Криза в индустрията "Шампионска лига"

На живо
Заседанието на Народното събрание

Криза в индустрията "Шампионска лига"

Европейският клубен турнир по футбол Шампионска лига се определя като един от привлекателните продукти на телевизионния пазар за последните няколко години. Причината за това е участието на най-силните отбори от шампионатите в Италия, Германия, Испания и Англия, с които се сравняват всички останали на континента. Тимовете от тези страни разполагат с изключително високи бюджети, привличат известни и атрактивни за зрителите футболисти. Благодарение на тях имат не само спортни, но и солидни финансови успехи от продажбата на тв права и договори за реклама.

С оглед участието на отбори като "Реал", "Милан", "Манчестър юнайтед", "Арсенал" и "Байерн", европейската футболна централа УЕФА, която е организатор на Шампионската лига, очакваше огромен зрителски интерес към срещите, най-вече в полуфиналната и финалната фаза на състезанието.

Според предварителни прогнози в началото на сезона 2003/2004 г. зрителската аудитория на най-комерсиалния футболен турнир в Европа трябваше да достигне 800 милиона души.

След катастрофалните загуби на звездните отбори на "Реал", "Арсенал", а впоследствие и на "Милан" медийните експерти твърдят, че не само няма да има увеличение на зрителите, но дори може да се очаква и спад в техния брой.

Отсъствието на отборите, с които се отъждествява по-голямата част от феновете в Италия, Испания, Англия и Германия, ще се отрази на гледаемостта на финалната фаза на Шампионската лига. Причината е твърде проста - отбори като "Монако" и "Депортиво" не са в състояние да привлекат толкова аудитория във финалните фази на лигата, каквато биха имали "Реал" и "Милан" в глобален мащаб.

Според данни на списание "Шпигел" цялостният зрителски интерес към Шампионската лига се е повишил чувствително през сезон 2002/2003 спрямо предходния, като директните предавания от мачовете в турнира са гледани сумарно от 790 милиона зрители срещу 723 милиона за сезон 2001/2002. Това се равнява на средна аудитория от 46 милиона на кръг за основните пазари, което е с 9 процента спрямо предишния сезон (43 милиона) и означава общ среден пазарен дял от 27 процента за всички главни пазари на Западна Европа. През май 2003 г. от УЕФА обявиха, че започват преговори и с подбрани компании, действащи в интернет, относно използването на материали от лигата в глобалната мрежа за периода 2003-2006 г.

Целта е да бъде увеличена допълнително аудиторията на състезанието, което да се отрази положително и на търсения рекламен ефект.

След изненадващия развой на тазгодишното издание на Шампионската лига обаче е малко вероятно медийните партньори на УЕФА да отчетат по-голяма аудитория спрямо предходния сезон. Предварителни проучвания на пазара, публикувани в електронното издание "Шпорт Айнс", показват, че Шампионската лига за сезона 2003/2004 г. ще бъде гледана от не повече от 790 милиона зрители или казано по друг начин няма да има изменение спрямо данните от 2002/2003 г. Отливът на зрители от страни от Западна Европа ще бъде компенсиран чрез подписаните през 2003 г. договори за телевизионно излъчване в държави, където доскоро Шампионската лига бе скъп тв продукт.

Маркетинговият партньор на УЕФА - агенцията TEAM, си подсигури контракти с телевизиите "Суперспорт" (Гърция), "Виасат" (Унгария), ANS (Азербайджан), Belarus TV (Беларус), SIMA International (наземна и френскоезична платена телевизия за Африка), MBC (Мавриций), ART (Средния изток), ESPN Star (платена телевизия за Азия), ATV (Хонконг), Mediacorp TV (Сингапур), RCTI (Индонезия), VTV (Виетнам), TVN (Панорама), Meridiano (Венецуела) и SBS (наземна телевизия за Австралия).

"Тези сделки осигуряват продължаващото разширяване на мрежата от телевизии в Европа и извън нея, включваща вече страни като Беларус и Панама, както и Хонконг, където досега е излъчван само финалът на Шампионската лига, заяви по този повод генералният секретар на УЕФА Герхард Айгнер. Нарастващата сила на турнира като глобално събитие се отразява и в броя на досегашните телевизионни партньори, които подновиха ангажимента си към състезанието." Сред по-известните телевизии, които купиха правата за лигата, са платената Premiere и сателитната Sat1 от Германия, както и сателитната TVE и платената Sogecable за Испания. В края на 2003 година бе подновен и договорът с италианската RTI Mediaset, която е партньор на УЕФА за излъчване на най-престижния клубен турнир от създаването на лигата през 1992 г. и на практика е най-мощната комерсиална телевизия в Италия с трите си канала Italia - 1, Rete 4 и Canale 5. След като обаче Италия вече е без представител в турнира, трите канала едва ли ще получат желания рейтинг от оставащите до края на лигата футболни срещи.