Нов екологичен дизел намалява вредните емисии и оползотворява отпадни продукти

Нов екологичен дизел намалява вредните емисии и оползотворява отпадни продукти

Новият дизел се ражда в лабораториите
Новият дизел се ражда в лабораториите
Една от най-големите петролни компании в света разработи нов екологичен дизел, който се прави от биомаса, различни растителни и животински мазнини, отработено олио и биологични отпадъци. Той намалява с почти 90% емисиите на въглероден диоксид, с до 15% на азотните оксиди, като има и редица други предимства.
"Шел възобновяем дизел" (Shell Renewable diesel) за момента се произвежда в малки количества, но до края на следващата година се очаква да заработи първата рафинерия за неговото производство. Тя ще е в Холандия и ще има капацитет 820 хил. тона годишно.
Подобни дизелови горива, наред с е-горивата, които трябва да заменят традиционните бензин, метан, керосин и т.н. са единствения шанс за удължаване на живота на двигателите с вътрешно горене.
Самото производство на възобновяемия дизел е сложен процес извършващ се на три етапа, при които събраната суровина първо се третира с водород, а след това от нея се изтегля кислорода.
Предимства и приложение
Екологичният дизел има редица предимства, като те не се изчерпват само с по-ниските нива на вредни емисии. Другите бонуси са по-тиха работа на двигателите, по-слаба миризма и по-лесно стартиране на мотора в студено време. Не е без значение също, че цетановото число (рейтингът на дизеловото гориво, оценяващ качеството му на изгаряне, б.а.) на екологичния дизел е по-високо.
Освен това водата се отделя и остава под горивото в рамките на няколко секунди. Не е без значение, че в "зеления дизел" се развиват много по-малко микроорганизми, които влошават качествата на горивото. Разбира се, важен фактор е и усвояването на отпадни продукти от органичен произход.
Към момента възобновяемият дизел на "Шел" е в процес на одобрение от производителите на превозни средства, като интересът за момента е по-голям за прилагането му при камионите, автобусите, тежките строителни машини, корабите и т.н.
Хора по-прецизни от роботи
За момента пълно одобрение за използване на възобновяемия дизел има от производители като ДАФ, "Скания", "Волво тръкс", "Катерпилър", "Коматсу", "Джон Дйър", "Хитачи" - общо 60 компании. Редица други допускат употребата му при определени условия.
Горивото е подходящо и за леки автомобили, но там тестовете са на доста по-ранна фаза. При тях се използват универсални дизелови двигатели с един цилиндър и работен обем 0.5 литра, които с цялото оборудване за тях струват няколко милиона евро. Техният плюс е, че могат да имитират работата на различни видове дизелови двигатели, при най-разнообразни метеорологични условия.
В момента вървят тестове на новото гориво в такива универсални дизелови двигатели, като този в изследователския център на "Шел" в Хамбург.
В момента вървят тестове на новото гориво в такива универсални дизелови двигатели, като този в изследователския център на "Шел" в Хамбург.
Тестове на горивата се правят и на стендове, на които са монтирани двигатели на серийни автомобили. Техните качества се проверяват и на купени от свободния пазар автомобили от различни марки. В специални халета се симулират тестове по утвърдения цикъл за мерене на средния разход на гориво WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).
Тест на гориво на сериен автомобил. На екрана се вижда графика, която тестващият трябва да следва, като използва педалите на газта, спирачката, съединителя и избора на правилната предавка.
Тест на гориво на сериен автомобил. На екрана се вижда графика, която тестващият трябва да следва, като използва педалите на газта, спирачката, съединителя и избора на правилната предавка.
Това се прави както от хора, така и от роботи. Любопитен факт е, че когато се тестват автомобили с ръчна скоростна кутия, добре подготвените служители на технологичния център на "Шел" в Хамбург са по-прецизни от роботите, научи "Дневник" при визитата в центъра.
Разбира се, част от двигателите, на които се тестват новите горива се разглобяват, за да се види какъв е ефектът върху компонентите на мотора.
За накрая оставих лошата новина на възобновяемия дизел - цената. От компанията-производител не съобщиха точни цифри, но уточниха, че за момента тя е доста по-висока от на традиционния дизел. С навлизането на масовото производство обаче цената ще се понижи чувствително.