Carmen collection

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Carmen collection

© Балет Арабеск

Музика: Петър Дундаков

Хореография: Боряна Сечанова

сценография и костюми: Николина Костова-Богданова

мултимедия: Николина Костова-Богданова и Виктор Петков

Репетитор: Олеся Пантикина

Участват: Ангелина Гаврилова, Александра Савова, Виктория Петрова, Даниела Иванова, Мариана Крънчева, Мария Касабова, Марина Попова, Петя Колева, Стефка Табакова, Таня Кацарова, Теодора Стефанова, Асен Наков, Васил Дипчиков, Валери Миленков, Иван Иванов, Иван Маринов, Филип Миланов


За постановката

Балет "Арабеск" представя "Carmen collection", копродукция на Държавен музикален и балетен център и Българско национално радио, по мотиви от новелата "Кармен" на Проспер Мериме и едноименната опера на Жорж Бизе


Специално композираната за проекта авторска музика на Петър Дундаков включва и нови интерпретации на теми от операта на Бизе – "Кармен".
В работата по "Carmen collection" композиторът се среща за втори път с балет "Арабеск" и Боряна Сечанова след успешния международен проект на Балет "Арабеск" – "Танцови преводи"


Музиката към спектакъла е записана с изключителната подкрепа на Българското национално радио от оркестъра на БНР, с диригента Григор Паликаров и с участието на ромската перкусионна група "Виртуозите от Нова Загора".


Неочакваното лице на Кармен в новата постановка на Балет "Арабеск" е идея на хореографката Боряна Сечанова.


Визуалните провокации  на костюмите и сценографията на спектакъла "Carmen collection"  са създадени от  сценографката Николина Костова-Богданова.


Костюмът се съблича от декоративност , превръща се в елемент на сценографията,. Вкусът на художничката към хиперболата, остава и  на танцовата сцена
Без да руши рамките на сценичната конвенция, Костова-Богданова  успява да ги отвори към намиращото се отвъд тях. Обектите на едно съвременно концептуално изкуство заживяват на сцената.
Любопитно е решението на художничката да създаде 10-метрова огненочервена фламенко рокля, изработена от 138 м коприна.


Образът на Кармен


Образът на Кармен е свързан с архетипи. Това го превръща в един от най-адаптивните образи в социо-културното пространство., вечен образ, съпоставим с Фауст и Дон Жуан
Героинята като персонификация на сетивния опит фокусира един от най-старите митове на патриархалния свят за разликата между мъжкото и женското, между тяло и дух. В Кармен се оглежда сякаш самата природа – закон, цел и смисъл на сама по  себе си.


Ако се опитаме да се изразим  в контекста на  Фройд, може би Кармен поетично разказва неговата идея за женския  нарцисизъм като "същност" и "участ" на женското битие
Нарцистичната жена оглежда себе си в очите на възхитения мъж. Тя харесва себе си толкова повече, колкото по-силно я обича мъжът. Голямата й привлекателност има и своята обратна страна – незадоволеността на влюбения мъж и съмнението в любовта на жената..Мъжът пленен от нейния чар вече няма воля, няма проекти, няма бъдеще. При невъзможност да я притежава, той я погубва, погубва и себе си.. Това е и връзката, която свързва  любовта със смъртта.


Спектакълът


Интерпретациите  на Кармен през годините разкриват странни обрати и противоречиви възгледи, пряко или косвено свързани с времето и социума..Боряна Сечанова  заема образи, деконструктивира митове, подлага на съмнение. В разбирането  на литературния материал на новелата на Проспер Мериме тя се фокусира  върху  природата на жената, женската психология, възможността й  да бъде реализирана в един мъжки свят.


В структурата на спектакъла рамка на "историята" за Кармен са взаимоотношенията на една съвременна двойка – Той и Тя. Cпектакълът се заиграва с клишета от днешния ден като модния подиум и чалга културата - естествена среда на съвременните "карменситки".


"Carmen collection" обаче прехвърля злободневието и се опитва да ни потопи в дълбочината на метафората "Кармен".

Повече

Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #