Няма "да хвърчат глави". Всички набелязани пътни участъци бяха обезопасени в срок

"Няма да хвърчат глави? Тоест, няма да има наказани в Агенция "Пътна инфраструктура". Това се разбра днес днес след като от АПИ съобщиха, че планираните дейности по всички набелязани през пролетта 36 пътни участъка за спешно обезопасяване са изпълнени до крайния срок - 15 август. На 13 април пред Би Ти Ви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов се закани: "Ако до 15 август 36-те опасни пътни участъка не са обезопасени, ще хвърчат глави".
Буквално в последните часове на вчерашния ден беше положена маркировка в последните две отсечки - кръговото кръстовище за Банкя и на път I-1 в района на Горна Вереница, в област Монтана.
Козметични ремонти на общо под 6 км. пътища
Както писахме през април набелязаните 36 пътни участъка обхващат едва 5.6 километра пътища. Те се намират в 17 от общо 28-те области в страната.
Управляващите спешно се сетиха да предприемат нещо по известните от години опасни отсечки след смъртта на 12-годишната Сияна Попова, която предизвика серия от протести.
В спешен порядък правителството на Росен Желязков анонсира план с 37 мерки, с които да постигне целта си за намаляване с 20% жертвите и пострадалите в катастрофи. Част от него стана и обезопасяването на 36-те отсечки. Времевата рамка за планираните дейности варираше между 30 май и 15 август.

Премиерът обеща, че няма да се пестят средства за обезопасяването на пътищата
Тук е моментът да се отбележи, че за повечето от обявените като критични участъци мерките за обезопасяване се състоят в козметични ремонти, показва детайлна справка в предписанията на АПИ. Само за 12 от отсечките с концентрация на ПТП, с обща дължина под километър и половина, е предвиден ремонт на пътната настилка с цел отстраняване на неравности и пукнатини.

Във всеки от участъците има няколко задължително повтарящи се предписания, които включват подмяна на стари или поставяне на нови пътни знаци - А40 "Внимание! Участък с концентрация на пътнотранспортни произшествия", подновяване на съществуващите знаци и поставяне на нови, при необходимост на жълто-зелен флуоресцентен светлоотразителен фон.
На места е предвидено поставяне на надлъжна шумна маркировка, която да засилва вниманието на водачите, възстановяване на мантинелите и маркировката и др. Малко са случаите, в които е предвидена промяна на организацията на движението, като например се забранява изпреварването, на път I-3 при км 130 в област Плевен.
Максималната скорост се намалява в общо пет от 36-те участъка. На едно място, част от пътя Видин- Монтана, се изисква подсилване на мантинелите с такива от по-висок клас. Има и една отсечка - в района на катастрофата, в която загина 12-годишната Сияна Попова, където се иска поставяне на пласт, който повишава сцеплението.

Масово отсечките, които подлежат на подновяване, са с дължина 100 метра. Най-дългата е 600 м., като тя засяга кръговото кръстовище в началото на магистрала "Струма" при връзката със Софийския околовръстен път.
Нужда от основен ремонт
В коментар по темата пред Би Ти Ви на 13 април министърът на регионалното развитие Иван Иванов каза, че някои от участъците се нуждаят от основни ремонти. Преди това да стане обаче трябва да бъдат одобрени документите за тях и да се изберат изпълнители. Не по-малък проблем е фактът, че няма осигурени средства за такива ремонти.

Държавата обяви за обезопасени 20 от 36-те опасни пътни отсечки (карта)
"Рехабилитацията на всички компрометирани пътни участъци в страната ще струва 35 млрд. лв.", изтъкна Иванов и допълни, че тази година за ремонти Пътната агенция разполага с бюджет от 1.28 млрд. лв.
До ноември трябва да се обезопасят още 500 отсечки
Междувременно в края на юни на интернет страницата на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) беше публикуван План за обезопасяване на нови участъци от републиканската пътна мрежа с обща дължина близо 500 км.

Иван Иванов: Ще хвърчат глави, ако до 15 август не са обезопасени 36-те опасни участъка
Планът включва конкретни мерки и срокове за реализацията им. Става въпрос за преасфалтиране, подмяна на знаци, мантинели и маркировка, поставяне на колчета за физическо разделяне на посоките на движение, ограничаване на скоростта и т.н. Предвижда се всички участъци да бъдат обезопасени до ноември 2026 г., като за някои от тях сроковете са още това лято.

От пътната агенция обявиха и други 145 участъка с повишен риск от настъпване на катастрофи, за които ще се вземат мерките за привличане на вниманието на шофьорите. Отсечките са определени на база установени опасни маневри, които водачи са предприемали там, или въз основа на необходимост от допълване или актуализация на организацията на движение.
Как се определят опасните участъци
Службите за контрол на Министерството на вътрешните работи са тези, които ежегодно установяват участъците, в които за последната година е имало концентрация на пътнотранспортни произшествия, според "Наредбата за процедурите за управление на безопасността на пътната инфраструктура". В нея е посочена и методика, по която даден път се определя като такъв с повишена концентрация на ПТП.

"Голямото обезопасяване" на опасни пътища се оказа от под 6 километра
При преценката се вземат предвид дължината на участъка, интензивността на движение по него и настъпилите катастрофи. Указан е и минимален брой произшествия, след които даден участък се определя като такъв с концентрация на ПТП. Например, за участък с дължина 100 метра от път, по който минават средно 2 хил. моторни превозни средства дневно, минималният брой ПТП е три. За сравнение, за да бъде обявен за опасен участък също от 100 метра, но от път с интензивен трафик - от над 35 хил. моторни превозни средства дневно, на него следва да са станали пет и повече катастрофи.
Информацията за опасните пътища се подава към АПИ, Държавната агенция "Безопасност на движението" и кметовете на общини. Администрацията, която управлява съответния път, следва да утвърди краткосрочни и дългосрочни мерки за обезопасяването на участъците с концентрация на ПТП, а на всеки 6 месеца - да представя и доклад за изпълнението на тези мерки.
При необходимост от спешно обезопасяване на участък с концентрация на ПТП службите за контрол на МВР предоставят информация извън указаните срокове за предприемане на незабавни мерки, е записано още в наредбата.