Сметната палата започва одит на контрола по пътищата и Фонда за пътна безопасност

Сметната палата започва одит на контрола по пътищата и Фонда за пътна безопасност

Сметната палата започва одит на контрола по пътищата и Фонда за пътна безопасност
Сметната палата започва одит на ефективността на контрола, осъществяван от органите на МВР и приноса на Фонда за безопасност на движението за повишаване на пътната безопасност, съобщиха от контролния орган днес. Той е предизвикан от придобиващата все по-застрашителни размери "война по пътищата".
Припомня се, през миналата година в България са станали 7173 тежки катастрофи, при които са загинали 478 и са ранени 9054 души, от които 1888 тежко, а 7166 леко. Спрямо 2023 г. тежките пътни произшествия са със 180 повече. Само до април 2025 г. по пътищата на страната са станали 1715 катастрофи, при които са загинали 112 и са ранени 2147 участници в движението.
[[storyid:4770337]
Проверката на Фонда за безопасност на движението се обяснява с това, че неговата дейност е обект на обществено и медийно внимание заради липса на публичност и прозрачност при изразходването на средствата в него, казват още от Сметната палата.

Как се харчат парите за пътна безопасност

Във фонда за безопасност на движението, управляван от министъра на вътрешните работи, постъпват средствата от глоби за нарушения, установени с технически средства и системи, както и средства от дарения и други приходи. Средствата от фонда трябва да се разходват за дейности по контрола на движението по пътищата и подобряване на пътната безопасност. Министърът на финансите по предложение на министъра на вътрешните работи одобрява по Закона за публичните финанси допълнителни разходи по бюджета на МВР за разходи на фонда до размера на постъпилите във фонда приходи от глоби.
За период от три години - от 2021 г. до края на ноември 2024 г., във фонда са събрани над 350 млн. лв., стана известно през януари от отговор на въпрос в парламента на служебния министър на вътрешните работи Атанас Илков.

Одитът ще обхване период от четири години и половина

Одитът ще обхване периода от началото на 2021 г. до 30 юни тази година. От Сметната палата посочват, че проверката ще провери ефективността на контрола на безопасността на движение по пътищата от компетентните органи, в т. ч. събираемостта на наложените глоби и санкции във връзка с установени нарушения по Закона за движение по пътищата и инвестирането на събрания финансов ресурс в подходящи дейности за подобряване на безопасността на движението по пътищата. Ще се одитира и администрирането и управлението на средствата по Фонда за безопасност на движението.
"Одитът ще приключи с констатации, оценки и изводи, но и с препоръки, в рамките на които може да има и такива за иницииране на законодателни промени. Очаква се той да приключи до края на годината", се казва в съобщението на Сметната палата.
В него се посочва, че през 2020 г. България е приела национална стратегия за безопасност на движението по пътищата, като целите й са свързани с 12 цели на Световната здравна организация и рамковата политика на Европейския съюз в областта на безопасното движение по пътищата.
Дългосрочната визия на ЕС към 2050 г. е за нула загинали, а междинните цели към 2030 г. - за намаляване на смъртните случаи и тежките наранявания с 50%.