Руските футболни клубове обявиха общ бюджет от $ 173.5 млн. долара
Изданието твърди, че все по-нарастващото участие на корпоративния сектор във финансирането на клубовете и ангажирането на компании като ЮКОС, "Норилски никел", "Лукойл" и други финансово-промишлени гиганти е допринесло за оформянето на руския футбол като отделен сектор, от който може да се спечели по отношение на рекламата и имиджа.
"Футболният бизнес в Русия, както и цялата икономика на тази страна в последната година се развиваше доста динамично и се оказа привлекателен не само за местни, но и за чуждестранни инвеститори", коментира "Спорт Експрес". С обявяването на официалните си бюджети руските клубове направиха и поредната крачка към финансовата прозрачност, която УЕФА изисква с въвеждането на лицензионен режим в цяла Европа от сезон 2004/2005. Преди няколко години Професионалната футболна лига на Русия (РФС) бе сложила ограничение, според което бюджетите на клубовете от Висшата лига трябваше да бъдат над 3 милиона долара. След промените през последните няколко години обаче този минимум фигурира само в бюджетите на отбори като "Факел-Воронеж", които са в средата на класирането на втора дивизия. Във Висшата лига сумите официално са между 5 и 25 милиона долара, като понякога в тях не влизат заплатите на футболистите.
Лидери по инвестиции сред руските клубове тази година са московските "Локомотив" и "Динамо". Зад "Локомотив" стои столичното подразделение на Руските държавни железници, което осигурява 50 процента от бюджета. "Динамо" от своя страна сключи контракт с ЮКОС, като според неофициална информация това е най-голямата финансова сделка в руския футбол. Новият генерален директор на клуба Юрий Заварзин заяви, че планираният годишен бюджет е 22 милиона долара, което се доближава до разходите на най-успешния източноевропейски клуб "Динамо" (Киев). Към най-заможните клубове се причислява и ЦСКА (Москва), зад който стои британската компания Bluecastle Enterprises Ltd. Президентът на ЦСКА Евгений Гинер твърди, че бюджетът на клуба е 12-13 милиона долара, но реалният му размер най-вероятно е два пъти по-голям. Наскоро се разбра, че интерес към закупуване на дял от клуба проявява собственикът на "Сибнефт" и губернатор на Чукотка Роман Абрамович.
Повечето от клубовете в Русия са акционерни дружества, въпреки че това не е задължително. "Ние не сме поставяли такива жестоки изисквания, казва президентът на РФС Вячеслав Колосков. Просто тенденцията е такава, че акционерното дружество се смята за оптималния вариант. Клубовете обаче могат да бъдат и обществени организации."
"В действителност обаче не е важно какво пише в регистрацията на дружеството, а кой стои зад него, подчертава "Спорт Експрес". В едни клубове ръководят големи промишлено-финансови групи, а в други - частни акционери. Трети по традиция съществуват за сметка на местните власти. Неслучайно част от клубовете се ръководят от държавни чиновници на различно ниво." Например губернаторът на Краснодарски район Александър Ткачев е президент на новорусийския "Черноморец", самарският губернатор Константин Титов е председател на попечителския съвет на "Крилья Советов", а председателят на Московската областна дума Валерий Аксаков е глава на надзорния съвет на "Сатурн".
Финансирането във футбола от страна на структурите на властта се колебае за различните клубове от 20 до 100 процента. На някои места разходите за футбол се записват в отделна графа в областния или районния бюджет, на други места за това се грижат големи предприятия, а на трети са открити специални банкови сметки. Интересена в това отношение е Московска област, където е приет специален закон за данъчно облагане. Според него предприятията отчисляват част от данъците си, за да подпомогнат бюджета на "Сатурн" (Раменское), което носи приход на клуба от над 5 милиона долара.
------------
Разходите на отборите в Русия надвишават приходите
В настоящата ситуация разходите на руските футболни клубове са значително по-големи, отколкото приходите им. Според президента на "Крилья Советов" Герман Ткаченко собствените приходи са едва 30 процента от 12-милионния бюджет на клуба, 20 процента постъпват от Самарската областна администрация, а останалите 50 процента са дефицит. Една от причините за това са малките постъпления от реклама и продажба на телевизионни права. Участието в турнира за Купата на УЕФА и в "Интертото", особено в ранните етапи, не носи големи финансови дивиденти. Спечелването на титлата и купата на страната също не са добре заплатени. Шампионът тази година ще получи 1 милион долара, а петият в класирането - 400 хиляди от телевизията, която е собственик на правата за излъчване на футболните срещи. Приходите от продажба на билети, абонаментни карти и сувенири също не са големи. За "Спартак" например тази сума през миналия сезон възлизаше на 138 хиляди долара, като по-голямата част от нея се формира от продажбата на абонаментни карти във VIP зоната на "Лужники". Според ръководството на клуба обаче 70 процента от тези места са продадени по доброволно-принудителна схема на приятели и познати. Най-добри резултати по приходи от билети имат "Крилья Советов" (700 000 долара), чиито мачове в Самара през миналия сезон са били посещавани средно от 26 хиляди зрители.
Едно от най-съществените пера в клубните бюджети са спонсорските договори и приходите от реклама. "Спартак" например ежегодно ще получава от генералния си спонсор "Лукойл" над три милиона долара, което не включва допълнителните бонуси при спечелването на шампионска титла и класиране за четвъртфинал в евротурнирите. "Спонсорските инвестиции са преди всичко реклама, смята Герман Ткаченко. Сега 70-80 процента от доходите на клубовете се формират от спонсорски постъпления или дотации на акционери. Дивидентите на последните обаче не са финансови, а в замяна те получават социално или регионално влияние. Голяма част от бюджетите се допълват с продажба на футболисти. В момента в Русия се наблюдава процес на поскъпване на играчите, който е обратен на този в Западна Европа."
Най-голямата част от текущите разходи на клубовете са заплатите и премиите на футболистите и треньорите. Повечето от играчите получават по 15-20 хиляди долара на месец, а клубовете имат средно по 30-40 състезатели. В Русия обаче тази зима също започна кампания за намаляване на възнагражденията.
---------
Клуб Бюджет ($ милиона) Главен акционер
"Локомотив" 25 Московската железница
ЦСКА 13 Bluecastle Enterprises Ltd.
"Спартак" 15 "Лукойл"
"Торпедо" 5 ОАО "Лужники"
"Криля Советов" 12 Герман Ткаченко, администрацията на Самарска област
"Сатурн REN-TV" 10 администрацията на Московска област
"Шинник" 9 "НТМ-Холдинг"/Николай Тонков
"Динамо" 22 ЮКОС
"Ротор" 5 Владимир Горюнов
"Зенит" 12 "Газпром"
"Ростов" 8 "Донтабак"/Иван Савиди
"Спартак-Алания" 5 Предприятия от Северна Осетия
"Уралан" 8 Републиканската администрация на Калмкия
"Торпедо-Металург" 8 "Норилски Никел"
"Черноморец" 6,5 Георгий Антонян, администрацията на Краснодарски район
"Рубин" 10 Кметство на Казан