Отхвърлен кандидат за продажби на винетки съди пътната агенция и сезира Европейската комисия

На живо
Заседанието на Народното събрание

Отхвърлен кандидат за продажби на винетки съди пътната агенция и сезира Европейската комисия

Представителите на "Телетол" преди внасянето на документите в прокуратурата.
100ivana.com
Представителите на "Телетол" преди внасянето на документите в прокуратурата.
Компанията "Телетол", която беше обявена като национален доставчик на електронни винетки, а в последствие не получи разрешение да ги продава, с аргумента "оперативна несъвместимост с електронната система", ще сезира Европейската комисия и прокуратурата в България с конкретни детайли за злоупотреба с власт, престъпление по служба, съмнения за кражба и корупция от страна на Агенция "Пътна инфраструктура" и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В съобщение до медиите от дружеството са казва, че е започната процедура в Европейската комисия по установяване на нарушения на българската държава в прилагането на европейското право, и с цел защита на правата на потребителите на е-винетки.
"Телетол" е дружество регистрирано на 22 февруари 2019 година, специално създадено и насочено към услуги по предлагане на електронни винетки и тол такси. Капиталът на дружеството е собственост на "Нованор" ООД (70%) и на "Инфосистемс Интернешънъл" ЕАД (30%), а общият брой на служителите е 56.
"Нованор" ООД е основана като стартъп през 2014 г. от Мартин Димитров и Лиляна Деянова, позната и като певицата Лилана. Компанията се развива към разработване на транспортни продукти и социално значими проекти. "Нованор" е работила по проекти на пътната агенция като приложението Lima за информация за трафика и проблеми по пътищата.
"Телетол" настоява прокуратурата да започне разследване срещу председателя на УС на АПИ Георги Терзийски и директора на Националното Тол управление - Олег Асенов - за действия и бездействия, които умишлено облагодетелстват трети страни и нарушават правата, законните интереси и свободите на гражданите и потребители на електронни винетки. На прокуратурата е бил предаден детайлен доклад, съдържащ информация, факти и документи в подкрепа на твърденията.
Отхвърлен кандидат за продажби на винетки съди пътната агенция и сезира Европейската комисия
100ivana.com
В сигнала били посочени и факти, доказващи незаконосъобразността на договора за опериране на единствения действащ национален доставчик - Интелигентни Трафик Системи ЕАД, който и до момента продължава да е монополист. Доставчиците получават комисиона за своето посредничество, като таванът е 7%. По данни на пътната агенция до 1 юли приходите от електронни винетки са почти 252 млн. лева.
Оказван ни е натиск
"Сезираме прокуратурата, след като ни бе оказан административен натиск в продължение на 6 месеца, целящ да се откажем да бъдем доставчик на електронни винетки и да не ги разпространяваме чрез изработеното от нас мобилно приложение. Дързостта на държавни служители да препятстват дейност, която подлежи единствено на регистрационен режим, е в пълен разрез с принципите на свободния пазар и е груба демонстрация на административен произвол. Това е липса на елементарен морал в институциите и използване на методи като сплашване и принуда, за да се подчинят бизнеси и реално да се ограничат правата на гражданите", казва Мартин Димитров от "Телетол".
Междувременно вчера от АПИ съобщиха, че е подписан договор с "Конкорд Смарт Инфраструктура" АД за Национален доставчик на услуги за електронно събиране на пътни такси - винетки и тол. И за тази компания започва да тече 10-дневният срок, в който дружеството трябва да докаже оперативна съвместимост с Електронната система за събиране на пътни такси, каквато е процедурата за всеки един кандидат.
Именно на този етап възникна проблема с "Телетол" и договор за продажба на електронни винетки и събиране на тол-такси така и не беше подписан. Подробности за отношенията между АПИ и компанията могат да се видят тук.
На 4 юни 2019 г. заявление за регистрация подаде и "Иком" ООД, за който все още се установява дали отговаря на условията. Дружеството е заявило желание да партнира на АПИ само в събирането на тол такси, не и при продажбата на електронни винетки.
От началото на годината с електронни винетки пътуват превозните средства с обща маса до 3.5 тона. Въвеждането на новия начин на плащане за ползване на пътищата беше съпътстван със скандали, довели до оставките на ръководни кадри в държавната администрация, отговорни за нея, включително и на председателя на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Светослав Глосов.
Камионите и автобусите трябваше да плащат на база изминато разстояние от 16 август, но поради липса на готовност за това, следващият срок е по-късно от 1 март 2020 г. Днес парламентът одобри това, като гласува на първо четене промени в Закона за пътищата.
Междувременно се появи предложение обхватът на тол-системата да не е 10 хил. км, а по-скоро около 6 хил. км. Третокласните пътища отпадат напълно от облагане с тол, а и някои от второкласните. Общинските автобусни превозвачи няма да плащат тол-такси. Идеите се родиха на първото заседание на Обществения консултативен съвет по тол-системата. Негов председател е регионалният зам.-министър Николай Нанков.