ОТ ПЛАТОН ДО ДАНТЕ
За двайсетгодишния човек, който има интуиция за предназначение и проект за живота си да стане Байрон или Христофор Колумб - идеите предхождат нещата, той по вдъхновение е платонист. Защо обаче само няколко години по-късно нашият бъдещ герой е вече антигерой, нещата от живота го притискат, изкушенията изместват идеите и той изпада в без-бащие, без-божие, без-силие, без-смислие. Той се смалява, изчезва неговото абсолютно Аз, обезличава се неговият "образ и подобие" и от създател този "неопределен" човек се превръща в разрушител.
Това типично явление /Платонов или Иванов, или Андрей, или Треплев, или Вуйчо Ваньо/ е мишена на Чеховото писане от първата голяма "чернова" на всичките му следващи пиеси, на която днес търсим жив театрален изказ. Изчезващият човек - голямата тема, голямата болка на Антон Павлович, която изповядваме като наша днес.
Проф. Маргарита Младенова
Тази формулировка отразява нашето прозрение за патоса, който е тласкал
18-годишния Антоша Чехов да напише онези 220 страници, озаглавени като Безотцовщина /Без-бащие/ Без-божие.
Героите на това Безбожие се мятат всред останките от завещаните им скрижали, градили човешкото в Човека, от изгонването му от Рая, през Реформациите, Революциите, Ницшеанските умъртвявания на Бога, призраците на Комунизма и Анархизма, до днешната гърчеща се в агонията на Всепозволеността либерална демокрация. 18-годишният Чехов сякаш е преживял видението на Йоан на остров Патмос и е видял как горим.
Нашият спектакъл има дързостта да възкреси този Чехов, забравен и през годините заметен под постулатите на психологическия реализъм на Станиславски и Немирович-Данченко.
Много по-късно в санаториума Scwarzwald /Черна гора/ в курортното селище Badenweiler, вече 44-годишният Чехов, сломен от дългогодишната си туберкулоза, ще поиска чаша шампанско и с присъщото си черно чувство за хумор ще изрече последния си тост: "Ich sterbe!". Мъртвото му тяло пристига в Москва във вагон за замразени стриди... черната комедия продължава.
Проф. Иван Добчев