ФИФА осъди ирландска пивоварна за ползване на емблемата на световното

ФИФА осъди ирландска пивоварна за ползване на емблемата на световното

Промоция на ирландската пивоварна "Команс" бе спряна от ФИФА поради нерегламентирано използване на символите на световното първенство по футбол, съобщи електронното издание www.fifa.com. Без да си плати, "Команс" е поставила запазените марки за Мондиал 2002 върху свои продукти, както и изобразяването на оригинални билети за световното първенство в рекламни брошури. Чрез съдебна намеса ФИФА успя да издейства изтегляне на всички нередовни продукти на "Команс" от пазара, а компанията трябва да смени опаковката им, преди да получи позволение да ги пусне отново в дистрибуторската мрежа след световното първенство.

"ФИФА маркетинг" изготви строго контролирана маркетингова програма и координирана програма за защита на правата, за да предотврати паразитни или т.нар. скрити действия на пазара. Програмата за защита на правата включва широк спектър инициативи, сред които и глобален план за регистрирането на запазените марки, ангажиране на юридически експерти по целия свят и сътрудничество с митническите и полицейските служби във всички ключови региони по света. Освен това ФИФА ангажира NetResult, която да помага за защитата на правата в интернет. NetResult има за задача бързо да открива и отстранява злоупотреби, които нанасят комерсиални вреди, като ръководи и начинанието за издаването на добри практически справочници за онлайн използване на спортни материали от страна на медиите.

Успехът на цялата програма е забележителен. Във връзка със запазените марки на световното първенство през тази година над 600 съдебни процеса в 51 страни са завършили с успеваемост от 90 процента. Почти 2 милиона фалшифицирани продукта като футболни топки, играчки, фланелки и копия на световната купа бяха конфискувани по целия свят. Комерсиалната злоупотреба със запазените марки и опитът да се осъществи печалба от популярността на събитието, без да се подпомага финансово световната купа на ФИФА в някои случаи, доведе до фалит на производителите на фалшификати. В други случаи нарушителите са глобени с големи суми или са получили ефективни присъди.

Световното първенство на ФИФА е най-голямото събитие в отделен спорт и заради огромния си емоционален заряд и потенциала да достигне до стотици милиони хора представлява първокласна маркетингова платформа. Официалните партньори в момента са общо 15: "Адидас", "Авая", "Будвайзер", "Кока-Кола", "Фуджифилм", "Фуджи Ксерокс", "Жилет", "Хюндай", "Джей Ви Си", "Кей Ти/Ен Ти Ти", "Мастър кард", "Макдоналдс", "Филипс", "Тошиба" и Yahoo!. Само те имат право с търговски цели да свързват името си със запазените марки на световното първенство като официалното лого, официалните талисмани и световната купа. По-ограничени права са предоставени на официалните доставчици, телевизионните и радиокомпаниите, които ще излъчват шампионата, градовете домакини и участващите национални футболни асоциации.