Йово Йовков: Инвестициите в мотополигона ще се върнат след няколко години
Кметът на град Севлиево Йово Йовков е от хората, благодарение на които се реализира идеята на президента на Българската федерация по мотоциклетизъм (БФМ) Богдан Николов за строеж на голяма писта за мотокрос край село Горна Росица. В проекта са инвестирани над 3.5 млн. лв., 80% са осигурени на бартер срещу реклама на строителните фирми.
Кръгът от световния шампионат по мотокрос в Севлиево тази неделя отчете най-много посетители на спортно състезание у нас за годината. Двадесет и девет хиляди зрители с билети наблюдаваха надпреварата за Гран при на "Булгартабак" в клас "сайдкар" (мотор с кош) на мотополигона "Горна Росица". Толкова публика е имало само на футболната среща "Левски" - "Галатасарай".
Организаторите не съобщиха какъв е приходът от състезанието, но се очакваше той да надхвърли 200 000 лв. само от продажбата на билети (6 и 2 лв.) и таксите за охраняем паркинг (5 лв.) на близо 10-те хиляди автомобила, с които пристигнаха зрителите. В следващото състезание на 23 юни, когато е седмият кръг от световния шампионат по мотокрос, приходите от билети и такса за паркинг се очаква да надхвърлят 260 000 лева.
------------------------------
Какъв икономически ефект очаквате от експлоатацията на мотополигона "Горна Росица" за Севлиево и околните градове?
- Спонсорите вложиха над 2 милиона лева в строежа на пистата. Целта е спортът да се популяризира и да се подпомогне развитието му. Доскоро се провеждаха само състезания от вътрешния календар. Опитахме се да работим в друга насока - организирахме няколко балканиади на мотополигона. Миналата година бяхме домакини на европейски шампионат за мотоциклети до 125 куб. см. Този сезон организирахме втория кръг от световния шампионат по мотокрос клас "сайдкар" и предстоящия седми кръг от световното първенство по мотокрос в трите класа - до 500, 250 и 125 куб.см.
В момента има един голям проблем у нас - свитото потребление. Хората са пасивни, никой нищо не предприема и не прави. Имаше много спорове в началото дали да се развие проектът за пистата, защото това е голяма инвестиция. Смятам, че това може да бъде най-големият спортен обект в България, като изключим националния стадион "Васил Левски". Идентичен ремонт направихме и ние на стадион "Г.С.Раковски" в Севлиево.
Оправдана ли е инвестицията в мотопистата?
- Като вземем предвид инвестицията в спорта, инвестицията в развлечението на хората в почивните дни, заслужаваше си да се види как близо 30 000 души дойдоха да се порадват на мотоциклетното шоу край Севлиево. Печалбата ни е това, че готвейки това състезание, приравняваме критериите си към европейските и световните стандарти - рекламата, охраната и ред други неща. Това е огромен ефект.
Що се отнася до ползата за града, мисля, че икономическият ефект ще дойде след няколко години. Сега се правят повече разходи и повече инвестиции. Хората се опитват да спечелят пари от това състезание. Например повечето заведения около пистата са конструирани от бивши военни палатки. След няколко години съм уверен, че собствениците ще направят нещо по-добро. Те ще направят по-солидни конструкции, като пред самото заведение ще е пълно с рекламни пана и чадъри, както е на Запад. Освен това се разширява потреблението в общината. Тук ще дойдат 30 000 души, които ще консумират храна, ще спят в хотелите. Според мен мотополигонът ще донесе положителен ефект и емоции. Опитахме се да обясним на хората, че е по-добре да инвестираме средствата в пистата, вместо да ги дадем за изплащането на пенсии. Ефектът ще бъде по-голям в името на бъдещето на града и хората в него.
Предвиждате ли строеж на хотели в околността на пистата?
- В момента в Севлиево се строят хотели не само заради състезанието. Преживяваме бум през последните няколко години. Мисля, че направихме два добри хотела. В момента се строи трети. Въпреки това обаче аз не се притеснявам, защото в близост до нас са Габрово, Велико Търново и Ловеч, където също има добра хотелска база и тя може да поеме част от потока туристи. Ние не можем да посрещнем всички участници в световния шампионат. Не мисля, че е ефективно да правиш нещо само за едно състезание.
