За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
Бубенце
Рейтинг: 600 НеутралноИмах си хас зеленият октопод да не се опита да задуши всяко добро дело.
42864cd0e1dac484f51402d3d5155b72flex_fan
Рейтинг: 385 Неутрално"Основният проблем за започване на реалното строителство и проектиране на тунел под Шипка"
бях nema_labavoНадявам се да не го правят в този ред. Чувал съм, че първо се проектира.
Alive & Kicking
Рейтинг: 455 РазстроеноОтдавна е ясно, че т.нар. ни "зелени активисти" са удобна маша на дебелаците да определят какво ще може и какво няма да може. Екологията в България "кучетата я яли", макар че и те не прокопсват по "зелено"-кафявата ни територия. А докато мобстърите си раздават, делят и карат за порциите, деца като Сияна ще гинат по африканските ни пътища.
Констататор
Рейтинг: 1294 НеутралноКой и защо спира пътните инфраструктурни проекти?
Докато не се върне едноинстанционното решаване на делата по жалби срещу ОВОС на обекти от национално значение, нито един голям инфраструктурен проект няма да започне в обозримо бъдеще
В България екологичното законодателство е толкова рестриктивно, че за да започне строеж на важен национален обект – магистрала, тунел или мост – минават десетилетия. В продължение на 25 години, под непрекъснат натиск от страна на еколози, законите са променяни така, че вместо да защитават природата и обществения интерес, те често работят в полза на десетките зелени неправителствени организации, пише Еко Новини.
Страната е еврошампион по бавни процедури за разрешаване на строителството на пътна инфраструктура. България е на последно място по дял на магистралите спрямо общата пътна мрежа – под 5%. Само 890 километра автомагистрали при около 20 000 километра републикански пътища.
Липсата на достатъчно магистрали е и една от основните причини за многото загинали и ранени при катастрофи. Поради забавяне от над 20 години – в резултат на непрекъснати жалби от зелени НПО – в Кресненското дефиле са загинали 76 души, а 400 са ранени. Подобна ситуация се наблюдава на много други места – прохода Петрохан, Шипка, пътя Варна–Бургас, Хаинбоаз. Тесни пътища, завои, интензивен трафик и катастрофи – това е реалността.
Вместо да има тунели и магистрали, както е навсякъде в съседните държави – Гърция, Сърбия, Румъния – да не говорим за Западна Европа, тук се водят 10-20 годишни екопроцедури. Все едно само у нас има природа и единствено тук в цяла Европа тя се защитава.
Големият удар на зелените – двуинстанционното обжалване
Досега, в новата история на страната, няма инфраструктурен обект, който да не е бил обжалван от зелени неправителствени организации. Те се възползват от възможност, която им дава Законът за опазване на околната среда – само срещу 10 лв. съдебна такса да обжалват на две съдебни инстанции пред Върховния административен съд екологичните оценки (ОВОС) на всеки държавен или общински проект.
И това се случва непрекъснато. Примерите са много и покриват всички сектори от икономиката. Тоест, екорекетът не е само в областта на пътното строителство, а обхваща целия спектър от обекти с национално значение – от енергетика, през туризма, софийското метро, до пътни и жп проекти
За над 20 години беше блокирано довършването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Изграждането на АМ „Марица“ се забави, защото трябваше да се преместят 2605 блатни кокичета – някои от тях лично от тогавашния премиер Бойко Борисов.
Автомагистрала „Черно море“, най-важната за туризма по Черноморието, е в забава повече от 10 години, защото трасето минава през зони по „Натура 2000“ и една защитена територия.
Проектът за тунел под Петрохан също е жертва на „Натура“. Всички предложени до момента варианти срещат отпора на еколозите, защото засягат защитени зони.
Тунелът Шипка, вместо да е готов през 2008 г., както обеща правителството на Симеон Сакскобургготски, все още няма разрешение за строеж. Последният опит за неговото блокиране беше направен от Тома Белев, когато включи трасето в резерватна зона на парк „Българка“.
За да се удовлетворят изискванията на еколозите, се строяха надлези и подлези за мечки, вълци, костенурки и влечуги. Местеха се щъркелови гнезда, лалугери и блатни кокичета. Изграждаха се с километри пана за птици, от които сега се веят само парцали.
Всички тези компромиси и отстъпки не само не задоволяваха зелените НПО, а напротив – те станаха все по-агресивни в исканията си. Съобразяването с тях и отстъпчивостта на управляващите им даде самочувствието, че те са най-важните и без тяхното разрешение не може да се построи нито една магистрала.
Законодателна промяна срещу екорекета
Разбира се, както често се случва, еколозите прекалиха. Затова през 2018 г. Народното събрание, по предложение на кабинета „Борисов 3“, одобри промени, които сложиха край на екологичния рекет върху големите обекти от национално значение. Парламентът отмени двуинстанционното обжалване, като остави възможност зелените НПО да подават жалби – както е по Орхуската конвенция – но срокът за произнасяне от съда беше ограничен до 6 месеца и само на една инстанция – Върховния административен съд.
В резултат на това процедурите по проектите за магистралите „Хемус“, „Европа“, „Враца–Монтана“ и „Кресненското дефиле“ рязко се ускориха.
