Скоростни сделки в царството на средната класа

Скоростни сделки в царството на средната класа

За първия си сериозен тест новакът си позволи малък експеримент. Хо-Пин Тунг, 20-годишен, се довери на фитнес-гуруто Ервин Гьолнер за физическата си подготовка за приключението, наречено Формула 1.

Магистърът от Пинкафелд, който вече е отговарял за силата и издръжливостта на бившия световен шампион Жак Вилньов, посвети Тунг в тайните на "северното ходене": учителят и неговият ученик скитаха с часове със ски в Алпите.

Роденият в Холандия син на китайски емигранти използва нови методи във фитнес-тренировките, които трябва да изградят мускулите в горната част на тялото и да стимулират координацията. Ако момчето-чудо днес стане първият китаец, качил се в кокпита на "БМВ-Уилямс" за тестове, това също би била една показателна тенденция.

Подобно на футболните клубове "Байерн" и "Манчестър юнайтед", сега и отборите от Формула 1 се опитват да преоткрият Далечния изток по начин, който ще им донесе печалби.

Пионерът Тунг спечели убедително дебютния сезон на азиатската "Формула БМВ" с десет победи в 14 състезания. "В никакъв случай не е нормално победител при юношите да получава такъв шанс, побърза да оправдае участието му в тестовете директорът по моторните спортове в БМВ Марио Тайсен. Ние допускаме в болидите си само изключителни таланти." Тайсен обаче призна също, че "Азия предлага огромен потенциал". Отскоро БМВ произвежда своята трета и пета серия в китайския Шенянг и Тунг трябва да осигури като рекламна звезда преноса на имидж.

Продажбите на най-бързо растящия пазар на автомобили в света се увеличават почти непрекъснато. За първото полугодие на 2003 г. са продадени с 80 процента повече автомобили спрямо същия период на миналата година. Автомобилните гиганти "Дженеръл мотърс", "ДаймлерКрайслер", "Нисан" и "Фолксваген" искат през следващите пет години да инвестират десет милиарда евро в нови заводи. Партньорът на "ДаймлерКрайслер" - "Макларън", си осигури услугите на сънародника на Тунг - Ченг Конгфу, 19-годишен.

Слабичкият младеж (1.78 м, 61 кг) трябва да бъде обучен през 2004 г. в британската "Формула Рено" за телегеничен посланик на Формула 1.

Затруднените отбори откриха Царството на средната класа като златна мина. Директорът на "Джордан" Еди Джордан сключи спонсорски договори с китайския телевизионен канал CCTV и с пистата "Шанхай съркит", където на 26 септември 2004 г. за пръв път ще реват моторите от Формула 1. Разговорите с инвеститорите разпалиха въображението на изобретателния ирландец: "Можем да обучим китайски юношески отбор, хвалеше се Джордан. Има хора от Макао и Хонконг, които проявяват интерес." През 2002 година "Минарди" изпрати тогавашния тестпилот Джъстин Уилсън с двуместен автомобил в Пекин. Демонстративното състезание беше излъчено пряко по телевизията - и наля около два милиона долара в празните каси на отбора. През октомври БАР се споразумя с китайското технологично предприятие SINA. "Договорът вероятно е най-значимото споразумение, което сме сключвали", ликуваше директорът на отбора Дейвид Ричардс. Сега SINA поддържа китайската страница на БАР в интернет. Но останалите спонсори на страницата (www.barf1.com.cn) се оттеглиха след един месец: тя беше посещавана прекалено рядко.

При целия си пионерски дух склонните към експанзия мениджъри от Стария свят забравят, че от 1000 китайци само 13 сядат зад волана. Според прогноза на инвестиционната банка "Мерил Линч" до 2011 г. те няма да бъдат повече от 40. Заявките за билети за първото състезание за Гран при в Китай са "надхвърлили очакванията", заяви заместник-кметът Жианг Ирен за "Шанхай дейли". Той обаче призна също, че "че моторният спорт е в началото на развитието си". Идентификацията с чуждестранните звезди била трудна за средностатистическия китаец. "Въодушевлението все още е чуждо за много от тях."

Пилотът на БАР Дженсън Бътън, своебразен търговски пътник по отношение на PR-въпросите, положи доста усили да демонстрира близост с феновете при промоциите за спонсори. В Пекин делегация го разведе из Забранения град. Бътън даде няколко автографа, преди да се усмихне за снимката с "Мис Китай". Запитан от красавицата за най-значимите си впечатления, иначе доста находчивият пилот отвърна: "За съжаление нямах много време да разгледам града. Но пистата в Шанхай е просто невероятна."