Освен от рекламодатели и туристи как ще печели Севлиево от тази писта в близките пет години?
- Печалбата ще бъде основно за хората, които обслужват и работят на това трасе. Общината и мотоциклетната федерация няма да спечелят нищо. За нас е важно спортът да се развива. Ако в България има 20 или 30 мотоциклетни клуба с по 20 състезатели, то тогава 200 или 300 автомобила ще се движат за всяко състезание. Тези автомобили ще употребяват гуми, бензин и т.н. Трябва да се мисли малко по-мащабно.
Как се роди идеята за строежа на мотополигона?
- Идеята възникна преди две години. Всъщност Севлиево винаги е бил център на мотоциклетния спорт. На мястото на мотополигона имаше по-малка писта. Сегашният треньор на отбора на Севлиево Иван Станчев бе добър състезател. Радослав Балинов, който също е от Севлиево, е направил първите си тренировки именно на тази писта. Имаме добра школа. Хората в нашия регион обичат мотоциклетизма.
Преди няколко години започнахме да възстановяваме този спорт с президента на Българската федерация по мотоциклетизъм Богдан Николов и с помощта на ръководството на "Видима Идеал". Преди година и половина Богдан твърдо реши, че трябва да ме убеди да застана зад този проект. Спомням си, че ме чака два часа на стъпалата пред общината. Тогава прецених, че щом Богдан Николов прави това, в трасето има бъдеще. Застанах зад идеята и спечелих за каузата много хора от бизнессредите в Севлиево. Едва тази година се появиха големите спонсори като "Шенкер" и "Булгартабак".
Общинският съвет в Севлиево по какъв начин участва в проекта?
- Две трети от земята, на която е построена пистата, са на общината. Това е нашият дял - правото да се използва тази земя. Въпреки че без наше участие нищо нямаше да стане. Много сериозна помощ ни оказаха общинските фирми, които ни подкрепиха при изграждането на инфраструктурата.
В световен мащаб мотоциклетните спортове печелят все повече привърженици и рекламодатели с оглед на зрелището, което представляват. Как виждате развитието на мотоциклетния спорт в България спрямо спонсорите?
- Мотоциклетният спорт в Европа преживява голям бум. Специалисти твърдят, че аудиторията на световния шампионат по мотокрос, кръг от който ще се проведе край Севлиево на 23 юни, е над 1 милион зрители. Това само по себе си е нещо изключително - предава се директно по "Евроспорт", други 64 телевизии и два сателитни канала. Освен това в момента се оказва, че автомобилният спорт е много по-скъп от мотоциклетния. Инвестициите в строеж на писти са много по-големи, а и самите автомобили са много по-скъпи. В мотоциклета има едно младежко увлечение, което вълнува всеки мъж. Мисля, че има голямо бъдеще в този спорт и който спонсор се ориентира бързо, ще има успехи.
Факт е, че в България има отлив на спонсори от автомобилното първенство, които се очаква да се прехвърлят в мотоциклетния спорт. Как си го обяснявате?
- Не мога да го твърдя категорично. Като страничен наблюдател обаче мога да кажа, че състезанията, които ние организираме на мотополигона "Горна Росица", са от друга величина. Ще има два двеминутни филма представяне на България по "Евроспорт" в началото и края. Затова може би и спонсорите са много по-сговорчиви за това състезание.
Предвиждате ли общината да подпомага и други спортове освен мотоциклетизма и футбола?
- Много повече средства даваме за развитието на баскетбола, самбото, джудото, борбата, защото спортната зала е изцяло на издръжката на общината. Всички клубове там работят, без да плащат ток, вода и наем. Освен това често общината подпомага клубовете с транспорт, награден фонд. Стараем се да поддържаме баланс в това отношение. Разпредели ли сме си задълженията. "Видима Идеал Стандарт" и още няколко компании спонсорират футбола. Други няколко фирми финансират баскетбола и борбата. Така е и с всички останали спортове.
Стараем се да поддържаме активен спортен живот. Днес (вчера -бел.ред.) например на нашия стадион играят младежките отбори по футбол на България и Чехия. Близо 30% от учениците в Севлиево спортуват, което е изключително висок процент. Спортът е единственият начин да се преборим с наркотиците, цигарите и алкохола сред малолетните.