Мобилните телефони и футболът помагат на интернет в Китай
"Тези фирми си осигуряват сериозни приходи от иначе бедния пазар. "Чайна мобайл" е доста иновативно предприятие", казва Стивън Шванкерт, анализатор в областта на телекомуникациите, работещ в Пекин. "НетИйст" е първият китайски портал, който отчете печалба макар и незначителна, като за второто тримесечие на миналата година спечели 4600 долара. Положителен финансов резултат постигна миналата година и порталът Sohu.com, който в третото тримесечие отчете печалба в размер на 112 000 долара. При това предприятието се придържа относително стриктно към точните американски счетоводни стандарти. Порталът Sina.com също очаква печалба за тази година. Повечето аналитици са на мнение, че за разлика от западния интернет пазар китайският се радва на непрекъснато нарастващ потенциал. В края на миналата година 200 милиона китайци използваха мобилни телефони, а според информации от правителството тази цифра ще нараства с по четири милиона всеки месец, което означава, че всеки ден над 100 000 души си купуват мобилен телефон.
Инвеститорите реагират на това с купуването на интернет акции. Цената на акция на NetEast.com миналата година отчете най-сериозно нарастване от всички, които се котират на борсата "Насдак", като от 69 цента през октомври 2001 година достигна 11.45 долара. Акциите на Sohu.com бяха на пето място сред най-успешните на "Насдак", след като цената на акция нарасна от 87 цента през април 2002 до 6.40 USD. Акция на Sina.com в момента се търгува за 8.40 долара, докато миналата година през април струваше само 1.40 USD. В същото време главният индекс "Насдак" миналата година загуби 614 пункта от стойността си, което се равнява на 31 процента в сравнение с предишната година. В историята на тази борса 2002 година влезе като втора в класацията по най-лоши резултати. Например акциите на Yahoo! се търгуват за едва десет процента от най-високата си цена.
Аналитиците определят за начало на интереса към китайските интернет акции миналогодишните световни футболни финали в Япония и Южна Корея. Тогава феновете масово се свързваха с интернет порталите, за да се информират за резултатите от мачовете."Така случайно забелязахме, че порталите се научиха да печелят пари и като цяло това им се удава", казва Чу Сяодонг, мениджър на консултантското дружество Heartland Investment Consulting със седалище в Шанхай. Китайските интернет портали се появиха на американската борса "Насдак" в средата на 2000 година, в периода на кулминация на интернет треската. Всички спечелиха огромни суми, но по-късно отчетоха катастрофален спад. Порталът NetEast в един момент дори беше заплашен с изключване от борсата, защото не предостави своевременно информация за финансовото си състояние. С времето обаче мениджърите на портала все пак се ориентираха в бизнеса и постепенно се учат от какво може да се спечели в този бранш. Атрактивни са например споменатите вече служби, използващи SMS, популярни са също каталозите и търговията с акции в интернет. "Пазарът на SMS непрекъснато расте и няма изгледи тази тенденция да спре в обозримо бъдеще. Фирмите обаче се научиха да търсят и други източници освен SMS", казва Нейтан Мидлър, аналитик за дружеството International Data Corporation в Пекин. Например Sina.com създаде съвместно предприятие с южнокорейската компания за електронни игри NC Soft и купи мобилния оператор в южнокитайската промишлена област. Миналата година китайските власти затвориха над 3000 интернет кафета с мотива, че поддържаното ниво на сигурност е незадоволително, което още повече повиши търсенето на безжични връзки с интернет. Поради това интернет дружествата за електронни игри започнаха да се ориентират към мобилните телефони, защото според информацията им все повече китайци с удоволствие играят на телефоните си например по време на пътуването с местния обществен транспорт.