Общините трябва да поддържат пътищата, за които не искат да има винетка, каза Аврамова

На живо
Заседанието на Народното събрание

Общините трябва да поддържат пътищата, за които не искат да има винетка, каза Аврамова

Общините трябва да поддържат пътищата, за които не искат да има винетка, каза Аврамова
Общините могат да подадат заявление до Агенция "Пътна инфраструктура" за освобождаване от винетна такса, каза в Министерския съвет министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. В него трябва да посочат дължината на пътя, който искат да бъде освободен от таксуване с винетка. Също така общините трябва да поемат разходите по поддържане на съответната пътна мрежа.
Темата беше актуална преди малко повече от година, но в момента отново е в обществения фокус заради започналото налагане на санкции за каране без винетка от камерите на тол-системата. При положение че те са почти 300, вече става почти невъзможно да се избегне контролът. От въвеждането на електронните винетки в началото на миналата година до началото на тази седмица за винетки проверяваха 105 мобилни екипа. Те остават като форма на контрол.
До момента само София е изразила готовност да поеме поддръжката, въпреки че преди години доста общини искаха да се отменят винетките за шосета в близост до населените места.
Междувременно днес Министерският съвет прие новият размер на таксите за тол-системата, по които ще плащат товарните автомобили и автобусите след 1 март. Такава ще се плаща за 3115 километра от републиканската пътна мрежа от общо 20 хил. километра.
"Това са 803 километра автомагистрали, 2312 километра пътища първи клас, като в списъка тол-сегментите са с обща дължина 6050 километра, като пътищата втори клас - 2935 километра, ще бъдат с нулева такса", поясни Аврамова.
Става въпрос за участъци в лошо експлоатационно състояние, както и 12 171 км третокласни пътища. Най-дългият платен участък е по магистрала "Марица" с дължина от почти 24 км - между село Крепост и отбивката за град Харманли. Най-късият тол сегмент в платения обхват е малко над 150 м в района на област Шумен. Най-новият участък е отсечката Ябланица - Боаза на автомагистрала "Хемус", която беше пусната в експлоатация през октомври 2019 г.
Тарифите се одобриха от третия опит, след като предишните предложения не бяха приети от превозвачите и те заплашиха с национална транспортна стачка. Тол таксите за масовите тежкотоварни превозни средства - с тегло между 3,5 т и 12 т, ще са от 3 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство и класа на пътя. Техният размер е обвързан с екологичната категория на превозното средство, както и с класа на пътя, за който ще се дължи - автомагистрали и първи клас. Стойността ще се изчислява на изминат километър като всяко навлизане в тол сегмент ще се приема за пълното му изминаване.