Симулираните катастрофи, които правят автомобилите по-безопасни

Симулираните катастрофи, които правят автомобилите по-безопасни

Производителите на автомобили инвестират стотици милиони евро в безопасността на новите автомобили. Сумите отиват за проучвания, свързани с разработването и лансирането на все по-модерни асистиращи системи, които активно подпомагат водача, както и в проектирането на модели, максимално безопасни както за хората в тях, така и за околните.
Как са се справили компаниите, предлагащи моделите си в Европа, оценява независимата организация EuroNCAP, която тества всеки излязъл на пазара автомобил. Безопасността на колите се проверява по няколко направления - защита на възрастните пасажери в салона, защита на децата в купето, защита на пешеходците и работа на асистиращите системи.
За целта симулират челен сблъсък при движение на двете превозни средства с 50 км/ч, страничен удар при 60 км/ч, както и страничен удар в стълб/дърво. Допълнително се симулират сблъсъци с пешеходци при различни сценарии. Крайната оценка е във вид на звезди, като максималният брой е пет.
Реактивен ускорител на твърдо гориво
Една от компаниите, които от 2008 година насам получава максималният рейтинг за безопасността на своите модели, е "Шкода". Репортер на "Дневник" посети тестовия център на марката недалеч от завода в Млада Болеслав. Поводът беше навършването на 50 години от първия краш-тест с модел на "Шкода" - легендарният 1000МВ.
Реплика на тандема, с който се прави първият краш-тест с модел на "Шкода"
Реплика на тандема, с който се прави първият краш-тест с модел на "Шкода"
Любопитна подробност е, че за да бъде ускорена тестваната кола до 50 км/ч, преди да бъде блъсната в бетонна стена, е използвано реактивно ремарке на твърдо гориво, в което изпуснатата пара тласка автомобила напред. Днес това се прави от модерна система с електрическо задвижване, която може да ускори тествания модел до 120 км/ч.
Краш-тестовете на един автомобил струват 1 млн. евро.
Преди да се стигне до реалните тестове на полигони, каквито всички големи автомобилни концерни притежават, безопасността на всеки нов модел се тества чрез компютърни симулации. При "Шкода" става дума за над 1000 теста на цифров модел на цялата кола и над 150 хил. изпитания на отделни компоненти. Това не е случайно, защото всеки реален цикъл тестове струва около 1 млн. евро.
Въпросът с бъдещата безопасност на всяка нова кола обаче тръгва далеч по-рано - още при нейното създаване. Мисълта за нея се отразява в дизайна, използваните материали и т.н. Разбира се, лесно би било да се защитят возещите се в автомобила, въпросът обаче е как бъдещият модел да е максимално безопасен и за пешеходците.
Ключово за защита както на пасажерите, така и за околните са използваните материали.
Различните цветове тук отговарят на различните материали, използвани в изработването на каросерията и шасито на този автомобил
Различните цветове тук отговарят на различните материали, използвани в изработването на каросерията и шасито на този автомобил
Само в изработката на купето и шасито има няколко вида стомана, алуминий и други метали, като въпрос на сложни изчисления е коя част от него от какъв материал да се изработи. Идеята да се запази максимално целостта на зоната, в която са пътниците, но и да се погълне част от кинетичната енергия, отделяна при сблъсъка. За целта по автомобилите има т.нар. деформационни зони, които се увреждат по-силно, без това да застрашава живота и здравето на хората.
Възглавниците, които спасяват живот
От години допълнителна защита на пасажерите осигуряват и въздушните възглавници. Докато до неотдавна те бяха само две - пред возещите се на предните две места, в съвременните автомобили са минимум шест - отпред за шофьора и пътника, странични за двамата пътници отпред и завеси за главите на всички пътници. В някои модели въздушните възглавници достигат до десет, като има такива, защитаващи коленете. Сравнително нови са въздушните възглавници, които изскачат между двамата пътници отпред, за да не се ударят един в друг при страничен удар.
Наборът от възглавници, с които един съвременен автомобил разполага
Наборът от възглавници, с които един съвременен автомобил разполага
Що се отнася до защитата на пешеходците, при моделите на "Шкода" тя се проверява с над 200 теста. Част от тях имитират удар на главата на блъснат човек - възрастен или дете, върху предния капак и предното стъкло. Извършва се със специален приличащ на топка уред, пълен с електроника, като след теста може да се прецени какви биха били последствията за мозъка от инцидента.
Серия от тестове симулират нараняванията, които колата би причинила на краката на блъснатия пешеходец. За целта отново се използват пълни с датчици уреди, всеки от които струва 100 хил. евро. При обработка на данните може да се прецени какви и доколко трайни ще се уврежданията. На база резултатите от тестовете може да се промени формата на колата, част от компонентите да се изработят от по-абсорбиращи енергията на удара материали и т.н.
Устройствата, които симулират главата на възрастен човек и дете (горе вляво), както и имитаторите на долната част на крака
Устройствата, които симулират главата на възрастен човек и дете (горе вляво), както и имитаторите на долната част на крака
Манекените, които имитират хора
Един от най-важните тестове за всеки нов модел е имитацията на челен удар с друга кола при скорост 50 км/ч. Симулират се също удар отстрани и отзад. Високоскоростни камери записват всеки краш-тест, така че след това да се проследи какво се случва с колата и пасажерите в нея във всяка част от секундата на удара.
Специални манекени, пълни с електроника, пък дават данни затова какви наранявания биха получили пътниците.
В автомобилните компании разчитат на богат набор от т.нар. crash test dummy, които имитиран различен пол, височина и тегло, възраст и други. Само имитиращите деца на различна възраст краш-тест кукли са три различни вида.
Част от различните crash test dummy
Част от различните crash test dummy
С тях се оценява и ефектът от различните помощни системи за защита на децата - детски столчета, седалки, както и какво ще се получи, ако детето е без колан например. Цената на най-съвременните манекени, поставяни в "катастрофиращите" автомобили, е 560 хил. евро, като електрониката в тях измерва 116 показателя. След всеки пет преживени "пътни инцидента" те се изпращат за калибровка на фирмата производител.
Детските манекени
Детските манекени
Когато шофьорът се разсее
Не на последно място в тестовите центрове за нови модели се проверява и работата на асистиращите системи. Разиграват се много вероятни сценарии: Разсеян шофьор, незабелязал изскочил на пътя пешеходец, застигнат велосипедист или мотоциклетист.
Манекените дори имитират движенията на ръцете и краката при ходене и каране на колело
Манекените дори имитират движенията на ръцете и краката при ходене и каране на колело
Манекени поемат ролята на "доброволците", които изскачат пред автомобила, за да се провери дали разработена за това асистираща система ще предупреди водача и ще спре колата, ако той не реагира. Проверява се също работата на системата за поддържане на избраната лента и всички други помощници на водача, които в съвременните автомобили са над 20.