Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Фотосинтезис Арт Център
Галерия Синтезис, Фотосинтезис Арт Център и Френският институр представят "Vernacular MashUp!" - изложба с намерена фотография на Жан - Мари Дона
Изложбата включва пет фотографски серии от колекцията с намерена фотография на френския артист, колекционер и издател на фотокниги Жан-Мари Донa . Събирана в продължение на повече от 35 години, тази колекция от над 400 000 изображения покрива един век от историята на фотографията (1880 – 1980). Голяма част от нея е съставена от vernacular изображения – анонимни фотографии, заредени с културен и социален заряд, избрани заради дълбокия човешки смисъл, който носят. Използвайки своя огромен архив, Жан-Мари Дона съставя над двеста тематични серии, като често трансформира сюжета и поставя фотографиите в нов контекст.
"Окото на колекционера е връзката между разпилените фотографии, които иначе биха останали незабелязани. То се вглежда търпеливо и съзира сходства помежду им. Изкуството да събереш близки по смисъл изображения понякога удвоява мистерията и засилва значимостта на серията. Две или три снимки могат да събудят интерес заради случайно съвпадение в темата или подхода на снимане, но серия изображения с различен произход може да ни заинтригува и дори да предизвика сюрреалистично усещане заради внезапно появили се сходства Умението да събереш, да съпоставиш, да преобърнеш смисъла създава връзки между тези образи и в крайна сметка им придава нов смисъл, без който те биха останали разпръснати, пренебрегнати, неразбрани" – споделя Жан-Мари Дона
Blanck е серия оригинални копия от колекцията на Жан-Мари Дона, която поставя под въпрос способността на фотографията да пресъздава реалността. В нея са събрани над 50 хартиени негатива, заснети върху светлочувствителна хартия във формат на пощенска картичка в периода 1920 – 1940 г. Тези ранни "моментни" снимки са далечен предшественик на полароидите.
В поредицата Predator са събрани снимки от различни страни, правени между 20-те и 70-те години на миналия век. Обединява ги един детайл, който ни препраща към често срещан проблем в любителската фотография – сянката на фотографа. Жан-Мари Дона превръща това недоразумение в забавен акцент, като избира само снимки, на които сянката носи шапка с периферия. Ефектът на повторението става тема на серията – един и същи човек заплашително се появява навсякъде, от всеки ъгъл!
В книгата То Heaven са събрани над 150 снимки, правени от Франсоа Габриел, емблематичен уличен фотограф от квартал Монмартр в Париж. Между 20-те и 50-те години на миналия век той превръща в декор стълбите, намиращи се само на няколко метра от неговото студио. Заставайки в подножието им, фотографът кани минувачите да позират за групов портрет. В продължение на 30 години той не променя гледната си точка, нито фотоапарата, с който снима.
Physogs е английска настолна игра, популярна през 30-те и 40-те години на миналия век, част от колекцията на Жан-Мари Дона. Тя е съставена от изображения, позволяващи да се конструира фоторобот.
В колекцията WTF! са събрани над 1000 снимки от цял свят, които Жан-Мари Дона намира в интернет. Те са публикувани в три последователни книги на неговото издателство Innocences: What The Fuck! (2016), What The Mega Fuck! (2017) и What The Super Mega Fuck! (2018).
В социалните мрежи абревиатурата WTF обикновено съпътства снимки, които предизвикват удивление или недоумение. Събрани на едно място, те свидетелстват за налудничавата надпревара в споделянето на все по-шантави изображения и поставят въпроса за дематериализирането на фотографията в началото на 21-ви век.
Изложбата е продължение на тематичния модул "Намерена фотография", в който през 2018 беше показана изложбата "Семейство Стоянови" на Тихомир Стоянов и неговия Imaginary archive.
Жан-Мари Дона е роден в Париж през 1962 г. Той е артист, издател и колекционер на намерена фотография. През 2015 г., след повече от 30 години в издателския бизнес, създава собствено издателство за фотокниги – Innocences. По време на пътуванията си в Европа и САЩ събира обширна колекция от близо 400 000 фотографии, негативи и пощенски картички, които изнамира по архиви, антикварни магазини, битаци и аукциони.
Той е бил артистичен директор на парижкото студио за графичен дизайн Sarbacane Design и съосновател на издателство Sarbacane, а от 2013 г. ръководи креативната агенция AllRight. В края на 70-те години започва да колекционира плочи с ямайска музика, а по-късно съосновава лейбъла Patate Records, специализиран в преиздаването на редки албуми на емблематични ямайски музиканти.
Негови проекти са показвани на някои от най-престижните фотографски фестивали като Rencontres d’Arles (2015) и Triennial of Photography Hamburg(2018), както и в изложбата Photography Never Dies в рамките на Вроцлав – Европейска столица на културата (2016). Работата му е публикувана в издания като The Guardian, Der Spiegel, Le Monde, Huffington Post, Vice и Vogue, както и в поредицата Photo Paper, издавана от The Fotobookfestival Kassel. Паралелно с изложбата в галерия Синтезис мащабна селекция от колекцията на Жан-Мари Дона ще бъде показана в Музея на фотографията в град Ланджоу, Китай.
Това е третото гостуване на Жан-Мари Дона в България. През февруари 2017 г. Той изнася лекция във Френския институт, по покана на платформата за фотокниги ПУК!, а пo-късно взима участие във фестивала Sofia Art Book Fair.