Нов екологичен дизел намалява вредните емисии и оползотворява отпадни продукти

Една от най-големите петролни компании в света разработи нов екологичен дизел, който се прави от биомаса, различни растителни и животински мазнини, отработено олио и биологични отпадъци. Той намалява с почти 90% емисиите на въглероден диоксид, с до 15% на азотните оксиди, като има и редица други предимства.
"Шел възобновяем дизел" (Shell Renewable diesel) за момента се произвежда в малки количества, но до края на следващата година се очаква да заработи първата рафинерия за неговото производство. Тя ще е в Холандия и ще има капацитет 820 хил. тона годишно.
Подобни дизелови горива, наред с е-горивата, които трябва да заменят традиционните бензин, метан, керосин и т.н. са единствения шанс за удължаване на живота на двигателите с вътрешно горене.
Самото производство на възобновяемия дизел е сложен процес извършващ се на три етапа, при които събраната суровина първо се третира с водород, а след това от нея се изтегля кислорода.
Предимства и приложение
Екологичният дизел има редица предимства, като те не се изчерпват само с по-ниските нива на вредни емисии. Другите бонуси са по-тиха работа на двигателите, по-слаба миризма и по-лесно стартиране на мотора в студено време. Не е без значение също, че цетановото число (рейтингът на дизеловото гориво, оценяващ качеството му на изгаряне, б.а.) на екологичния дизел е по-високо.
Освен това водата се отделя и остава под горивото в рамките на няколко секунди. Не е без значение, че в "зеления дизел" се развиват много по-малко микроорганизми, които влошават качествата на горивото. Разбира се, важен фактор е и усвояването на отпадни продукти от органичен произход.
Към момента възобновяемият дизел на "Шел" е в процес на одобрение от производителите на превозни средства, като интересът за момента е по-голям за прилагането му при камионите, автобусите, тежките строителни машини, корабите и т.н.
Хора по-прецизни от роботи
За момента пълно одобрение за използване на възобновяемия дизел има от производители като ДАФ, "Скания", "Волво тръкс", "Катерпилър", "Коматсу", "Джон Дйър", "Хитачи" - общо 60 компании. Редица други допускат употребата му при определени условия.
Горивото е подходящо и за леки автомобили, но там тестовете са на доста по-ранна фаза. При тях се използват универсални дизелови двигатели с един цилиндър и работен обем 0.5 литра, които с цялото оборудване за тях струват няколко милиона евро. Техният плюс е, че могат да имитират работата на различни видове дизелови двигатели, при най-разнообразни метеорологични условия.

Тестове на горивата се правят и на стендове, на които са монтирани двигатели на серийни автомобили. Техните качества се проверяват и на купени от свободния пазар автомобили от различни марки. В специални халета се симулират тестове по утвърдения цикъл за мерене на средния разход на гориво WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).

Това се прави както от хора, така и от роботи. Любопитен факт е, че когато се тестват автомобили с ръчна скоростна кутия, добре подготвените служители на технологичния център на "Шел" в Хамбург са по-прецизни от роботите, научи "Дневник" при визитата в центъра.
Разбира се, част от двигателите, на които се тестват новите горива се разглобяват, за да се види какъв е ефектът върху компонентите на мотора.
За накрая оставих лошата новина на възобновяемия дизел - цената. От компанията-производител не съобщиха точни цифри, но уточниха, че за момента тя е доста по-висока от на традиционния дизел. С навлизането на масовото производство обаче цената ще се понижи чувствително.