, кален или много стръмен склон.
Офроуд харасктеристиките на компактния индийски кросоувър са ъгъл на приближаване до 20 градуса и на оттегляне до 29 градуса.Предвид размерите и офроуд качествата си "Махиндра" KUV100 e идеална за град, като София, да речем, в който има сериозен трафик, тесни улички, дефицит на паркоместа, а често отбелязаните на картата улици са се превърнали в черен кален път (кмете, разходете се до улица "Гайдарче, в "Надежда", снимка 14 е оттам).
Високата позиция на седене, която може допълнително да се повдигне с нагласящата се по височина шофьорска седалка, осигурява отличен обзор. За това помага и щедрото остъкляване."Махиндра" KUV100 е доста маневрена. Изненада ме наличието на система за подпомагане на потеглянето по наклон, която след пускането на спирачката задържа за няколко секунди колата на място, докато шофьорът прехвърли крака си на газта и отпусне съединителя. При паркиране помага задният парктроник, който не само пищи, но и дава информация на дисплея на аудиосистемата на какво разстояние е препятствието.
Неприятно бях изненадан от доста сериозните вибрации, които се предават от мотора към пасажерите при работа на празен ход.Що се отнася до разхода на гориво. При 6.2 л/100 км по книжка в смесен цикъл, в рамките на моя тест, той се оказа около 7, ако съдя по изминатото разстояние с бензина в 35 литровия резервоар. Макар и идваща от сравнително непозната за България марка KUV100 може и да намери купувачи, тъй като реално почти няма конкуренти. Модели в субкомпактния клас има, но "джипчетата", казано по народному, са само "Фиат Панда" и "Сузуки Игнис". Стартовата цена от 22 490 лева с ДДС не е ниска, но приемлива, като се има предвид, че за тези пари се получава автомобил с аудиосистемата с възможност за Bluetooth свързване на телефон, пълен ел.пакет, стабилизираща програма с тракшън контрол, система за задържане на автомобила при потегляне по наклон и асистент за спускане.
С всички екстри "Махиндра" KUV100 струва 24 990 лева, като за тези пари може да е в два цвята и да разполага с безключов достъп.