Гигантът "Найки" купи "Конвърс" срещу 305 милиона долара

На живо
Заседанието на Народното събрание

Гигантът "Найки" купи "Конвърс" срещу 305 милиона долара

Световният лидер в производство на спортна екипировка - американската "Найки инкорпорейтид", е постигнала съгласие за купуването на една от по-малките компании в бранша - "Конвърс", срещу 305 милиона долара, съобщиха от пресотдела на "Найки" в четвъртък. "Конвърс" доминира на баскетболния пазар от 20-те до 70-те години на миналия век и е известна предимно с прочутите си кецове "Чък Тейлър Ол Стар''. През 80-те години обаче този продукт беше изместен като най-популярна баскетболна обувка от новите модели на базираната в Бийвертън, щата Орегон "Найки".

През януари 2001 година "Конвърс" подаде документи за обявяване на банкрут и пренесе производството си от САЩ в Азия, а по-късно през годината беше купена от частни инвеститори, които се опитаха да възродят марката. За миналата година обаче "Найки" обяви приходи в размер на 10.7 милиарда долара, докато тези на "Конвърс" възлизаха на едва 205 милиона. Според Робърт Туми, регионален анализатор за RBC Dain Rauscher в Сиатъл, "Найки" вероятно ще се опита да спечели от нарастващата популярност на "ретро"-моделите през последните години и от стабилните асоциации между марката "Конвърс" и баскетбола, които са особено силни в съзнанието на американците, израснали в периода между 50-те и 60-те години на миналия век. Според говорителя на "Найки" Йоани Кумлос сделката ще бъде платена в брой, като ще бъдат поети и дълговете на купената компания.

"Конвърс" е една от най-силните марки обувки в света и има богати традиции и дълготрайни успехи", заяви за ESPN.com Том Кларк, президент на "Найки" за нови бизнес начинания. "Конвърс" изобрети баскетболните обувки още в началото на развитието на този спорт, а моделът "Чък Тейлър" беше наречен на името на търговец на компанията, който е обикалял САЩ от 20-те до 60-те години, проповядвайки баскетбола и продавайки тези обувки. През 70-те обаче компанията е разтърсена от вътрешни проблеми, недалновидното купуване на произвеждащата екипировка ApexOne. Голяма роля изиграва и липсата на късмет, защото "Найки" избра за свое рекламно лице Майкъл Джордън, който стана най-голямата звезда в историята на НБА и превърна в култ серията "Еър Джордън", докато "Конвърс" подписва договор с Летрел Сприуел, който обаче се сби с треньора си и беше освободен като рекламно лице.

През 80-те години моделът "Чък Тейлър", който се продава и в момента, преживя истинско възраждане, но клиентите вече не бяха баскетболисти, а рокери и верни на модата младежи. Рекламата "Баба" с участието на Лари Джонсън стана истински хит, но въпреки това продажбите останаха под очакванията. Ветераните в индустрията за спортна екипировка Марсдън Кейсън и Уилям Саймън купиха фалиралата компания и се опитаха да възродят имиджа на марката като първокласен производител на баскетболни обувки. "Конвърс" разшири асортимента си с марките "Джак Пърсел" и "Уан стар" и компанията отбеляза известен прогрес, след като в годината преди тази сделка продажбите възлизаха на едва 45 милиона долара. Договорът с "Найки", който предстои да бъде одобрен от регулаторните органи, ще предостави на "Конвърс" стабилна финансова подкрепа и маркетингови ресурси, чрез които да разпростре марката си по света, като в същото време ще предложи на гиганта модна ниша, която вероятно му липсва до момента. Според Туми сделката е последната "подбрана придобивка" за "Найки", която разшири портфейла си, за да включи младежката линия "Коул Хаан, Бауър и Хърли интернешънъл".

Според ESPN.com обаче сделката може да е свързана и с името на новата звезда в НБА Леброн Джеймс от "Кливлънд кевълиърс", който през май подписа седемгодишен договор с "Найки" за около 90 милиона долара. Агенцията е направила справка с официалната страница в интернет на ведомството за патенти и запазени марки в САЩ и е установила, че още на 14 юни 2002 година "Конвърс" е подала документи за патент върху използването на названието "Крал Джеймс", което заедно с "Избрания" е един от най-популярните прякори на Джеймс. ESPN.com подчертава, че по необяснима причина "Конвърс" се е отказала от тази запазена марка на 3 април 2003 година, около месец преди подписването на договора между "Найки" и 18-годишната звезда. Не е изключено това да е било едно от условията за осъществяване на сделката, защото се спекулира, че "Найки" възнамерява да използва прякора "Крал Джеймс", въпреки че от компанията не са коментирали въпроса до момента. На официалната страница на "Конвърс" в интернет няма нито един продукт с марка "Крал Джеймс" и патентът очевидно още не е използван. Сред компаниите, които също имат да използват името "Крал Джеймс" върху продуктите си са още производител на сирене и печатница.