Ограниченията за тротинетките предизвикаха първи критики

Въведените с промените в Закона за движение по пътищата ограничения за използване на електрически тротинетки, записани в него като "Индивидуално електрическо превозно средство" (ИЕПС), предизвикаха и първи критични реакции. Най-сериозно недоволство предизвиква текстът, който забранява употребата им по тъмно. Такава забрана няма никъде по света, коментира пред Би Ти Ви председателят на Българската асоциация за електромобилност Владислав Стоицов.
"Въвеждането на ограничение за карането в "тъмните часове на денонощието" обаче е проблем за общността на водачите на тротинетки и може да остави хиляди хора без възможност да се приберат с тротинетката си, след като са се озовали далеч от дома вечер. Този проблем ще бъде още по-ясно изразен през зимата, когато денят е по-кратък и мнозина просто няма да могат да се приберат от работа с тротинетка, както са правили досега. За много водачи това ще означава отново да се върнат към използването на автомобили, допринасяйки за увеличаването на задръстванията, по-голямо замърсяване на въздуха в градовете, по-голяма конкуренция за и без това малкото паркоместа, както и нарастване риска от катастрофи", се казва в позиция на асоциацията, разпространена до медиите.
Промените не решават проблемите
От асоциацията смятат също, че приетите промени не решават много от реалните проблеми. Изразява се и недоволство, че текстовете са приети, без да се вземат предвид интересите на десетките хиляди техни ползватели.

Вече ще може да се глобява за превишена средна скорост и по запис от общинска камера
От организацията виждат проблем и във въвеждането на задължителна регистрацията на електрическите тротинетки от общините и сключването на застраховка "Гражданска отговорност" от ползващите ги.
Призивът на асоциацията е за по-бързо развитие на велосипедната инфраструктура вместо въвеждането на нови рестрикции.
Организацията подкрепя увеличаването на минималната възраст за карането им на 16 години и въвеждането на глоба от 500 лв. за родител, настойник или попечител, който допуска непълнолетно лице да управлява тротинетка. Приветства се и задължителното използване на каски.
Новите текстове в закона, засягащи тротинетките
Водачът на ИЕПС е длъжен:
1. Да се движи по велосипедна инфраструктура, а при липса - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;
2. Да се движи с изправно ИЕПС, което развива максимална скорост до 25 км/ч;
3. Да ползва защитна каска;
4. При намалена видимост да управлява със светлини и/или светлоотразителни елементи;
5. При пресичане на пешеходна пътека да слезе и да бута превозното средство;
6. Да има валидна застраховка "Гражданска отговорност" по чл. 461, т. 1 от Кодекса за застраховането.

(2) На водача е забранено:
1. Да управлява нерегистрирано ИЕПС по реда на ал. 4;
2. Да превишава скоростта от 25 км/ч;
3. Да се движи по пътища с максимално разрешена скорост над 50 км/ч;
4. Да се движи в зони с пътен знак В9 ("Забранено е влизането на велосипеди");
5. Да се движи по улици с пътен знак Г13 ("Пътна лента за движение само на ППС от редовните линии");
6. Да се движи в тъмната част на денонощието;
7. Да управлява, без да държи кормилото с ръце или по начин, създаващ опасност (скокове, на едно колело и др.);
8. Да превозва други лица;
9. Да превозва, тегли или бута предмети, които пречат на управлението или създават опасност;
10. Да се движи успоредно до друго ИЕПС или ППС (Пътно превозно средство - бел. авт.);
11. Да се движи в непосредствена близост до друго ППС или да се държи за него;
12. Да управлява ИЕПС на площи, предназначени само за пешеходци;
13. Да използва мобилен телефон или друго мобилно устройство без hands-free;
14. Да води животни;
15. Да паркира в паркове, градини, детски площадки и др., освен ако не е осигурен достъп за хора с увреждания.
(3) Минимална възраст за управление: 16 години
(4) Общинските съвети определят:
1. Максималната допустима скорост и допълнителни ограничения;
2. Задължителни зони за паркиране на ИЕПС;
3. Условия и ред за регистрация.
(5) При нарушение на чл. 80а, ал. 1, т. 6 се прилагат наказанията по чл. 638 от Кодекса за застраховането.
Чл. 183а - Санкции
1. Глоба 50 лв. - ако по тъмно няма светлоотразителни елементи по облеклото, няма светлини или е без каска;
2. Глоба 100 лв. - при неизправност на спирачките, каране в бус лента, зона само за пешеходци или докато говори по телефона, управление без ръце, при теглене, превоз на извънгабаритни товари или при липса на навършени години;
3. Глоба 200 лв. - за каране в зони, забранени за велосипеди, по пътища с максимална скорост над 50 км/ч, при държане за друго превозно средство;
4. Глоба 500 лв. - за родител, настойник или попечител, който допуска непълнолетно лице да управлява ИЕПС.