Заради разминаване със законодателството на ЕС кабинетът предлага промени на глобите за винетки

Глобите за ползване на републикански пътища без платена винетна такса или тол такса да бъдат според тежестта на нарушението, предлага правителството, като прави съответните предложения за промени в Закона за движение по пътищата. За да влязат в сила, те трябва да бъдат приети от парламента.
Предложението е, когато нарушителят шофира превозно средства с обща маса над 3.5 тона глобите да зависят от няколко фактора. При нарушение с лек или лекотоварен автомобил глобата ще е двойно по-голяма от стойността на годишната винетка - или 194 лв.
Предвижда се също, ако нарушителят заплати винетна такса в рамките на календарния ден след извършване на нарушението, санкцията да е на цената на годишната винетка - или 97 лв. Сега глобата за шофиране без винетка на лека кола е 300 лв., като има възможност да се плати компенсаторна такса от 70 лева.
При лекотоварните и товарните автомобили с обща маса над 3.5 тона се предвижда диференцирана система от наказания. Ако нарушението е извършено от физическо лице, в качеството на водач на пътното превозно средство, са заложени три административнонаказателни състава. Първият е за неплатена пътна такса в рамките на календарния ден, която е от 116 до 1800 лв.
Втората хипотеза е за водач, който е заплатил такса за друг участък от платената пътна мрежа. В този случай глобата ще е между 87 и 1500 лв. Третият размер на санкцията ще се налага при частично заплатена пътна такса в резултат на невярно декларирани данни за превозното средство и тя ще е от 78 лв. до 1300 лв. При определяне размера на наказанието ще се взима предвид максималната такса за съответната категория пътно превозно средство.

Тол таксите се вдигат от днес, но винетките поскъпват от 1 май
В предложените текстове за промяна на ЗДП е заложено глобите за нарушения на физическо или юридическо лице в качеството му на собственик на пътното превозно средство да бъдат в същите размери.
Предвидените промени в одобрения законопроект са направени в резултат на решение на Съда на Европейския съюз, образувано по запитване на Административен съд - Хасково, за отстраняване на несъответствия между действащата в България система от наказания и правото на Европейския съюз по отношение на ползването на платената пътна мрежа.