Американски фирми залагат на рекламите в световните първенства
"Чрез световното първенство можеш да достигнеш до глобална система от потребители - казва Дебора Хюджис, вицепрезидент на MasterCard International Inc. Това е спортно събитие номер едно в света и аудиторията е огромна. Нито едно състезание в САЩ не може да се сравни с популярността на световната купа." Световните първенства са причина милиони деца в САЩ да започнат да играят футбол, вместо да се занимават с традиционните за страната хокей на лед и баскетбол. С оглед на това корпорациите в Америка направиха големи инвестиции в шампионата.
Седем от общо петнадесет фирми, официални спонсори на футболните финали, са американски. От всички тях обаче две са пряко свързани със световната купа. Компанията Gillette Co., чиято централа се намира в Бостън, финансира първенствата в продължение на три десетилетия. Един от най-известните ресторанти за бърза закуска McDonald's Corp., чийто централен офис е в Оук Брук, се включи във финансирането на шампионата през 1994 г. Много скоро след това фирмите отбелязаха драстичен скок в приходите и съответно в печалбите си. "Целта е да се поддържа достъпна международна маркетингова стратегия, не го правим защото децата на американците играят футбол - подчертава Мерил Скуайърс, президент на консултантската Squires Sports Group. Идеята е да се използва по-успешно спортното шоу."
Когато САЩ бе определена за домакин на световното първенство през 1994 г., американските спонсори търсиха успех само на местния пазар. Този път обаче идеята им е да достигнат до клиенти извън територията на страната и най-вече да завладеят огромния азиатски пазар. Именно поради тази причина те не се влияят от факта, че часовата разлика между САЩ и Азия е 4 часа и половина и когато се играят мачовете в Япония или Корея, повечето американци спят. По данни на телевизионния канал ESPN2, който заедно с ESPN и ABC излъчва мачове от турнира, двубоят на откриването между Франция и Сенегал е имал национален рейтинг от едва 0.58, което се равнява на само 485 600 домакинства в страната.
Дузина фирми от САЩ вече инвестират в европейския футбол. Компанията от Далас TXU Corp., която произвежда домакински електроуреди, миналата година подписа договор с английския "Ипсуич".
Спонсори на "Манчестър юнайтед", който е считан за един от най-популярните футболни отбори в света, са компанията от щата Далас First Data Corp., нюйоркската PepsiCo Inc., както и калифорнийските Sun Microsystems Inc и Visa International Inc. Концернът за производство на спортна екипировка "Найки" финансира някои от най-силните отбори в Европа, сред които е и испанският гранд "Барселона".
Нито един специалист не оспорва рекламния ефект върху зрителите на световното първенство, от което ще бъдат изиграни 64 срещи между 32 отбора участници. Очаква се телевизионната аудитория да надхвърли значително броя зрители, наблюдавали последните олимпийски игри или финалът в американската професионална лига по футбол "Супер Боул". Преди четири години репортажите от световните футболни финали във Франция са гледани от над 33 милиарда души от 196 страни.
"Хората по цялото земно кълбо са фанатици на тема футбол - категорична е Дебора Хюджис. Защо да не се възползваме от това?" Да станеш спонсор на световно първенство не е никак евтино - Международната федерация по футбол (ФИФА) прибира по 30 милиона долара от всеки желаещ и тази година получи 450 милиона от 15 фирми, избрани за официални спонсори на шампионата.