Завръщането на двуинстанционното обжалване
Всички надежди за бързи екопроцедури бяха унищожени през 2022 г. Тогава, по време на кабинета „Петков“, министър на околната среда и водите и вицепремиер по климата стана екоактивистът Борислав Сандов, а негов заместник – Тома Белев. И двамата са съпредседатели на партията „Зелено движение“.
Под техен натиск и заплахи, че зелените ще напуснат коалицията ПП–ДБ, Народното събрание отново промени Закона за опазване на околната среда и върна двуинстанционното обжалване на обектите от национално значение
Бъдещето на инфраструктурата остава несигурно
Законовите промени, направени от Сандов и Белев, все още са в сила. Еколозите продължават практиката си да подават жалби и да блокират пътни проекти. Само в рамките на един месец са подадени 14 жалби в съда срещу довършването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле.
Докато не се промени Законът за опазване на околната среда и не се възстанови едноинстанционното решаване на делата по жалби срещу ОВОС на обекти от национално значение, нито един голям инфраструктурен проект няма да започне в обозримо бъдеще – въпреки усилията на новия кабинет на Росен Желязков.
https://breaking.bg/analizi/koj-i-zastho-spira-patnite-infrastrukturni-proekti/
pamela
Рейтинг: 1652 НеутралноЧудно как в Европа имат и магистрали, тунели, ски писти, лифтове и не им се отразява на природата, само в България не може да се строи инфраструктура, понеже се еколозите все ще намерят някой вид охлюв, червей или гризач, който бил заплашен от изчезване.
deaf
Рейтинг: 2396 НеутралноДо коментар [#1] от "Бубенце":
До коментар [#2] от "flex_fan":
Не разбрахте ли,че ви правят на луди!!! Под Стара планина ИМА напълно изграден тунел още от времето на комунистическият режим. При Златица...
danvan
Рейтинг: 7568 НеутралноВинаги някой друг е виновен при модела Борисов-Пеевски.
Мутрите от 90-те поеха открито държавата, а ние ги последвахме. Sapienti SatАко (както е тръгнало) провалят и еврото, пак някой друг ще им е виновен.
Най вероятно протестиращите срещибезаконията на свинята.
qqv391093118
Рейтинг: 802 НеутралноИдеално, значи има оправдание.
lz2
Рейтинг: 2346 НеутралноАйде да се игнорират тия екорекетьори, а! То бива наглост, ама заради тяхната загиват хора!
ПравописА е поле за изява на неграмотните!Юни
Рейтинг: 3008 НеутралноНяма как, завели са купища дела. Виж коментар 4 - имаше дива съпротива от ППДБ срещу едноинстанционното решаване на делата.
ПиПи
Рейтинг: 668 ГневноКакто каза Киро Пи: "татко е еколог и не дава да се строи"
Кортик
Рейтинг: 2335 НеутралноТатко Петко, Борислав Сандов иТома Белев си искат 6% от проекта.
Червена линия, червен картонjazzdevil
Рейтинг: 192 НеутралноНяма нужда от бързане - Кирчо нали ни построи 5 други тунела вече! Този и да се забави няма нищо фатално!
jazzdevil
Рейтинг: 192 НеутралноДо коментар [#6] от "deaf":
Не знам на този тунел каква му е била идеята - ти така или иначе качваш целия проход почти до билото и тамън накрая за 5-600м влизаш под земята и отсреща излизаш на черен път и трябва да караш още километър за да се върнеш пак на основното шосе. Не пестиш нито време, нито гориво.
Ciaran Gavin
Рейтинг: 701 НеутралноТи пък, очакваш от флагмана на "обективната и професионална" лилявяшко-Прокопска Джурналистика да обръща внимание на такива дреболии...
Тук се отчита само колко пъри е повторено "Пеевски-Борисов, Шиши-Тикавата, Банкянския толуп-Дебелиев" и т.н. Давайте, закъсняхте с цъкачката...
П.П. Живея частично в Габрово-Троянския Балкан и това трасе е ЖИЗНЕНО небходимо за умиращия поради либерасткото безхаберие район, тъй че не мога да съм безпристрастен. Пукнете зелени гниди!!! Ciaran
Ciaran Gavin
Рейтинг: 701 НеутралноТи колко добре познаваш прохода? Ciaran
Petleshev
Рейтинг: 3210 НеутралноДо коментар [#15] от "Ciaran Gavin":
Пътят на праведния е заобиколен от всички страни с несправедливостта от егоизма и тиранията на злите хора. Блажен е онзи, който в името на милосърдието и добрата воля, води слабия през долината на мрака ...Хм-м-м...! По думите на един Вярващ в истината, Габрово цъфти и вързва едновременно. Топ-индустрия, туризъм, бизнес, ресторанти и прочие. От цяла Европа напират да си купуват имоти по габровските баири и да се заселват там. Ти сега ни разправяш, че районът умирал. Ние сега, на кого да вярваме? 😁
Томислав нали е от Габрово? Топ-капацитет по проекти и усвояване на всякакви пари. Не може ли да оправи Габрово и района с експертния си капацитет? 😁
hne091248658
Рейтинг: 69 НеутралноПодривните екотерористи трябва да бъдат смазани за действия против държавата. Трепем се по пътищата за да спасим две кирливи жаби.