Кабинетът открива слабости в докладите на агенцията за пътна безопасност

В анализите на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата", изготвяни в периода 2019-2024 г., са установени няколко съществени слабости в действащите правила за функциониране на комисията. Сред тях се открояват: неяснота в правомощията, което води до погрешни очаквания и ниска ангажираност на членовете; неефективна структура и състав, включващ несъответстващи институции и липса на резервни членове; неясни процедури за организацията и провеждането на заседанията, вземането на решения и комуникацията, което намалява ефективността на работата; липса на етични разпоредби, чието въвеждане би допринесло за по-дисциплинирана и продуктивна работна среда.
Това се казва в предложение на министъра на транспорта Гроздан Караджов до кабинета за приемане на нов Правилник за състава, финансирането, функциите, задачите и реда за осъществяване на дейността на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата, който е публикуван за обществено обсъждане. Това е поредна инициатива, които управляващите обявяват на пожар, след катастрофата на 1 април, при която загина 12-годишно дете, което предизвика серия от протести и вълна от недоволство.
Предложението на Караджов е реализация на идеята му за централизация на отговорността за пътната безопасност, която лансира в края на януари. "Трябва да има единен контролен орган към Министерството на вътрешните работи и един министър, който да може да разпореди какво да се направи по темата за безопасността по пътищата", каза тогава министърът на транспорта на кръглата маса, посветена на проблемите с безопасността по пътищата. Според него сега контролът е разпокъсан между множество институции и това води до негативните статистики и жертви от войната по пътищата.
Новият правилник дава разпоредби за структурата и състава, които ясно дефинират ролите в комисията, включително председател, заместник-председатели, титулярни и резервни членове, лица за контакт от отговорните институции и секретариат, както и реда за допускане и изключване на наблюдатели.
В него се регламентира и и начина за комуникация и обмен на документи между структурите, отговорни за пътната безопасност.
Очаква се промените са доведат до подобрено планиране и мониторинг на мерките за безопасност, водещо до намаляване на пътнотранспортния травматизъм.
Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) беше създадена през февруари 2019 година с цел да "ръководи, координира и контролира изпълнението на държавната политика за повишаване безопасността на движението по пътищата".