Държавата вижда възможности за намаляване на тол-таксите

Държавата вижда възможности за намаляване на тол-таксите, като това ще стане след разговори с превозвачите, се разбра днес на конференция по темата, провела се в София.
"Формирането на тол-таксата е процес, винаги пазарът като пазар се тества на определена цена, но накрая търсенето и предлагането намират баланса. Виждаме резерв за намаляване", коментира пред журналисти членът на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) проф. Олег Асенов.
Преди почти месец за обществено обсъждане беше пуснат проект на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа. Към момента разчетите са превозните средства с тегло между 3.5 тона и 12 тона да плащат между 4 и 7 стотинки на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство и теглото. Срокът за общественото обсъждане е 16 декември. Плановете се тол-таксите да заменят електронните винетки за големите камиони и автобусите от 1 март.
Новите тарифи, както и предложените преди няколко месеца, не се харесват на превозвачите, като вече се говори и за протести. В същото време разчетите на Световната банка, която е консултант при формирането на цените, са, че основните хранителни стоки като брашното, хляба, прясното и киселото мляко и безалкохолните ще се оскъпят с до 2 стотинки на килограм или литър от промяната на начина за плащане на ползването на пътната мрежа. Съответно за най-дългите маршрути на автобусите билетите ще поскъпнат с почти левче, а за по-късите с 2 до 5 стотинки.
Превозвачите не са съгласни със сметките, съобщавани от АПИ, и твърдят, че те не отчитат реалния път на стоките. Проф. Асенов не се съгласи с това и посочи, че при тях се взима предвид пътят на суровината от мястото за нейното добиване, през местата за преработка, до дистрибуторските центрове и магазините.
В търсене на механизъм за компромис
"Ние сме изчислили най-малко три курса транспортни на същото това тегло при оценката, за да можем да стигнем до този анализ, който сме направили. Така че той в никакъв случай нито е спекулативен, нито има за цел да подведе някого или да противопостави една група на друга. Той е прагматичен", смята професорът.
Представителят на АПИ се съгласи, че и посочваните от превозвачите проблеми са реални и не са измислени, и затова са и дискусиите. "Единият акцент, който търсим, е да намерим механизъм, с който да удовлетворим исканията на превозвачите за намаляване на тарифите. Виждаме възможности за допълнителни сценарии както по отношение на разместване на екологичните класове и тяхната тежест, така и намаляване на определени категории, които в анализите и общественото обсъждане, което в момента върви, сме получили аргументация, предложения", обясни той.
Започват реалните тестове на системата
За допълнителната настройка на цялостния бизнес модел на тол-системата ще помогнат и вторият етап тестове, които започват до дни, посочи проф. Олег Асенов. При тях превозвачите ще получат бордови устройства, чрез които в реални условия да се провери събирането на данни за изминатите разстояния и натрупани тол-такси на дневна база.
Предвижда се данните да са достъпни в реално време на сайта на АПИ, за да може и тези транспортни фирми, които не участват директно в тестовете, да се ориентират за реалната ситуация.
Според Асенов системата е в готовност за техническо опериране и е в готовност и за търговско опериране, като второто трябва да стане с решение на Министерския съвет. Той подчерта, че няма причина от страна на АПИ тол-таксите да не започнат да се събират от 1 март.
Почти висш пилотаж при формиране на тарифите
На обсъждането днес мнения по темата дадоха и ресорните министри. За министъра на транспорта Росен Желязков плюсът на тол-системата е, че се въвежда принципът "разрушителят и замърсителят плащат". За регионалният министър Петя Аврамова въвеждането на електронните винетки, които се използват от началото на годината, и тол-таксите за тежкотоварните автомобили на база изминато разстояние е проект, който по своята същност представлява една радикална реформа в събирането на пътни такси за движение по републиканската пътна мрежа.
Според нея изключително прецизно и с оглед намирането на баланса между интересите на държавата и превозвачите е определен и обхватът на мрежата, за ползването на която да се плаща. В последния вариант става въпрос за 6050 километра, основно магистрали и първокласни пътища, при общо над 20 хил. км републикански пътища, за които сега е нужна винетка. "Извърши се и почти висш пилотаж в изготвянето на примерните тарифи", е мнението на Петя Аврамова.
Вече се отчита повишаване на приходите, което се обяснява с повишения контрол. От началото на годината до 2 декември от електронни винетки са събрани 374 млн. лева, което е със 17 млн. лева повече от същия период на миналата година и с 22 млн. лв. повече от 2017-а. В момента контролът се извършва от 105 мобилни екипа, работещи на 24-часов режим.
От началото на следващата година шофирането без платена винетка ще се следи и от 259 стационарни контролни пункта. Оборудването им позволява и контрол за нерегламентирано преминаване на извънгабаритни превозни средства, претоварени камиони и товарни автомобили с лошо балансиран товар, които имат пряко отношение към пътната безопасност.