Постоянната съпруга (Очарователни грешници)

от Съмърсет Моъм

Статията не е част от редакционното съдържание на “Дневник”

Сатиричен театър "Алеко Константинов"

Сатиричен театър "Алеко Константинов"

Превод: Евгения Панчева

Сценичен вариант и режисьор: Бойка Велкова

Сценография и костюми: Нина Пашова

Музика: Теодосий Спасов


За постановката


"Постоянната съпруга" е блестящ пример за пикантна комедия на интригата, в чийто център е неминуемият любовен триъгълник. Действието се развива стремително, изпълнено с неочаквани ходове и още по-изненадващи обрати, които предизвикнат истинско изумление и ведър смях.


Но зад всичко това се крие тревожното усещане на Съмърсет Моъм, че съвременият човек, добре облечен, добре нахранен, обитаващ луксозни домове, попада в клопката на собствените си илюзии, в капана на егоизма си, заради когото може да пожертва всичко - любов, спонтанност, искреност и дори нравствена същност.
Бойка Велкова, режисьор


Съмърсет Моъм (25. І. 1874 - 16. ХІІ. 1965) e един от най-великите писатели, притежаващ скоростелността на Оскар -Уайлдовия език и хапливата проницателност на Бърнард Шоу. Той се превръща в една от неподозираните сензации на британската сцена през 30 години на ХХ век.


Театрите се надпреварват да поставят текстовете му, а по едно време в Лондон всяка вечер се играят поне четири - пет негови заглавия, рекорд, непостигнат от друг драматург и до днес. Не само в града на мъглите, но и из цяла Европа комедиите му и предизвикват искрен смях и удивление с виртуозната си интрига, неочаквани финали и особено интензивен и бляскав диалог.


Ако е вярно твърдението на една героиня на Съмърсет Моъм, че за жените едно от най-големите наслаждания е "неподправеното удоволствие от преструвките", то тогава ни изглежда съвсем логичен въпросът, който поставя в пиесата си "Постоянната съпруга" - възможно ли е постоянство в любовта, способен ли е модерният човек на отдаденост и заслужават ли думите му истинско доверие.


Въпреки че днес критиката оценява театралното наследство на Моъм като част от характерния дух на едуардианската епоха, посветена на повърхностни проблеми и лек салонен смях, тъкмо неговата комедия на нравите въвежда в новоеропейската драма централния образ на модерната жена, воюваща както за правото си на себеизява и професионална реализация, така и на интелектуална и финансова независимост.


Повлиян от писателския маниер на Мопасан, парадоксално в театралните си текстове Моъм съчетава изискания стил с трезвостта и съмненията на натурализма. Така той успява ярко да разобличи британския пуритански морал и неговото благонравно лицемерие.


Голямото предизвикателство пред всеки режисьор на пиесите на Съмърсет Моъм е как да съхрани лекотата и свежестта на смеха, въпреки скритата сериозност и значителност на проблемите във взаимоотношенията на героите, без да се изпадне в ненужно морализаторстване или пък да се унищожи подтекста с прекомерна сензацинност и развлекателност.


Защото за Моъм най-важното е опита да открие закономерностите на човешкото поведение и да разтълкува съдбата на своите герои. А човешката участ се оказва необяснима смес от вътрешни и външни импулси, от чистото естество на характера, волята и разума, но и от произвола на случайността.

Повече

Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #