Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

СБХ, Зала "Райко Алексиев"
Куратор Илиан Лалев
Автори: Румен Гашаров, Ангеларий Димитров, Георги Георгиев, Борис Колев, Илиян Лалев, Любен Малчев, Радоил Серафимов
Изложбата Мащаб 1:5. Изкуство и битие. Да бъде изкуство - Scale 1:5. Kunst & dasein. Dakunst sein е пето издание на устойчивия във времето проект "Мащаби в ...", който е първият мащабен форум за социално ангажирано изкуство в България.
Това поредно издание от проекта "Мащаби в ..." е изложба, инспирирана от епохалния труд на Мартин Хайдегер "Битие и време", 1927. В този труд с термина dasein, пренебрегвайки философската традиция, според която с него се обозначава "наличното", "видимото битие", Хайдегер, по мнението на изследователите на творчеството му, визира по-скоро битието на съзнанието, което се развива във времето - миналото като обърканост, настоящето като робство на вещите и бъдещето като проект - което философът свързва с "безпокойството".
"Човекът, явявайки се в този свят и присъствайки в него, изпада в състояние на безпокойство. То се проявява като единство на три елемента: "битието-в-света", "движение напред", "битието-на-вътрешния-мир". Битът на екзистенциалното същество за Хайдегер е бит, отворен за познанието на нещата"*. Разглеждайки "безпокойството" като "движение напред", Хайдегер иска да подчертае несъответствието между човешкото битие и всяко съществуващо веществено битие. Човешкото битие постоянно сякаш "пълзи напред" и по този начин съдържа в себе си нови възможности, които се фиксират като проект.
От друга страна, той въвежда понятието Das Man, което, разгледано от Хайдегер в строго философски план, в една друга перспектива, би могло да се тълкува като критика на обезличения и индиферентен индивид в съвременното на Хайдегер, отчаяно следвоенно германско общество. За съжаление, подобен вид поведенчески реакции са все по-често срещани и в нашето съвремие, и то дори в онзи сегмент от обществото, който иманентно би трябвало да бъде далеч по-сензитивен по тази тема.
В нашата изложба експлицитно отхвърляме типажа Das Man, поставяйки на негово място художника - изкуството (Kunst), коeто изразява медиално своето "безпокойство" за онова, което се случва с нас, в нас и всичко около нас, тоест с Dasein...
Терминът Dakunst sein* означава изкуство, ангажирано с критично отразяване на социална и екзистенциална проблематика, тоест с безпокойството относно битието на съвременния човек. Опредметяването на тази идея под формата на различни медии като живопис, рисунка, фотография и други е далеч от вулгарното разбиране за реификация и превръщането на изкуството в битов предмет, тоест във вещ.
Това е изложба на "бъденето", или както Димитър Зашев отбелязва в своя превод на Dasein, чрез частицата da в dasein терминът реферира към присъствие, "бъдене-ето-на", "битието-тук", "битие-заедно-с-другите-в-света". В настоящата изложба частицата da, приложена към думата kunst - Dakunst sein в заглавието, реферира към бъденето - бъденето на изкуството, изкуството-тук, изкуство-за-другите-в-света.
Осъзнатата, нарочна и критична рефлексия на субекта-художник към настоящото битие-свят, която днес е особено необходима поради изключително тревожната политико-екзистенциална обстановка в световен аспект, е ясен белег за поемане на отговорност от страна на изкуството за Бъденето на човека.
проф. д-р Илиян Лалев, 2025